گوگل چگونه موقعیت مکانی شما را ردیابی می‌کند و چگونه  می‌توان آن را متوقف کرد؟

0 54

به تازگی کمپانی گوگل، غول موتورهای جستجو، توسط دادستان کل میشیگان 400 میلیون دلار جریمه شد، اما این جریمه برای چه بود؟ بر اساس گزارش‌ها، گوگل به طور غیرقانونی موقعیت کاربران را ردیابی کرده است.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از wethegeek،  علاوه بر این، از گوگل خواسته شده که هنگام ردیابی موقعیت کاربران آن‌ها را کاملاً آگاه کند.

بعد از آن گوگل وبلاگی را منتشر کرد و در آن به تغییرات در راستای این شفاف سازی‌ها پرداخت.

حذف داده‌های مکان به عنوان بخشی از این تغییرات بود. کاربران جدید به گزینه‌های حذف خودکار دسترسی خواهند داشت که به گوگل اجازه می‌دهد تا زمانی که به سن خاصی رسیدید، داده‌های خاصی را حذف کند.

 

چگونه گوگل موقعیت مکانی کاربران را ردیابی می‌کند و چگونه می‌توان مانع از آن شد؟

اما چرا گوگل موقعیت مکانی ما را ردیابی می‌کند؟ گوگل چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ مهم‌تر از همه چگونه می‌توان مانع از ردیابی مکان‌هایمان توسط گوگل شد؟ امروز به همه این سوالات پاسخ می‌دهید؛ پس تا ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

چرا گوگل موقعیت مکانی ما را ردیابی می‌کند؟

اگر بخواهم در یک کلمه به این سوال پاسخ دهم، باید بگوییم “تبلیغات”.

از آنجایی که گوگل اطلاعاتی را از منابع زیادی جمع آوری می‌کند تا یک تبلیغ سفارشی برای مصرف کنندگان ایجاد کند، مکان یک عامل کلیدی در نشان دادن یک تبلیغ هدفمند است.

این برای پیش‌بینی دقیق‌تر محصولی که احتمالاً خریداری می‌کنید بسیار مفید است. اگرچه این دلیل اصلی است، اما تبلیغات تنها دلیل گوگل برای ردیابی موقعیت مکانی نیستند.

گوگل مکان کاربران را به دلایل زیادی ردیابی می‌کند که شامل:

  • تحقیقات در مورد بازار
  • نتایج جستجوی بهبود یافته
  • مسیر یابی

این به منظور بهبود کلی تجربه کاربر است.

به طور طبیعی، نگرانی اصلی این است که گوگل دقیقاً چگونه موقعیت مکانی ما را تعیین می‌کند.

برای دانستن این موضوع، اجازه دهید به سؤال شماره 2 بپردازیم:

 

گوگل چگونه موقعیت مکانی ما را ردیابی می‌کند؟

در اینجا راه‌های زیادی وجود دارد که از این طریق گوگل به ردیابی ما می‌پردازد.

GPS پرکاربردترین روش برای ردیابی مکان است.

گوگل به لطف فناوری GPS در ابزارهایی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، تصویر دقیقی از سفرها و زمان آن‌ها در دسترس دارد.

 

استفاده از آدرس IP به عنوان یک روش ردیابی دیگر است. مکان شما را می‌توان تا کد پستی با استفاده از آدرس‌های IP تعیین کرد.

گوگل بیشتر این اطلاعات را از رایانه‌های شخصی با استفاده از یک مرورگر وب متصل به حساب گوگل شما جمع آوری می‌کند. با توجه به اینکه آدرس IP همیشه هنگام رفتن از یک مکان به مکان دیگر تغییر نمی‌کند،  این روش هنگام استفاده در گوشی‌های همراه دقت کمتری دارد.

 

اگر گوشی هوشمند شما به یک شبکه وای فای یا داده تلفن همراه متصل شود، گوگل نیز از آن شبکه‌ها برای نظارت بر شما استفاده می‌کند.

گوگل می‌تواند از این داده‌ها برای به دست آوردن موقعیت مکانی شما استفاده کند.

 

جای تعجب نیست که گوگل داده‌های کاربران را از طریق برنامه فوتوی خود جمع آوری کند. طبق بیانیه حریم خصوصی گوگل، این شرکت تمام محتوایی را که با استفاده از سرویس‌های  گوگل، از جمله عکس‌ها و ویدیوها، تولید، آپلود یا ثبت می‌کنید، جمع‌آوری می‌کند.

گوگل ادعا می‌کند که استفاده از داده‌های موقعیت مکانی به آن اجازه می‌دهد تا زمانی که از محصولات آن استفاده می‌کنیم، تجربه بهتری داشته باشیم؛ حتی اگر به قیمت نقض حریم خصوصی باشد.

جستجوی گوگل علاوه بر کشف رستوران‌های اطراف شما و اطلاع از سطح فعالیت این مراکز، مسیرهای رانندگی را به ما نشان می‌دهد و به ما کمک می‌کند از ترافیک دوری کنیم. مفیدترین و مرتبط‌ترین تجربیات در گوگل با کمک اطلاعات موقعیت مکانی به هم مرتبط می‌شوند.

 

این حرف ها ما را به سوال نهایی می‌رساند که چگونه می‌توان از ردیابی گوگل جلوگیری کرد.

 

چگونه می‌توانید مانع از ردیابی گوگل شویم؟

اگر از برنامه‌های گوگل استفاده می‌کنید، بدون شک شما ردیابی می‌شوید، و غیرفعال کردن «تاریخچه موقعیت مکانی» در حساب گوگل مانع از ذخیره اطلاعات مکانی شما توسط این برنامه نمی‌شود.

هر بار که از گوگل استفاده می‌کنید یا Google Maps را باز می‌کنید، این برنامه‌ها موقعیت کلی تان را ثبت می‌کنند. بنابراین، در اینجا روش متوقف کردن ردیابی گوگل آورده شده است.

 

صفحه جستجوی گوگل را باز کرده و از گوشه سمت چپ بالای صفحه روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید.

حالا روی «Manage Your Account Google» ضربه بزنید.

در صفحه زیر گزینه «داده و حریم خصوصی» را انتخاب کنید.

به پایین صفحه اسکرول کرده و در زیر “History settings” روی “Location History” ضربه بزنید و روی گزینه “Turn Off” در “Location History” کلیک کنید.

در صفحه بعد به پایین صفحه اسکرول کرده و دکمه “Pause” را فشار دهید.

اکنون  در صفحه سابقه موقعیت مکانی هستید، روی «Manage history» ضربه بزنید.

این کار شما را به جدول زمانی Google Maps هدایت می‌کند.

 

در این بخش روی نماد “سه نقطه عمودی” ضربه بزنید و “Delete day” را انتخاب کنید.

 

در این قسمت روش دیگری برای جلوگیری از جمع‌آوری داده‌های گوگل از فعالیت‌ها و برنامه‌ها وجود دارد. مراحل یک تا 3 ذکر شده در بالا را دنبال کرده و سپس:

به پایین صفحه اسکرول کنید و زیر گزینه “History settings” روی “Web & App Activity” ضربه زده و روی گزینه “Turn Off” در زیر “Web & App Activity” کلیک کنید.

در صفحه بعد به پایین اسکرول کنید و “Pause” را فشار دهید.

حالا یک قدم جلوتر بروید و در حالی که در آن صفحه هستید، روی «Manage Web & App Activity» ضربه بزنید.

در صفحه زیر به پایین اسکرول کنید و روی گزینه “Delete” ضربه بزنید. از آنجا محدوده زمانی برای حذف تمام فعالیت‌های وب و برنامه‌هایتان انتخاب کنید.

 

تمام فعالیت‌های وب و برنامه را حذف کنید

غیرفعال کردن ردیابی گوگل دارای چندین عیب است. اگر این تنظیم را غیرفعال کنید، گوگل از موقعیت مکانی تان برای نمایش شرکت‌های محلی یا نتایج جستجوی خاص‌تر استفاده نمی‌کند.

در نهایت آگهی‌ها، نتایج جستجو و اطلاعاتی که دریافت می‌کنید دقیق نیست و پراکنده خواهند شد. اما اگر حریم خصوصی تان اهمیت دارد؛ بهتر است ردیابی را غیرفعال کنید.

 

جمع بندی

اکنون که درک بهتری از داده‌ها و اطلاعاتی که ممکن است توسط گوگل و به طریق مختلف جمع آوری شود؛ دارید می‌توانید مانع از آن شوید.

با دنبال کردن این دستورالعمل‌ها، می‌توانید گوگل را از ذخیره سابقه موقعیت مکانی، نشانگرهای موقعیت مکانی و داده‌های دیگر بازدارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.