علت درد و احساس فشار در مثانه چیست؟

0 2,491

فشار، تحریک و درد مثانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اینجا مهم‌ترین دلایل درد مثانه و برخی علائمی که ممکن است تجربه کنید ذکر شده است.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از rosewellness، مثانه شما بخشی از سیستم ادراری بدن تان است؛ این یک اندام عضلانی توخالی است که برای نگهداری ادرار استفاده می‌شود. وقتی ادرار مثانه شما را پر می‌کند، ماهیچه‌های مثانه شل می‌شوند و به مثانه قابلیت انبساط می‌دهند.

در هنگام ادرار، ماهیچه‌ها منقبض شده و ادرار را از طریق دستگاه ادراری به خارج از بدن منتقل می‌کنند.

معمولاً تا زمانی که مثانه پر نشود، شما احساس ادرار ندارید. اما وقتی مثانه پر می‌شود، ممکن است فشاری را احساس کنید زیرا مثانه سنگین شده و عضله منبسط می‌شود.

اگر این سنگینی به درد تبدیل شود، می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و  زندگی شما را خراب کند.

ممکن است روزی چند بار از خود بپرسید که چرا مثانه من درد می‌کند؟

علت درد و احساس فشار در مثانه

درد مثانه

هیپرپلازی خوش خیم پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) باعث بزرگ شدن پروستات می‌شود.

علائم BPH شامل ناتوانی در ادرار ، از دست دادن کنترل ادار، تکرر ادرار، دستشویی‌های مکرر شبانه است.

BPH می‌تواند منجر به سنگ مثانه، حبس ادرار و عفونت دستگاه ادراری شود و در نهایت باعث حس درد شود.

 

سرطان مثانه

سرطان مثانه، کارسینوم سلول، کارسینوم سلول انتقالی، آدنوکارسینوم و سایر سرطان‌هایی است که منشا آن مثانه است. این سرطان علائم ناخوشایندی از جمله درد مثانه، درد در هنگام ادرار، مشکلات دفع ادرار، کمردرد و وجود خون در ادرار را به وجود می‌آورد.

 

سنگ مثانه

سنگ‌های مثانه رسوبات معدنی هستند که در اثر کم آبی و ادرار غلیظ ایجاد می‌شوند.

مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم متبلور می‌شوند و سنگ مثانه را به وجود می‌آورند.

علائم شامل ادرار دردناک، درد مثانه، درد زیر شکم، تکرر ادرار و کمردرد است. هنگامی که علائم برای اولین بار ظاهر می‌شوند، ممکن است از خود بپرسید که چرا مثانه من درد می‌کند. با گذشت زمان، درد و سایر علائم تشدید می‌شود.

 

کم آبی بدن

کم آبی با درد مثانه ارتباط دارد.

وقتی آب بدن شما کم می‌شود، ادرار شما می‌تواند اسیدی شده و باعث سوزش در حین ادرار شود. شما می‌توانید با نوشیدن زیاد مایعات در روز، خطر کم آبی بدن را کاهش دهید. نوشیدن آب سموم را از بدن شما خارج می‌کند.

 

غذاهای تند، اسیدی یا مرکبات

برخی مواد غذایی می‌توانند منجر به درد مثانه شوند. این غذاها شامل غذاهای تند، غذاهای اسیدی و مرکبات است.

علاوه بر این، افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها می‌توانند باعث اسپاسم مثانه شوند.

برخی از رایج‌ترین غذاهایی که باعث اسپاسم مثانه می شوند عبارتند از الکل، شیرین کننده‌های مصنوعی، نوشیدنی‌های کافئین دار، شکلات، غذاها و آب میوه‌های مرکبات، ترشیجات و گوجه فرنگی.

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی یک بیماری مزمن و دردناک مثانه است که در اثر التهاب و تحریک مثانه به وجود می‌آید. طبق بررسی‌ها 3 تا 8 میلیون زن و 1 تا 4 میلیون مرد به سیستیت بینابینی در ایالات متحده مبتلا هستند.

این مشکل باعث سفت شدن مثانه می‌شود که مانع از انبساط مثانه در زمان مورد نیاز خواهد شد.

با پر شدن مثانه، ممکن است درد در ناحیه شکم، کشاله ران یا کمر احساس کنید.

 

داروها

برخی از داروها می‌توانند باعث ناراحتی، درد و نشت ادرار از مثانه شوند.

برخی از داروهای رایجی که می‌توانند بر مثانه شما تأثیر بگذارند شامل داروهای شیمی درمانی مانند والروبیسین و دیورتیک‌ها مانند بتانکول، فوروزماید و هیدروکلروتیازید هستند.

اگر از این داروها استفاده می‌کنید و دچار درد در ناحیه مثانه شده اید؛ باید به پزشک اطلاع دهید.

 

مولتیپل اسکلروزیس

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن است که در آن میلین اعصاب مثانه آسیب می‌بیند. این می‌تواند باعث مشکلاتی از جمله ضعف عضلانی، مشکلات هماهنگی، درد و اسپاسم عضلانی شود. برخی از علائم مولتیپل اسکلروزیس شامل اسپاسم مثانه است که باعث درد مثانه و بی اختیاری ادرار می‌شود.

 

مثانه نوروژنیک

مثانه نوروژنیک در اثر آسیب عصبی ایجاد می‌شود. آسیب عصبی می‌تواند ناشی از اعتیاد به الکل، کمبود ویتامین B12، تومورهای مغزی، فتق دیسک، نوروپاتی محیطی، دیابت، نقص لوله عصبی و سیرنگومیلیا به وجود بیاید. مثانه نوروژنیک باعث اسپاسم در مثانه می‌شود که می‌تواند منجر به درد مثانه و نشت ادرار از مثانه شود.

 

سندرم مثانه دردناک

سندرم مثانه دردناک باعث ایجاد علائم ناخوشایند و درد می‌شود. ممکن است در حین  ادرار سوزش داشته باشید و یا تکرر ادرار و درد مثانه را تجربه کنید. در موارد شدید سندرم مثانه دردناک شما ممکن است تا 40 بار در روز به دستشویی نیاز داشته باشید.

این یک درد شدیدی است که از طریق مجرای ادرار یا روده به مثانه گسترش می‌یابد.

 

عمل جراحی

جراحی زیر شکم می‌تواند مثانه یا عضلات کف لگن را ضعیف و اسیب پذیر کند. علاوه بر این، اعصابی که مثانه را کنترل می‌کنند ممکن است آسیب ببینند. جراحی‌هایی مانند هیسترکتومی، جراحی مثانه، پروستاتکتومی یا سزارین می‌توانند باعث آسیب شده و منجر به اسپاسم دردناک مثانه شوند.

 

کاتتر ادراری

کاتتر ادراری یک وسیله پزشکی است که برای تخلیه ادرار از مثانه استفاده می‌شود. کاتترها را می‌توان به صورت موقت یا دائم استفاده کرد. برخی از افراد ناراحتی شدید ناشی از کاتترهای ادراری را گزارش می‌کنند که به صورت درد در مثانه ظاهر می‌شود.

 

عفونت‌های دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری می‌تواند بسیار دردناک باشد. شایع‌ترین علت عفونت ادراری، ورود باکتری E. coli به دستگاه ادراری است. عفونت دستگاه ادراری نشانه‌های متعددی از جمله درد در هنگام ادرار، درد مثانه، درد پهلو، تب و تکرر ادرار ایجاد می‌کند. افرادی که دارای اضافه وزن و دیابت هستند آن را تجربه می‌کنند و این درد بیشتر در زنان گزارش می‌شود.

 

چگونه درمان عفونت دستگاه ادراری به کاهش درد مثانه کمک می‌کند؟

مردان و زنان در سراسر جهان ممکن است از درد مثانه رنج بکشند و بارها این سوال را از خود بپرسند که چرا مثانه من درد می‌کند و چگونه می‌توانم درد را کاهش دهم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا درد مثانه را تجربه می کنید. پزشک شما یک تاریخچه پزشکی کامل از شما می‌گیرد و یک آزمایش کامل انجام می‌دهید تا مشخص کند که چرا مثانه شما آسیب دیده است.

کنار آمدن با درد مثانه می‌تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که با میل به ادرار، درد پهلو، درد شکم، کمردرد، بی اختیاری ادرار و تکرر ادرار همراه باشد.

درد و فشار مثانه می‌تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. ممکن است دچار اختلال خواب، خجالت، اضطراب و استرس شوید.

بنابراین در صورتی که فکر می‌کنید علائم و نشانه‌های درد مثانه را دارید و یا با یکی از موارد بالا دست و پنجه نرم می‌کنید؛ بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.