مقایسهٔ ویندوز ۱۱ با ویندوز ۱۰: آیا زمان ارتقا فرا رسیده است؟

0 288

ویندوز 11 جدیدترین نسخه ویندوز است و از نظر طراحی تفاوت زیادی با ویندوز 10 دارد. با این حال، در زیر این طراحی جدید، این دو سیستم عامل بسیار مشابه هستند.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از digitaltrends، اگر این سوال در ذهن شما به وجود آمده که آیا ویندوز 11 خوب است یا ویندوز 10 و آیا به‌روزرسانی به ویندوز 11 ارزشش را دارد، این مقاله را بخوانید.

 

چه ویژگی‌هایی در ویندوز 11 جدید است؟

 

اگرچه ویندوز 11 چیزی بیش از یک پوسته ویندوز 10 به نظر نمی‌رسد، اما دارای تعداد زیادی ویژگی جدید است.

تغییرات نسبتاً کوچکی مانند منوی استارت جدید و نوار وظیفه جدید و برخی از ویژگی‌ها  مانند پشتیبانی از برنامه‌های اندروید در ویندوز 11 قرار دارد.

 

ویندوز 11 یک تغییر بصری بزرگ برای مایکروسافت است.  در سیستم عامل جدید، مایکروسافت نوار وظیفه و منوی استارت را در مرکز صفحه قرار می‌دهد. این باعث می‌شود شبیه macOS و ChromeOS به نظر برسد. با این حال، در صورت تمایل، می‌توانید آن را به سمت چپ بازگردانید.

اما اگر می‌خواهید نوار وظیفه خود را به سمت راست یا چپ پین کنید، خبر بدی داریم. شما نمی‌توانید این کار را به صورت بومی انجام دهید، اما برنامه‌های شخص ثالث مانند Start11 می‌توانند آن را تغییر دهند.

 

خارج از این تغییر اصلی، ویندوز 11 پنجره‌هایی با گوشه‌های گرد، آیکون برنامه‌های جدید و ایموجی‌های جدید را در خود جای داده است.

چندین ویژگی کوچک نیز اضافه شده، از جمله زیرنویس‌های زنده برای مرورگر و حالت فوکوس، که به شما این  امکان را می‌دهد اعلان را برای مدت زمان مشخصی سفارشی کنید.

 

منوی استارت و نوار وظیفه

منوی استارت و نوار وظیفه

اگر به تفاوت‌های بین ویندوز 11 و ویندوز 10 نگاهی بیندازید، بزرگ‌ترین این تفاوت منوی استارت و نوار وظیفه هستند.

باز کردن منوی استارت، در ویندوز 11، کمی آسان‌تر است.

نکته مهم این است که کاشی‌های زنده در ویندوز 11 دیگر وجود ندارد، که باعث می‌شود منوی استارت بسیار مرتب‌تر باشد.

 

در نوار وظیفه، مایکروسافت کادر جستجو را به صورت یک نماد نشان داده و همچنین عملکردهای کورتانا را در ویندوز 11 حذف کرده است.

اکنون، یک نماد اختصاصی برای مایکروسافت تیمز در نوار وظیفه مشاهده خواهید کرد که در ویندوز 11 ادغام شده است. اگر از Teams استفاده نمی‌کنید، می‌توانید نماد را حذف نمایید.

 

تغییر بزرگ دیگر شامل انتقال آیکون آب و هوا در نوار وظیفه به سمت چپ است.

این آیکون به عنوان News and Interests در ویندوز 10 شناخته می‌شد، اما در ویندوز 11 با ابزارک‌ها جایگزین شده است.

 

دسکتاپ‌های مجازی

ویندوز 11 دسکتاپ‌های مجازی را نیز در دسترس قرار داده که به شما امکان می‌دهد فضاهای کاری دسکتاپ را برای کار، بازی یا هر چیز دیگری جداگانه در نظر بگیرید.

 

ادغام برنامه‌های اندروید

ادغام برنامه‌های اندروید

فروشگاه‌های اپلیکیشن در ویندوز 11 و ویندوز 10 بر اساس یک طرح هستند. با این حال، فروشگاه برنامه‌های ویندوز 11 از برنامه‌های اندرویدی از طریق Appstore آمازون پشتیبانی می‌کند.

البته فقط برنامه‌های اندرویدی انتخابی پشتیبانی می‌شوند.

در ویندوز 10، مایکروسافت برنامه‌های بیشتری را خارج از پلتفرم جهانی ویندوز (UWP) در ویندوز 11 دارد.

شما همچنان به UWP دسترسی دارید، اما به برنامه‌های Win32 مانند فایرفاکس و فروشگاه Epic Games نیز دسترسی دارید.

 

ویژگی‌های بازی ارتقا یافته

اگر به دنبال بهترین سیستم عامل ویندوز را برای گیم هستید؛ ویندوز 11 برای شما عالی است. به‌روزرسانی‌های اخیر ویندوز 11 شامل بهینه‌سازی‌هایی در اجرای بازی‌ها در حالت پنجره‌ای است.

همچنین از ویژگی‌هایی مانند Auto HDR و DirectStorage پشتیبانی می‌کند.

برخی از این ویژگی‌ها، مانند DirectStorage، در ویندوز 10 نیز قرار دارد.

مایکروسافت به وضوح اعلام کرده که بازی بخش مهمی در ویندوز 11 است که به آن پرداخته است.

به‌روزرسانی ویندوز 11 2022 مشکلات بازی، به‌ویژه در پردازنده‌های گرافیکی Nvidia را حل می‌کند.

 

ویژگی Snap Layouts و Multitasking

بهبود عملکرد چندوظیفه ای در ویندوز 11 منحصر به فرد است و دارای ویژگی‌هایی است که در ویندوز 10 پشتیبان‌گیری نمی‌شوند. در ویندوز 11، می‌توانید عملکرد چندوظیفه‌ای و سیستم را با Snap Layouts که پنجره‌ها را گروه‌بندی می‌کند و در نوار وظیفه ذخیره می‌کند، افزایش دهید.

این عملکرد در ویندوز 10 وجود دارد، اما ویندوز 11 دسترسی به Snap Layouts را آسان‌تر کرده و تنظیمات بیشتری را ارائه می‌کند.

ویندوز 11 یک مشکل دیگر را با تنظیمات چند مانیتور حل می‌کند. ویندوز 11 به خاطر می‌آورد که چگونه ویندوز را روی مانیتور خارجی قرار داده‌اید و هنگامی که از مانیتور جدا می‌کنید سپس دوباره آن را وصل می‌کنید، آنها را ذخیره می‌کند. این یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات ویندوز 10 است.

 

حالت تبلت پیشرفته در ویندوز 11

حالت تبلت پیشرفته در ویندوز 11

ویندوز 10 دارای حالت سنتی تبلت است که باعث می‌شود رایانه به یک تبلت تمام صفحه تبدیل شود. در ویندوز 11، این قابلیت حذف شده است.

در عوض، ویندوز 11 بیشتر شبیه به یک آیپد است. وقتی دستگاه خود را به تبلت تغییر می‌دهید، لمس کردن آسان‌تر می‌شود. این شامل ژست‌های حرکتی برای باز کردن منوی استارت، حذف پنجره‌ها و .. است که هیچ کدام در ویندوز 10 وجود ندارد.

علاوه بر این، ویندوز 11 عملکرد قلم بهتری دارد. همچنان می‌توانید از وایتبرد برای همکاری بصری استفاده نمایید.

ناوبری صوتی در ویندوز 11 بهبود یافته و به شما این امکان را می‌دهد که از صدای خود برای باز کردن برنامه‌ها، وارد کردن کلمات در صفحه کلید و ماوس، کنترل سیستم عامل و هر چیز دیگری استفاده کنید.

 

کارایی ویندوز 11

اگر به عملکرد سیستم تان اهمیت می‌دهید، ویندوز 11 عالی است.

به گفته مایکروسافت، ویندوز 11 کارهای زیادی در مدیریت حافظه انجام می‌دهد.

ویندوز 11 همچنین برخی از داده‌های RAM را در زمانی که رایانه شما خواب است به حالت بلا استفاده در می‌آورد و به آن کمک می‌کند 25 درصد سریع‌تر از ویندوز 10 از حالت خواب بیدار شود.

ویندوز 11 سریع‌تر از ویندوز 10 است، اما تفاوت‌ها در دنیای واقعی کم است.

 

کار از راه دور با ویندوز 11

 

شما می‌توانید از ویندوز 11 یا ویندوز 10 برای کار از راه دور استفاده کنید، اما ویژگی‌های همکاری ویندوز 11 بسیار کاربردی‌تر است. این برنامه از تاری پس‌زمینه تماس تصویری، تنظیمات تماس چشمی برای جلسات، و کادربندی خودکار پشتیبانی می‌کند که در ویندوز 10 وجود ندارد.

این ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از طریق تیم‌های مایکروسافت در دسترس هستند.

 

آیا باید به ویندوز 11 ارتقا دهید؟

به عنوان آخرین نسخه ویندوز، ویندوز 11 بهترین انتخاب است. با این حال، ویژگی‌های جدید آن محدودیت‌هایی را نیز دارد.

 

ارتقا به ویندوز 11

ارتقا به ویندوز 11

ارتقاء به ویندوز 11 ساده است. اکثر رایانه‌های شخصی می‌توانند از طریق یک روش ساده به صورت رایگان از ویندوز 10 ارتقا پیدا کنند.

مایکروسافت عرضه ویندوز 11 را تکمیل کرده، بنابراین هر رایانه شخصی با سخت افزار پشتیبانی شده می‌تواند به صورت رایگان به ویندوز 11 ارتقا یابد. شما فقط 10 روز فرصت دارید تا پس از به روز رسانی از ویندوز 11 به ویندوز 10 دانگرید نمایید.

 

اگرچه بسیاری از ویژگی‌های جدید در ویندوز 11 وجود دارد، اما مایکروسافت برخی از ویژگی‌های موجود در ویندوز 10 را در این نسخه حذف کرده است.

به طور مثال دیگر نمی‌توانید تصویر زمینه دسکتاپ خود را همگام سازی کنید.

اینترنت اکسپلورر و پنل ورودی ریاضی دیگر وجود ندارند و چند برنامه نیز حذف شده است. این برنامه‌ها عبارتند از 3D Viewer، OneNote برای ویندوز 10، Paint 3D و Skype. .

 

الزامات سیستم و سازگاری برای نصب ویندوز 11

تنها مانع ارتقاء، سیستم مورد نیاز برای ویندوز 11 است. شما به یک پردازنده جدید از نسل هشتم اینتل یا پردازنده AMD Ryzen 2000 (یا جدیدتر) و پشتیبانی از TPM 2.0 در سیستم نیاز دارید.

TPM یک پردازنده امنیتی سخت افزاری در رایانه‌های شخصی مدرن است. تقریباً همه رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها از TPM 2.0 پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید فهرست مادر بردهایی که از TPM پشتیبانی می‌کنند را بررسی نمایید.

از نظر فنی می‌توانید ویندوز 11 را روی سخت‌افزار پشتیبانی‌نشده نصب نمایید اما توصیه نمی‌شود.

اگر رایانه شما بیش از 4 سال قدمت دارد، به احتمال زیاد از ویندوز 11 پشتیبانی نمی‌کند.

 

چرخه پشتیبانی و به روز رسانی ویندوز 11

ویندوز 11 از سرعت به روز رسانی شش ماهه ویندوز 10  محروم است و تنها به روز رسانی سالانه دارد.

این دقیقاً مشابه با macOS است. مایکروسافت متعهد به پشتیبانی از ویندوز 10 تا سال 2025 است و اعلام کرده که ویندوز 10 تنها یک بار در سال به روز رسانی می‌شود.

علاوه بر به‌روزرسانی سالانه، ویندوز 11 شاهد عرضه ویژگی‌های کوچک‌تری در طول سال نیز می‌باشد.

 

جدیدترین به روز رسانی ویندوز 11 2022 سرعت این به روز رسانی‌های سالانه را تعیین می‌کند. این نسخه پر از ویژگی‌های جدید است، به خصوص در مقایسه با سرعت کند به روز رسانی در ویندوز 10.

این به‌روزرسانی همه چیز را از تغییرات کوچک رابط کاربری گرفته تا منوی استارت تا برنامه‌های جدید مانند Clipchamp در خود جای داده است.

 

اشکالات ویندوز 11

اشکال نشت حافظه ویندوز 11

ویندوز 11 نیز اشکالات خاص خودش را دارد.  در حالی که ویندوز 10 بسیار قدیمی‌تر، پایدارتر است. اگرچه مایکروسافت به سرعت مشکلات مربوط به آخرین سیستم عامل خود را برطرف کرده است.

به طور مثال در ویندوز 11 باگی مشاهده شده که هزاران پوشه خالی را در File Explorer ایجاد می‌کند، و همچنین باگی که سرعت SSD را به شدت کاهش می‌دهد.

 

مایکروسافت تمام این مشکلات را برطرف کرده است، اما می‌توان نتیجه گیری کرد که ویندوز 11 باگ‌های بیشتری نسبت به ویندوز 10 خواهد داشت، حتی اگر مایکروسافت آنها را برطرف کند.

با این حال، یک مشکل دائمی در ویندوز 11 وجود دارد که به نشت حافظه مربوط است.

ویندوز 11 می‌تواند رم اضافی را با باز کردن چندین File Explorer اشغال کند.

وقتی File Explorer را می‌بندید، سیستم رم را آزاد نمی‌کند و منابع اضافی را اشغال می‌کند.

 

آیا ارتقای سیستم به ویندوز 11 ارزشش را دارد؟

ویندوز 11 برای بیشتر کاربران ارزش به روز رسانی را دارد. این سیستم عامل دارای ویژگی‌های جدید، بهبود عملکرد و تغییرات طراحی است. به عنوان آخرین سیستم عامل ویندوز، معمولاً ارزش بیشتری نسبت به ویندوز 10 دارد.

ریسک زیادی در ارتقاء به ویندوز 11 وجود ندارد. در صورتی که ناراضی هستید می‌توانید به راحتی ویندوز 11 را حذف کنید و به ویندوز 10 برگردید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.