سرور مجازی چیست؟ ۴ کاربرد VPS

0 268

برای کسانی که نیازمند اینترنت قوی بدون قطعی و حجم بالا هستند، استفاده از انواع سرور می تواند کمک کننده باشد. اما اینکه این سرور برای چه کاری نیاز است، نیازمند پاسخ مناسب از سمت کاربر می باشد. اگر به عنوان یک کاربر معمولی باشید حتما دانستن اینکه  “سرور مجازی چیست”   و چه کاربردهایی دارد می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. در این مقاله سعی داریم به شما بگوییم که “سرور مجازی چیست” و در ادامه به 4 کاربرد اساسی این نوع سرور اشاره خواهیم کرد.

سرور مجازی چیست؟

دنیای سرورها تنوع زیادی دارد. استفاده از هر کدام نیز بستگی به نوع نیاز کاربران دارد. به طور مثال وب سایت های پرترافیک قطعا باید گزینه سرور اختصاصی را مدنظر قرار دهند. اما وبسایت های نو پا با استفاده از سرورهای اشتراکی نیز می توانند نیاز خود را تامین کنند. البته عامل بودجه نیز تاثیر زیادی بر انتخاب سرور دارد. در تعریفی کلی از سرور مجازی می توان گفت یک نوع از سرور است که به  آن را با عنوان vps نیز می شناسند. این سرورها با به کارگیری برخی تکنیک های مجازی سازی به چند سرور تقسیم می شود، اما از نظر سخت افزاری تمام آن ها یکسان هستند. یکی از مهمترین مزایای این سرورها ارزان بودن آن در کنار قدرت بالا و محدودیت زیاد آن است. همه این مزایا با قیمت ارزان به دست کاربر می رسد و از همین رو استفاده از این نوع سرور برای کاربران بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. از مهمترین مزایای این سرور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت ارتقا منابع
  • هزینه مقرون به صرفه
  • دسترسی روت به سیستم عامل
  • قابل جابجایی بین مجازی سازها
  • سرعت بالای راه اندازی
  • قابل نصب روی انواع سیستم عامل

یکی از انواع سرورهای مجازی نیز vds است که آن را با نام سرور مجازی اختصاصی نیز می شناسند. در این سرور مجازی منابعی مانند رم و سی پی یو به صورت اختصاصی برای سرور مجازی مورد نظر تعریف شده از همین رو دارای سیستم عامل مستقل است. در بیان تفاوت VPS و VDS می توان در دسترسی کاربر به سیستم عامل و تنظیمات آن دانست.

4 کاربرد VPS

کاربرد vps

همانطور که پیشتر اشاره شد، استفاده از سرور مجازی به دلایل مختلف است، از همین رو می توان از آن برای اهداف مختلف استفاده کرد. در ادامه به 4 مورد از مهمترین کاربردهای سرور مجازی اشاره می شود:

1.    مورد اول: میزبانی وب سایت ها

یکی از مهمترین و اصلی ترین کاربردهایی که می توان از سروری های مجازی داشت، امکان میزبانی سایت است. بسیاری از کسانی که به تازگی وبسایت خود را راه اندازی کرده اند برای کاهش هزینه های خود از سرورهای اشتراکی استفاده می کنند. اما پس از مدتی که ترافیک سایت افزایش پیدا می کند، این سرورها پاسخگو نیست و ناگزیر به خرید VPS می باشند. البته در صورتی که یک وبسایت حجم ترافیک بسیار بالایی داشته باشد، طبیعتا بهترین گزینه استفاده از سرور اختصاصی است. اما به طور معمول با ترافیک معمولی  استفاده از سرور مجازی انتخابی مناسب و اقتصادی است. سرورهای اختصاصی برای زمانی است که ترافیک یک وبسایت بسیار بالا است و باید همیشه بدون هیچ باگی فعال باشد. اما در شرایطی که یک وبسایت ترافیک معمولی دارد، سرور مجازی می تواند بدون هیچ مشکلی کار سایت را راه بیندازد.

2.    مورد دوم: بکاپ گیری از اطلاعات

زمانی که نیازمند بکاپ گیری یا همان ذخیره پشتیبانی داشته باشید، استفاده از خدمات سرور ابری می تواند یکی از گزینه ها باشد، اما به دلیل داشتن محدودیت فضا، در نهایت بهترین گزینه برای شما سرور مجازی خواهد بود. فضای زیاد در کنار هزینه مناسب یکی از مهمترین مزایایی است که این نوع سرور برای شما فراهم می کند. علاوه بر اینکه سرورهای مجازی امکان مدیریت از راه دور را برای کنترل و سازماندهی اطلاعات مورد نظر فراهم می کند.

سرور مجازی برای بک‌آپ

3.    مورد سوم: سرور بازی

تمایل به بازی های آنلاین امروزه در میان بسیاری از افراد وجود دارد. بسیاری از کسانی که گوشی هوشمند دارند حداقل یک بازی روی گوشی خود دارند. اما برخی افراد در زمینه بازی های آنلاین به صورت حرفه ای فعالیت دارند. به طوری که فرد بیش از 60 درصد زمان خود را صرف بازی می کند. به این افراد گیمر گفته می شود. برای گیمرها  سرعت اینترنت نقشی حیاتی در زمان بازی دارد. استفاده از شبکه اینترنتی معمولی نیز پاسخگوی نیاز آن ها نیست. در این شرایط استفاده یک سرور مجازی بسیار مناسب است. داشتن اینترنت پرسرعت با پهنای باند زیاد می تواند به طور کامل نیاز آن ها را در زمان بازی پاسخگو باشد. علاوه بر اینکه قطعی احتمالی یا کاهش سرعت نیز در آن وجود ندارد.

4.    مورد چهارم: جایگزین مناسب برای فیلترشکن

یکی از مهمترین کاربردهای سرورهای مجازی برای زمانی است که به دلیل محدودیت های دسترسی به برخی اطلاعات و وبسایت ها محدودیت اعمال شده است. در این شرایط استفاده از فیلترشکن یا همان vpn ضروری است. در این شرایط شما می توانید به راحتی با استفاده از یک سرور مجازی تحریم های اینترنتی را دور بزنید. استفاده از این سرورها به ویژه برای کسانی که در مشاغل فریلنسری یا بازارهای مالی و بورس فعالیت دارند، بسیار مهم است. علاوه بر دور زدن فیلترینگ دسترسی به اینترنت پرسرعت و نیز دائمی کمک می کند تا نیاز آن ها رفع شود و مشکلی در حین کار نداشته باشند.

نتیجه گیری

سرورها برای امکان دسترسی بالای کاربران به اینترنت با سرعت بالا و نیز پهنای باند زیاد با قدرت بکاپ گیری بالا برای داده ها و اطلاعات است. از هیمن رو بسیاری از کسانی که فعالیت های مختلفی در زمینه بازی های آنلاین، راه اندازی وبسایت برای کسب و کار، فعالیت در بازارهای مالی و بورس و… دارند، نیازمند استفاده از انواع سرور می باشند. در این میان بسیاری از کاربران معمولی می توانند با استفاده از سرورهای مجازی نیاز خود را در این زمینه رفع کنند. خرید سرور مجازی مطمئن با پشتیبانی قوی می تواند تا حد زیادی پاسخگوی نیاز افراد باشد بدون اینکه هزینه زیادی متحمل شوند. شرکت خدمات فناوری اطلاعات وب‌رمز عرضه کننده، انواع سرور به ویژه سرور مجازی به کاربران است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.