۵ نکتهٔ مهم قبل از خرید هدست واقعیت مجازی

0 142

هدست واقعیت مجازی VR وسیله‌ای است که مانند یک عینک بزرگ روی سر و چشم قرار می‌گیرد و شامل دو نمایشگر یا یک نمایشگر است که به دو بخش تقسیم شده و دو تصویر متفاوت را نشان می‌دهد.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از lifewire، هر تصویر به یکی از چشمان شما نشان داده می‌شود و مانع از دیدن تصویر دیگر میشود. از آنجایی که تصویر نشان داده شده به هر چشم از زاویهٔ متفاوت است، مغز شما تصاویر را سه بعدی می‌بیند.

برخی از هدست‌های واقعیت مجازی برای کار با رایانه‌های شخصی طراحی شده‌اند و برخی دیگر دارای سخت‌افزار داخلی هستند و به رایانه شخصی نیاز ندارند.

 

5 نکته مهم در خرید هدست واقعیت مجازی

تعداد زیادی هدست واقعیت مجازی در بازار موجود است که اگر تازه کار باشید، همه یکسان به نظر می‌رسند، اما پنج عامل مهم وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها یک هدست خوب بخرید.

 

قیمت یک هدست واقعیت مجازی

قیمت هدست واقعیت مجازی به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثلاً آیا هدست می‌توانید بدون رایانه شخصی کار کند یا نه، وضوح، روش‌های کنترل و روش‌های ردیابی آن چگونه است.

هدست‌های زیر 300 دلار
  • ممکن است گزینه ای برای استفاده از تدرینگ داشته باشد
  • وضوح 1920 در 1832 پیکسل در هر چشم
  • نمی‌توان بازی‌های بالا را بدون کامپیوتر متصل انجام داد
  • ردیابی درون به بیرون
هدست‌های بین 300-600دلار
  • بی سیم نیست
  • ممکن است شامل کنترل کننده یا ردیابی نباشد
  • ردیابی خارج از داخل
  • وضوح 1440 در 1600 در هر چشم
هدست‌های بین 600-1000 دلار
  • بی سیم نیست
  • ممکن است شامل کنترلرها یا سیستم ردیابی نباشد
  • ردیابی خارج از داخل
  • وضوح 2880 در 1600 در هر چشم
هدست‌های 1000-1200 دلار
  • بی سیم نیست
  • شامل کنترلرها و سیستم ردیابی می‌شود
  • ردیابی خارج از داخل
  • وضوح 2448 × 2448 در هر چشم
هدست‌های بین 1300-1600 دلار
  • بی سیم
  • شامل کنترلرها و سیستم ردیابی می‌شود
  • ردیابی خارج از داخل
  • وضوح 2448 × 2448 در هر چشم

 

آیا به یک هدست VR مستقل نیاز داریم؟

هدست VR مستقل

معمولاً هدست‌های واقعیت مجازی برای اجرای بازی‌ها به رایانه نیاز دارند، اما مدل‌هایی وجود دارند که قدرت محاسباتی در داخل آن‌ها تعبیه شده و به صورت مستقل قابل استفاده هستند.

برخی از هدست‌های واقعیت مجازی با توانایی هر دو کار به بازار می‌آیند.

 

هنگامی که یک هدست واقعیت مجازی به رایانه متصل می‌شود، رایانه تمام کارهای سنگین را انجام می‌دهد و فقط سیگنال‌های ویدیویی و صوتی به هدست ارسال می‌شود.

این بدان معناست که عملکرد بر اساس قدرت رایانه است.

اتصال یک هدست واقعیت مجازی به یک رایانه قدرتمند، منجر به نرخ فریم بالاتر، گرافیک بهتر و تعداد کاراکترها و اشیاء بیشتر به طور همزمان روی صفحه می‌شود.

برخی از بازی‌ها فقط روی رایانه‌های شخصی VR اجرا می‌شوند و مستقیم روی هدست واقعیت مجازی اجرا نمی‌شوند.

اگر رایانه شخصی VR ندارید، یک هدست VR مستقل بخرید. بسیاری از بازی‌ها با بهینه‌سازی‌های گرافیکی و گیم‌پلی در دسترس هستند و در هدست‌های VR مستقل اجرا می‌شوند.

 

هدست واقعیت مجازی بی سیم یا سیمی؟

وقتی یک هدست واقعیت مجازی را به رایانه با قابلیت واقعیت مجازی متصل می‌کنید، می‌توانید این کار را با یک کابل، چند کابل یا یک بی‌سیم انجام دهید.

برخی از هدست‌های واقعیت مجازی به کابل HDMI، کابل داده و کابل برق نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر تنها به یک کابل USB-C برای انتقال نیاز دارند.

در هر صورت، کابل باید متصل بماند. این می‌تواند منجر به گره خوردن کابل در حین بازی شود.

اگر می‌خواهید بهترین و واقعی‌ترین تجربه VR داشته باشید، اتصال بی سیم بخرید.

هدست‌های VR مستقل بی‌سیم هستند، اما برخی از هدست‌های واقعیت مجازی متصل نیز از طریق یک اتصال بی‌سیم به رایانه وصل می‌شوند.

 

ردیابی حرکت در VR

همه هدست‌های VR دارای ردیابی داخلی هستند که به شما امکان می‌دهد سر خود را در دنیای واقعی بچرخانید و دید خود را تغییر دهید. برای فعال کردن حرکت، مانند حرکت سر به جلو و عقب و … هدست واقعیت مجازی باید حرکت شما را در دنیای واقعی ردیابی کند.

دو نوع ردیابی حرکت VR به صورت بیرون به داخل و داخل به بیرون است.

هدست‌های بیرون به داخل از ایستگاه‌های پایه استفاده می‌کنند که روی میز یا اطراف اتاق قرار داده شده است.

سیستم‌های داخل به بیرون از حسگرهای تعبیه‌شده در هدست برای ردیابی موقعیت اشیاء در محیط و تعیین جهت و سرعت حرکت شما استفاده می‌کنند. این هدست‌ها می‌توانند موقعیت کنترلرهای VR را نیز ردیابی کنند. راه‌اندازی و استفاده از این هدست‌ها آسان‌تر است، زیرا بدون هیچ گونه تنظیمات اضافی کار می‌کنند، اما دقیق نیستند.

اگر تازه کار هستید، روش ردیابی داخل به بیرون بهتر است؛ زیرا هیچ فرآیند راه اندازی ندارد. اگر می‌خواهید گزینه ردیابی تمام بدن را داشته باشید، خارج از داخل را انتخاب کنید.

 

یک هدست VR باید چه رزولوشنی داشته باشد؟

رزولوشن هدست

وضوح خوب برای یک هدست VR حدود 8K برای هر چشم است، اما هنوز در دسترس نیست. به طور کلی، وضوح بالاتر همیشه بهتر است.

نمایشگرهای هدست‌های واقعیت مجازی بسیار نزدیک به چشمان شما هستند و شما می‌توانید در وضوح پایین‌تر، پیکسل‌های جداگانه را تشخیص دهید. وقتی این اتفاق می‌افتد، شما حس می‌کنید که واقعی نیستند.

در رزولوشن 1440 در 1600 و کمتر، این مشکل کاملاً مشهود است. در 1920 در 1832 این اثر به شدت کاهش می‌یابد، اما باز هم آشکار است. برخی از افراد دیگر متوجه این مشکل در رزولوش 2448 در 2448 نمی‌شوند.

 

چه کسی باید هدست VR بخرد؟

هر کسی که بازی‌های متعددی انجام می‌دهد باید به فکر خرید یک هدست واقعیت مجازی باشد. اما خلاقان، سینماگران و بسیاری از افراد دیگر نیز می‌توانند از آن لذت ببرند.

در اینجا افرادی لیست شده‌اند که باید به فکر تهیه یک هدست واقعیت مجازی باشند:

گیمرها: آن‌ها می‌توانند بسیاری از بازی‌های مورد علاقه قدیمی خود را در VR بازی کنید.

افراد علاقه مند به خلاقیت: چه بخواهید در یک برنامه هنری سه بعدی  doodle شرکت کنید، یا به سرعت از چیزی در زمان واقعی نمونه سازی کنید، VR یک تجربه انقلابی است.

افراد علاقه مند به سینما: اگر به دنبال یک تجربه سینمایی واقعی در خانه هستید، یک هدست واقعیت مجازی می‌تواند آن را بهتر از سینمای خانگی ارائه دهد.

 

قبل از خرید هدست واقعیت مجازی به این نکات دقت کنید:

بررسی کنید که رایانه  شما حداقل مشخصات را دارد. اگر از یک هدست واقعیت مجازی متصل استفاده می‌کنید، کارت گرافیک، رم و سایر سخت افزارهای شما باید حداقل مشخصات هدست واقعیت مجازی را داشته باشند.

فضای بازی VR را شناسایی و مرتب کنید. اگر هدست جدید از بازی در اتاق پشتیبانی می‌کند، باید یک منطقه VR اختصاصی بدون موانع و ایمن ایجاد کنید.

هر گونه لوازم جانبی لازم را خریداری کنید. اگر هدست واقعیت مجازی از ردیابی بیرونی استفاده می‌کند، باید ایستگاه‌های ردیابی کافی بخرید. همچنین ممکن است به یک کابل HDMI یا کابل USB مخصوص بازی در حالت متصل نیاز داشته باشید.

اگر از عینک استفاده می‌کنید، بررسی کنید که آیا هدست با عینک کار می‌کند یا خیر.

هدست VR را تست کنید و بررسی کنید که با آن راحت هستید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.