۳ روشی که اینترنت اشیا باعث افزایش کارایی در سیستم آموزشی می‌شود

0 642

اینترنت اشیا توانسته در روش‌های یادگیری در سیستم آموزشی تحول ایجاد کند؛ اما مزایای این فناوری به همین جا محدود نمی‌شود؛ در این مقاله ۳ روش استفاده از اینترنت اشیا برای بهبود کارایی در مدارس ذکر شده است.

به گزارش ایستاتگ، ما در عصری زندگی می‌کنیم که زمان از پول ارزشمندتر است و کارایی بالاتر، هدف همه کسب و کارها است. اما چگونه می‌توانیم کارآمدتر باشیم؟ دستیابی به کارایی در سیستم‌های بوروکراتیک مانند آموزش بسیار سخت است.

اما با اینترنت اشیا می‌توانیم در بخش آموزش به این کارایی برسیم.

به طور مثال سنسورهای دمای اینترنت اشیا در مدارس می‌توانند برای اندازه گیری سریع دمای بدن دانش آموزان در هنگام ورود به مدرسه و دانشگاه استفاده شوند.

از داده‌های جمع آوری شده می‌توان استفاده کرد و از سلامت همه افراد مطمئن شد.

ضرورت استفاده از اینترنت اشیا در بخش آموزشی

تا کنون اینترنت اشیا (IoT) زندگی ما را ساده کرده و صنعت مراقبت‌های بهداشتی را ارتقا بخشیده است. به همین دلیل می‌توانیم از برنامه‌های کاربردی IoT در آموزش نیز استفاده کنیم.

بهترین بخش معرفی فناوری‌های دیجیتالی نوآورانه در زمینه‌های یادگیری است؛ اما بخش‌هایی دیگر نیز می‌تواند باعث کارایی سیستم آموزشی شوند.

البته، معلمان و گاهی اوقات دانش آموزان در مورد اینترنت اشیا تردید دارند. راه حل‌های اینترنت اشیا هنوز جدید و ناآشنا هستند. با این حال، آن‌ها آینده‌ای عالی و چشم اندازهای روشنی دارند.

بیایید نگاهی به کاربرد اینترنت اشیا در آموزش بیندازیم که باعث افزایش کارایی سیستم آموزشی می‌شود.

اندازه گیری دمای بدن دانش آموزان

از زمان همه‌گیری کووید-۱۹، اندازه‌گیری دمای افراد برای ورود به یک ساختمان، بسیار اهمیت دارد.

اما اینترنت اشیا چگونه می‌تواند این فرآیند را برای دانش آموزان و کارکنان مدرسه کارآمدتر کند؟

در این راستا می‌توان از حسگرهای دمای اینترنت اشیا در مدارس برای اندازه گیری سریع دمای بدن دانش آموزان هنگام ورود به ساختمان استفاده کرد.

از داده‌های جمع آوری شده می‌توان برای اطمینان از سلامت همه افراد بهره برد. همچنین این داده‌ها می‌توانند برای استفاده از ردیابی سلامت افراد به پایگاه داده ارسال شوند.

Cassia Networks، یک شرکت الکترونیکی مستقر در کالیفرنیا، مچ‌بند‌های بلوتوثی را برای دانش‌آموزان ساخته است که به طور مداوم دمای بدن آنها را کنترل می‌کند و در صورت افزایش دمای از محدوده طبیعی، هشدار تلفنی را به معلمان و والدین ارسال می‌کند.

حسگرهای دمای اینترنت اشیا می‌توانند به طور مؤثر علائم اولیه بیماری را شناسایی کرده و از عفونت در مقیاس بزرگ جلوگیری کنند. این پیشرفت در شرایطی مانند شرایط همه گیری کرونا بسیار مفید و کارامد است.

کاهش مصرف انرژی

در حال حاضر، بیشتر ترموستات‌ها دما را با استفاده از داده‌هایی که آخرین بار وارد شده تغییر می‌دهند.

اگر دیروز دمای مدرسه ۵ درجه سانتی گراد بود؛ دما به منظور گرم نگه داشتن تنظیم می‌شود، حتی اگر هوا در روز بعد به صورت ناگهانی تا ۳۰ درج سانتی گراد افزایش یابد.

این سیستم ورود دستی داده‌ها نه تنها وقت گیر است؛ بلکه باعث مصرف انرژی ناکارآمد می‌شود.

با این حال، ترموستات‌های IoT دما را با توجه به آب و هوا تنظیم می‌کنند و می‌توانند بر اساس ترجیحات فرد شخصی‌سازی شوند.

این ترموستات‌ها داده‌ها را از سرویس‌های آب و هوا دریافت می‌کند و سپس دمای داخل را بر اساس آن تنظیم می‌کنند. این کار باعث صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای از مشتریان Nest، ترموستات‌های هوشمند می‌توانند هزینه‌های گرمایشی خانه‌ها را ۱۰ تا ۱۲ درصد و هزینه‌های سرمایشی را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

این ترموستات‌های هوشمند می‌توانند در مدارس به منظور صرفه جویی مؤثر در انرژی استفاده شوند و به کاهش هزینه‌ها و انتشار دی اکسید کربن کمک کنند.

اتوماتیک سازی داده‌ها

مدارس با داده‌های زیادی سروکار دارند.

هر بار که دانش آموزی ناهار خود را با شناسه‌ی مخصوص به خود خریداری می‌کند، این پیام را به سیستم کافه می‌فرستد تا از حساب آنها پول کسر کند.

هر اسکن شناسنامه دانش آموزی، نشان می‌دهد کدام دانش آموز در کلاس حاضر و کدام غایب است.

حال جمع آوری و توانایی مدیریت کارآمد همه‌ی این داده‌ها و سازماندهی آن‌ها برای موقعیت مناسب چالش برانگیز است.

اما اینترنت اشیا می‌تواند به سازماندهی این داده‌ها کمک کند.

وب سایت‌هایی مانند IFTTT وجود دارند که به یکپارچه سازی داده‌ها و اتوماسیون می‌پردازند. این‌ها ابزاری عالی برای اتصال و برقراری ارتباط با یکدیگر هستند.

علاوه بر این، برنامه‌هایی مانند Scan to Sheets می‌توانند هر گوشی یا تبلتی را به یک اسکنر بارکد تبدیل کنند که داده‌ها را بلافاصله به صفحه‌گسترده گوگل ارسال می‌کند.

بنابراین اینترنت اشیا در بخش آموزش تنها به یادگیری مطالب جدید نمی‌پردازند؛ بلکه می‌تواند به کارایی سیستم آموزشی کمک کند.

در واقع، راه‌های زیادی وجود دارد که اینترنت اشیا می‌تواند کارایی را در مدارس ارتقا دهد که ما تنها به چند مورد از آن‌ها اشاره کردیم.

منبع: iotforall و agilie

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.