چگونه پورت شارژ گوشی، تبلت و کنسول را تمیز کنیم؟

0 289

اگر گوشی، رایانه یا کنسول شما شارژ نمی‌شود، می‌توانید با روش‌های زیر مشکل تان را برطرف کنید؛ با ما همرا باشید تا با روش تمیز کردن پورت شارژ گوشی، تبلت و کنسول آشنا شوید.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از lifehacker، مدتی است که دستگاه‌های ما از جمله گوشی، لپ تاپ یا کنسول با باتری‌های قابل شارژ کار می‌کنند و این عالی است، اما وقتی دستگاه را به برق وصل کنیم و شارژ نشود تازه مشکل آغاز خواهد شد.

جایگزین‌هایی مانند شارژ بی سیم می‌تواند به شما کمک کند، اما یک پورت شارژ خراب باید خیلی زود تعمیر شود.

اگر پورت شارژ آیفون، اندروید، کامپیوتر، سوییچ یا چیزهایی که دارید کار نمی‌کند، راه حل آسانی وجود دارد که می‌توانید برای رفع مشکل از آن استفاده کنید.

موارد زیادی می‌تواند باعث خرابی پورت شارژر شود، مانند:

 

  • ورود آب: اگر گوشی شما خیس شود، آب می‌تواند باعث خوردگی و آسیب به پورت شارژ شود.
  • گرد و غبار و زباله: با گذشت زمان، گرد و غبار و اشغال‌ها می‌تواند در درگاه شارژ جمع شده و در نهایت باعث آسیب شود.
  • فرسودگی و شکستگی پورت: استفاده زیاد از پورت شارژ گوشی می‌تواند منجر به ساییدگی و پارگی آن شود.
  • اتصال شل: اگر سیم شارژ را به طور ایمن به شارژر وصل نکنید، در نهایت ممکن است آسیب ببیند.
  • شارژ نادرست: استفاده از شارژر اشتباه می‌تواند به پورت شارژ آسیب برساند.

 

اکثر پورت‌های شارژ در واقع خراب نیستند

در حالی که پورت هر دستگاهی ممکن است خراب شود؛ پورت شارژ گوشی هوشمند بیشتر تحت تاثیر این مشکلات قرار می‌گیرد.

چه آیفون یا اندروید داشته باشید، احتمالاً گوشی شما در تمام طول روز در جیب یا کیف شما قرار می‌گیرد. در این میان ممکن است، گرد و غبار و زباله‌های زیادی وارد پورت شارژ گوشی شود و برخی از آن ذرات به ناچار در درگاه شارژ قرار گرفته و به آن آسیب می‌زنند.

در ابتدا، این گرد و غبار ممکن است مشکل زیادی ایجاد نکند. اما با گذشت زمان، گرد و غبار و اشغال‌ها می‌توانند جمع شوند تا پورت شارژ را مسدود کنند.

یک علامت مشخص برای این مشکل زمانی است که شارژر را به پورت وصل می‌کنید، صدای «کلیک» و چفت شدن شارژر در پورت آنقدرها قوی نیست. در مرحله بعد، شارژ شدن گوشی ممکن است بیشتر از دفعات قبل طول بکشد.

در نهایت این مشکل آنقدر ادامه پیدا می‌کند که گوشی اصلاً شارژ نمی‌شود و  اگر از پورت برای خروجی صدا، چه با USB-C یا لایتنینگ استفاده کنید، متوجه خواهید شد که نمی‌توانید چیزی برای پخش از هدفون بشنویند.

زمانی که من در فروشگاه اپل کار می‌کردم، مشتریان همیشه با این مشکل مواجه می‌شدند. با این حال شما به راحتی می‌توانید این مشکل را در خانه حل کنید.

 

وقتی پورت آیفون، اندروید، نینتندو سوییچ یا دستگاه دیگرتان دچار مشکل شد و دستگاه شارژ نمی‌شد؛ در ابتدا سعی کنید آن را تمیز کنید. احتمالاً از دیدن این میزان کثیفی و گرد و غبار گیر کرده در پورت شارژر و اینکه بعد از تمیز کردن ارتباط بین شارژر یا هدفون شما با پورت چقدر بهتر است، شوکه خواهید شد.

هنگام تمیز کردن پورت مراقب باشید. چه پورت لایتنینگ و چه USB-C، دارای پین‌های ظریفی است که اتصال بین کابل و دستگاه شما را امکان پذیر می‌کند.

اگر ملایم رفتار نکنید، می‌توانید این پین‌ها را خم کرده و  یا به آنها آسیب بزنید، که در واقع می‌تواند پورت شما را بشکند و یا خراب کند.

 

بسیاری از افراد از ابزار اجکتور سیم کارت برای تمیز کردن پورت‌ها استفاده می‌کنند، زیرا انتهای آن نازک بوده  و برای جمع آوری گرد و غبار و زباله‌ها عالی است.

با این حال، استفاده از فلز می‌تواند خطرناک باشد.

همانطور که Insider Tech نشان داد، ایمن‌ترین روش استفاده از خلال دندان است. زیرا از پلاستیک ساخته شده و کارایی بهتری دارد. از خلال دندان‌های چوبی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است داخل پورت بشکند و آسیب بیشتری ایجاد کند.

 

یک کابل شارژر دیگر تست کنید

در ابتدا بهتر است کابل شارژر خود را تغییر دهید، زیرا گاهی اوقات مشکل از شارژر گوشی است و نه پورت. ممکن است مشکلی در هدایت برق کابل وجود داشته باشد یا نتواند داده‌ها را بین دستگاه و منبع تغذیه منتقل کند.

در هر صورت، امتحان کردن یک کابل شارژر دیگر می‌تواند به شما کمک کند. اگر با تعویض شارژر مشکل شما برطرف نشد، وقت آن است که به مرحله بعدی بروید.

 

نحوه تمیز کردن پورت شارژ  آیفون و اندروید

برای تمیز کردن پورت شارژ آیفون، ابزار را به آرامی داخل آن قرار داده و با احتیاط آن را به اطراف چرخش دهید تا هر چیزی را که داخل آن است بیرون بیاورید.

در مورد دستگاه‌های USB-C بیشتر احتیاط کنید، زیرا این درگاه‌ها دارای یک قطعه بیشتر هستند که از وسط آن عبور می‌کند. بهتر است این کار را چند بار تکرار کنید تا نتیجهٔ خوبی به دست آید.

علاوه بر این می‌توانید از یک قوطی هوای فشرده برای خروج گرد و غبار از درگاه استفاده کنید.

 

چند نکته برای جلوگیری از خرابی پورت شارژر

بهتر است در هنگام شارژ  از گوشی استفاده نکنید، زیرا ممکن است درگاه شارژر را تحت فشار قرار داده و باعث شکستن آن شود.

از استفاده از سیم شارژر آسیب دیده یا فرسوده اشتباه است، زیرا ممکن است به پورت آسیب برساند.

هنگام قرار دادن یا خارج کردن شارژر از درگاه احتیاط کنید. آن را به زور وارد یا خارج نکنید، زیرا کانکتورهای داخل پورت را می‌شکند.

پورت را تمیز نگه دارید. گرد و غبار و کثیفی می‌تواند به مرور زمان جمع شده و باعث بروز مشکلاتی در شارژ شود.

سیم شارژر را زیاد خم نکنید یا پیچ ندهید، زیرا ممکن است به آن آسیب برساند.

در صورت امکان از شارژرهای متفرقه استفاده نکنید. ممکن است این شارژرها با گوشی شما سازگار نباشد و به پورت آسیب برساند.

اگر مراحل بالا کارساز نبود، باید دستگاه خود را به تعمیرگاه ببرید تا یک متخصص به شما کمک کند.

 

از شارژر بی سیم استفاده کنید

اگر آسیب قابل تعمیر نبود و پولی برای خرید دستگاه جدید ندارید، بهتر است از شارژر بی سیم استفاده کنید. شارژر بی سیم از فناوری القای الکترومغناطیسی استفاده می‌کند و به شما امکان می‌دهد گوشی خود را روی یک پد بدون نیاز به اتصال کابل قرار دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.