مایکروسافت و گوگل به پشتیبانی از ویندوز ۷ و ۸.۱ پایان می‌دهند

0 228

مایکروسافت از 10 ژانویه 2023 به پشتیبانی از ویندوز 7 و 8.1 پایان می‌دهد. به زودی، گوگل کروم  و مایکروسافت اج نیز در ویندوز 7 و ویندوز 8/8.1 کار نخواهد کرد.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از wethegeek، از هم اکنون ویندوز 7 و 8.1 مایکروسافت دیگر آپدیت‌های امنیتی اضافی برای آسیب پذیری‌های مهم را دریافت نخواهند کرد. همچنین کاربران ویندوز 7 و 8.1 بدون سیستم عامل و مرورگر گوگل کروم و اج سر کنند.

 

پایان کار ویندوز 7 و 8

 

همانطور که مایکروسافت هشدار داده است، این شرکت پشتیبانی از Windows 7 Extended Security Update (ESU) و ویندوز 8 و 8.1 را در روز سه‌شنبه، 10 ژانویه قطع می‌کند. این خبر به این معنا است که کاربران این سیستم‌عامل‌ها برای دریافت آپدیت‌ها و ویژگی‌های جدید باید سیستم شان را  به ویندوز 10 یا 11 ارتقا دهند.

در ژانویه 2020، مایکروسافت به‌روزرسانی‌های امنیتی ویندوز 7 و ویندوز 8.1 را به طور رسمی متوقف کرد.

با این حال، روش به‌روزرسانی امنیتی توسعه‌یافته (ESU) به مشتریان اجازه می‌داد از این سیستم‌عامل‌های قدیمی در ابزارها استفاده کنند.

اما اکنون دیگر این به روزرسانی های توسعه یافته در دسترس نیست و کاربران مجبور خواهند شد تا سیستم خود را به آخرین نسخه ویندوز روی دسکتاپ و لپ تاپ به روز کنند.

علاوه بر این، تمام نسخه‌های Windows Server 2012 و Windows Server 2012 R2 دیگر پشتیبانی تجاری دریافت نخواهند کرد.

سیستم عامل قدیمی ویندوز 7 توسط مایکروسافت در اکتبر 2009 منتشر شد. سپس در ژانویه 2015 به پایان پشتیبانی رسید و در ژانویه 2020 به طور رسمی دیگر هیچ آپدیت امنیتی نیز دریافت نخواهد کرد.

در همان روز، تمام نسخه‌های ویندوز 8.1 (که نه سال پیش در نوامبر 2013 منتشر شد) نیز در EOS در دسترس خواهند بود.

طبق آمار Statcounter GlobalStats، ویندوز 7 در حال حاضر بر روی بیش از 11 درصد از سیستم‌های ویندوز در سراسر جهان نصب شده، در حالی که ویندوز 8.1 تنها توسط 2.59 درصد از مشتریان مایکروسافت استفاده می‌شود.

ویندوز 8 کمتر از 1 درصد از کل دسکتاپ‌های مجهز به ردموند را در اختیار دارد.

در مقایسه، ویندوز 10 روی 68 درصد دستگاه‌ها و ویندوز 11 که در بین مصرف‌کنندگان پذیرش آهسته‌تری داشته در حدود 17 درصد است.

با این حال، سازمان‌های بزرگ که معمولاً در پذیرش سیستم‌عامل‌ها از مصرف‌کننده عقب مانده‌اند، شروع به آزمایش جدی ویندوز 11 کرده‌اند.

 

گوگل همچنین پرچم هشدار را به اهتزاز در می‌آورد و می‌گوید کروم 109 آخرین نسخه سیستم عامل آن است که از ویندوز 7، 8 و 8.1 پشتیبانی می‌کند.

به زودی، پشتیبانی گوگل کروم در نسخه‌های ویندوز 7 و ویندوز 8/8.1  نیز به پایان می‌رسد.

به گفته منابع، این غول فناوری کروم 110، جدیدترین نسخهٔ جدید خود را، در 7 فوریه برای ویندوز 10 و دستگاه‌های بعدی منتشر خواهد کرد.

بنابراین گوگل نیز اعلام کرده است که اگر در حال حاضر از ویندوز 7 یا ویندوز 8/8.1 استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که به یک نسخه ویندوز سازگار ارتقا دهید تا بتوانید همچنان جدیدترین به روز رسانی‌های امنیتی و ویژگی‌های  گوگل کروم را دریافت کنید.

 

علاوه بر این، از امروز، 10 ژانویه 2023، پشتیبانی مایکروسافت اج 109 در ویندوز 7 و ویندوز 8.1 نیز متوقف می‌شود.

با این حال این مرورگر همچنان در این نسخه‌ها کار می‌کند، اما نمی‌تواند به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت کند، و این امر باعث می‌شود که باگ‌ها و خطرات امنیتی زیادی آن را تهدید کند.

علاوه بر این ویندوز سرور 2008 R2، ویندوز سرور 2012 و ویندوز سرور 2012 R2 دیگر توسط این نسخه از مایکروسافت اج پشتیبانی نخواهند شد.

اگرچه Microsoft Edge 109 و Google Chrome 110 همچنان در سیستم عامل‌های قدیمی‌تر سازگار است، اما هیچ آپدیت امنیتی یا رفع مشکل دریافت نمی‌کنند و کاربران ممکن است در معرض خطر مشکلات امنیتی باشند.

تیم مایکروسافت اج اعلام کرد: «در حالی که نسخه‌های Microsoft Edge و WebView2 Runtime نسخه‌های 109 و نسخه‌های قبلی به کار بر روی این سیستم‌عامل‌ها ادامه می‌دهند، این نسخه‌ها ویژگی‌های جدید، به‌روزرسانی‌های امنیتی یا رفع اشکال را دریافت نخواهند کرد».

 

کاربران ویندوز چه کاری باید انجام دهند؟

اگر رایانه شخصی با ویندوز 7 دارید، می‌توانید با خرید و نصب نسخه نرم افزار، آن را به ویندوز 10 ارتقا دهید.

اما قبل از پرداخت هزینه برای ارتقای ویندوز 10، به یاد داشته باشید که ویندوز 10 به تاریخ پایان پشتیبانی در 14 اکتبر 2025 نزدیک است و بعد از دوسال دیگر آن هم پشت درب‌های بستهٔ مایکروسافت می‌ماند.

 

طبق یک نظرسنجی مشخص شد که بیشتر سیستم‌های ویندوز 7 دارای مشخصات سخت‌افزاری مناسب برای ارتقاء به ویندوز 11 نیستند.

بنابراین، به مشتریان توصیه می‌شود به جای استفاده از دستگاه‌های قدیمی که با ویندوز جدید ناسازگار هستند، دستگاه‌های به‌روزرسانی شده با جدیدترین امکانات سخت‌افزاری را انتخاب کنند. توصیه می‌شود دستگاه‌های جدید و سازگار با ویندوز 11 خریداری شود.

 

پایان این پشتیبانی مایکروسافت از نسخه‌های قدیمی نشان می‌دهد که زمان آن فرا رسیده که کاربران ویندوز 7 و ویندوز 8.1  دستگاه‌های خود را تعویض کنند.

علاوه بر این به یاد داشته باشید که ارتقاء رایانه به ویندوز 10 بهترین گزینه برای شما نیست؛ زیرا پشتیبانی از ویندوز 10 تا سال 2025 به پایان می‌رسد.

این بدان معنا است که ویندوز 11 تنها گزینه باقی مانده است که سود و منفعت بیشتری برای شما دارد.

اگرچه خرید دستگاه‌های جدید با سخت افزار توانمد و ویندوز 11 گران است؛ اما یک سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می‌آید.

علاوه بر این شما مجبور نیستید دستگاه‌هایی مانند مک با سخت افزار قوی بخرید.  شما  می‌توانید سیستم‌های لینوکس را به عنوان جایگزین ارزان‌تری در نظر بگیرید.

 

لطفاً در صورت داشتن هر گونه سوال یا پیشنهاد در نظرات زیر با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.