۱۲ مزیت و معایب ارزهای دیجیتال را بشناسید

0 189

ورود به دنیای ارزهای دیجیتال ساده و شفاف نیست، بنابراین ما دلایلی را به شما نشان می‌دهیم که چرا باید این کار را انجام دهید یا چرا باید دور آن خط بکشید.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از  makeuseof، کریپتوکارنسی نوعی دارایی غیرقابل انکار است. در حالی که برخی عاشق کریپتو هستند و هزاران نفر در آن سرمایه گذاری کردهاند، برخی دیگر به طور کلی از کریپتو دوری می‌کنند.

 بنابراین، مزایا و معایب ارزهای دیجیتال چیست؟ آیا باید از آن دوری کرد؟

 

6 مزیت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال

حریم خصوصی بالا

ارزهای دیجیتال روی یک بلاک چین قرار دارند که یک فناوری امن است. بلاک چین داده‌ها را پنهان می‌کند و نام و اطلاعات تماس افرادی که تراکنش انجام می‌دهند را نشان نمی‌دهد.

در یک تراکنش معمولی بانکی، نام فرستنده و گیرنده برای بانک آشکار است که بلافاصله هویت هر دو طرف را نشان می‌دهد.

در بلاک چین، فقط آدرس کیف پول افرادی که در تراکنش شرکت دارند نمایش داده می‌شود.

با این حال، ارز دیجیتال ناشناس نیست. اسم مستعار است. درواقع آدرس کیف پول ارز دیجیتال و تراکنش‌ها را می‌توان ردیابی کرد. اما ارزهای با قابلیت حفظ حریم خصوصی مانند Monero، ZCash و Dash برای غلبه بر این مشکل طراحی شده‌اند.

 

عدم تمرکز

تمرکززدایی در قلب ارزهای دیجیتال قرار دارد و نقطهٔ قوت اصلی آن است. در حالی که ارزهای دیجیتال را می‌توان در پلتفرم‌های متمرکز معامله کرد، دارایی‌های رمزنگاری شده در بلاک چین‌های غیرمتمرکز قرار دارند.

یک بلاک چین غیرمتمرکز اطلاعات را در چندین دستگاه یا گره توزیع می‌کند و تضمین می‌دهد که هیچ شخص یا گروهی نمی‌تواند شبکه را کنترل کند.

تمرکززدایی می‌تواند احتمال تصاحب، مشکلات فنی و فساد شبکه را کاهش دهد.

این سیستم مالی منصفانه‌تری است که در آن کاربران می‌توانند به شبکه کمک کنند و حتی در مورد پیشرفت آن رای دهند.

 

امنیت

بلاک چین‌های ارزهای دیجیتال از مکانیسم‌های اجماع برای بلوک‌های جدید و ایمن سازی شبکه استفاده می‌کنند.

متداول‌ترین مکانیسم‌های اجماع، اثبات کار و اثبات سهام است.

مکانیسم اثبات کار از ماینرها برای تایید بلاک‌ها و سکه‌های جدید استفاده می‌کند. ماینرها مشروعیت بلوک‌ها را تأیید می‌کنند.

از سوی دیگر، مکانیسم اثبات سهام از اعتبار سنجی‌ها برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این امر امنیت و شفافیت بلاک چین‌ها را به ارمغان می‌آورد.

 

تنوع زیاد ارزها

در حالی که استفاده از ارزهای فیات از یک کشوری به کشور دیگر محدود است، شما می‌توانید از هزاران ارز دیجیتال در سراسر جهان استفاده کنید.

برای مثال، اگر در بریتانیا هستید، می‌توانید از GBP استفاده کنید. با این حال، اگر از یک صرافی رمزنگاری در بریتانیا استفاده می‌کنید، می‌توانید هزاران دارایی مختلف را بخرید و بفروشید.

با این حال، ارزهای رمزنگاری شده در هر کشوری در دسترس و قانونی نیستند.

 

DeFi به رشد خود ادامه می‌دهد

تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) نوعی تامین مالی است که از سرویس‌ها و دارایی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند.

در حالی که موسسات مالی از یک مدل متمرکز استفاده می‌کنند، با گروه کوچکی از تصمیم گیرندگان در بالای هرم، DeFi بر اساس هیچ مرجعی کار نمی‌کند و پلتفرم‌ها توسط کاربران کنترل و نگهداری می‌شوند.

صنعت DeFi رشد زیادی کرده و متنوع است و اکنون می‌توانید بسیاری از عملکردهای مالی را در پلتفرم‌های موجود در آن انجام دهید.

 

معاملات بین المللی ارزان‌تر

مشکل بزرگی که بسیاری از افراد خارج از کشور با آن مواجه هستند، فرآیند بازگرداندن وجوه به خانواده است، زیرا ممکن است هزینه‌های بالایی برای انتقال پول را متحمل شوند.

علاوه بر این، ارسال پول به دوستان، همکاران یا کسب و کارها در خارج از کشور می‌تواند گران قیمت باشد.

 

نکته جالب در مورد ارز دیجیتال این است که می‌توان آن را از کشوری به کشور دیگر بدون پرداخت هزینه ارسال کرد.

در حالی که هنگام معامله یا ارسال، هزینه‌های بلاک چین یا صرافی را باید بپردازید، این هزینه‌ها بر اساس موقعیت مکانی افزایش نمی‌یابد.

با این حال، برخی از پلتفرم‌های صرافی برای تراکنش‌های بین‌المللی هزینه اضافی دریافت می‌کنند.

 

۶ معایب ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال

نوسانات قیمت

یکی از بزرگ‌ترین معایب بازار ارزهای دیجیتال این است که قیمت‌ها به ندرت ثابت می‌مانند. قیمت یک ارز دیجیتال در هر دقیقه چندین بار نوسان دارد. در حالی که این نوسانات جزئی هستند، اما همیشه اینطور نیست و  ممکن است سقوط کنند.

بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، دوج‌کوین و صدها ارز دیجیتال دیگر در گذشته دچار سقوط‌هایی شده‌اند. به همین دلیل سرمایه گذاران همیشه در معرض خطر هستند.

 

کلاهبرداری

متأسفانه، بسیاری از مجرمان روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند و از عدم آگاهی افراد در این فضا سو استفاده می‌کنند.

تاکتیک‌های مختلفی برای سرقت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، از جمله فیشینگ، بدافزارها، کی لاگرها و غیره.

به عنوان مثال، بسیاری از افراد اعتبار صرافی‌های رمزنگاری‌شان را از دست می‌دهند و این کار به مجرمان سایبری امکان دسترسی مستقیم به حساب‌ها و وجوه نگهداری شده می‌دهد.

بسیاری از جرایم رمزنگاری بدون مجازات هستند؛ زیرا مقامات اغلب در ردیابی و شناسایی مجرم با مشکل مواجه هستند.

در حالی که این وضعیت در حال بهبود است، هزاران نفر همچنان در معرض خطر از دست دادن دارایی‌های رمزنگاری به دلیل کلاهبرداری یا حمله هستند.

 

بدون مقررات

برخلاف پول سنتی، مقررات کمی در فضای کریپتو وجود دارد.

از آنجایی که جریان اصلی رمزنگاری شده هنوز جدید است، قانون‌گذاران هنوز مجموعه‌ای از قوانین محکم در مورد این بازار وضع نکردند.

در حالی که برخی از دولت‌ها اقداماتی را برای تنظیم ارزهای دیجیتال قانونی کرده‌اند، اما این قوانین در همهٔ کشورها وجود ندارد.

با این حال، برخی فقدان مقررات کریپتو را خوب می‌دانند. علاقه مندان به کریپتو اغلب حامیان ارزهای کنترل نشده هستند، زیرا امکان دستکاری دولت و موسسات مالی در بازار یا دارایی‌ها را از بین می‌برد. اما مقررات ضعیف می‌تواند از نظر کلاهبرداری، دزدی و تجارت مشکل ایجاد کند.

 

ارزهای دیجیتال در برخی کشورها غیرقانونی است

در حالی که ارز دیجیتال در اکثر کشورها قانونی است، برخی از دولت‌ها استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند. نمونه‌هایی از این کشورها عبارتند از چین، کره شمالی، مصر و ترکیه.

بنابراین، اگر می‌خواهید کریپتو معامله کنید اما در کشوری زندگی می‌کنید که ارزهای دیجیتالی در آن غیرقانونی است، در شرایط سختی تجارت می‌کنید.

 

محدودیت‌های مقیاس بندی

در کریپتو، مقیاس‌بندی به گسترش یک پروژه، پلتفرم یا بلاک چین اشاره دارد.

با افزایش تقاضا، استرس روی شبکه افزایش می‌یابد. بنابراین وقتی بلاک چین پر شود، همه چیز کند می‌شود.

برای مثال بلاک چین بیت کوین را در نظر بگیرید. اگرچه بلاک چین بیت کوین بسیار آرام بود، اما محبوبیت گسترده بیت کوین باعث شد تا کاربران جدیدی به شبکه وارد شوند و هر ساعت هزاران تراکنش را انجام دهند.

برای تأیید یک تراکنش، ماینرها باید مشروعیت آن را تأیید کرده و آن را به بلوک بعدی اضافه کنند.

هنگامی که هزاران تراکنش منتظر تایید باشد، ماینرها حجم کاری بسیار بیشتری دارند، به این معنی که هر کاربر باید مدت بیشتری صبر کند و هزینه تراکنش نیز افزایش می‌یابد.

هر بلوک بیت کوین تنها 1 مگابایت تراکنش را در خود جای دهد، به این معنی که مقیاس گذاری به سمت بالا برای تامین تعداد تراکنش بالاتر در هر بلوک دشوار است

 

مصرف انرژی

یکی از نگرانی‌های مهم مرتبط با ارز دیجیتال، تاثیر آن بر محیط زیست است.

نه تنها بلاک چین‌های برای عملکرد به مقادیر زیادی برق نیاز دارند، بلکه استخراج ارزهای دیجیتال می‌تواند مصرف انرژی بالایی داشته باشد.

به عنوان مثال، تنها یک تراکنش بیت کوین 2188.59 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند، در حالی که برای انجام 100000 تراکنش ویزا فقط به 148.63 کیلووات ساعت نیاز دارد.

 

کریپتوکارنسی یک کیسه سرمایه گذاری ترکیبی است

در حالی که ارز دیجیتال دارای مزایای زیادی است، به همان اندازه مشکلات زیادی دارند.  بنابراین بهتر است قبل از سرمایه گذاری در کریپتو از مزایا و معایب ارزهای دیجیتال آگاهی داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.