پوچ افزار یا Vaporware چیست؟

0 302

اگر به سخت افزار یا نرم افزار جدید علاقه دارید، اما نمی‌دانید آیا این محصول در نهایت تولید می‌شود یا نه؟ شما به طور تصادفی به یک پوچ افزار/Vaporware برخورد کرده‌اید.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از  makeuseof، پوچ افزار/ Vapourware محصول ( نرم افزار، سخت افزار یا بازی کامپیوتر) است که سازنده ادعا می‌کند آن را عرضه می‌کند؛ اما هرگز عرضه نمی‌شود و به صورت رسمی هم توسعه آن متوقف نمی‌شود.

 

Vaporware چیست؟

در اخبار 24 ساعته فناوری، گم شدن محصول جدید یک شرکت و کنار گذاشتن آن بسیار رایج است.

تلویزیون سنتی و تبلیغات گران هستند و تبلیغات دیجیتال همیشه مشتریان را جذب نمی‌کند.

بنابراین یک شرکت از تبلیغات سوء استفاده می‌کند.

راه اندازی محصول، مصاحبه‌ها، حضور در نمایشگاه‌ها و نمونه‌های اولیه، همگی روش‌های مطمئنی برای این کار هستند.

بسیاری از کسب و کارها حتی از این روش برای جمع آوری سرمایه استفاده می‌کنند.

 

در سال‌های اخیر، صنعت فناوری به بلوغ رسیده است، بنابراین محصولات خلاقانه کمتری وجود دارد.

سرمایه گذارانی که مشتاق رشد هستند، کسب و کار خود را به عرضه محصولات جدید و هیجان انگیز ترغیب می‌کنند.

راه اندازی این محصولات اغلب با رویدادهای سالانه مانند CES (نمایش لوازم الکترونیکی مصرفی) و IFA (Internationale Funkausstellung Berlin) همراه است.

شرکت‌های بزرگ فناوری رویدادهایی را در ماه‌های سپتامبر و اکتبر برگزار می‌کنند تا محصول جدید را برای کریسمس رونمایی کنند.

پوشش رسانه‌ای تأثیر مطلوبی دارد و باعث ایجاد علاقه مشتری می‌شود.

 

با این حال، بدون یک محصول آماده، عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند مانع از تولید نهایی شود.

مشکلات تولید، چالش‌های طراحی و امکان‌سنجی همگی می‌توانند توسعه محصول را متوقف کنند.

زمانی که محصولی که قبلاً اعلام شده کنار گذاشته می‌شود، شرکت انگیزه‌ای برای اطلاع رسانی در مورد شکست و مرگ محصولش را ندارد. ما به‌عنوان مصرف‌کننده منتظر تاریخ انتشار قطعی هستیم، اما هیچ وقت این زمان نمی‌رسد. محصولی که هرگز تولید نمی‌شود، یک پوچ افزار است.

 

4 نمونه از Vaporware

ما چهار نمونه مهم از پوچ افزار را به شما معرفی می‌کنیم تا با این اصطلاح فناوری بیشتر آشنا شوید:

 

Xenix

مدت‌ها قبل از ظهور ویندوز، مایکروسافت طیف وسیعی از سیستم عامل‌ها را توسعه می‌داد. تأثیرگذارترین آنها MS-DOS بود. با این حال، در سال 1979 مایکروسافت نسخه 7 یونیکس را از AT&T خریداری کرد.

توافق آن‌ها به این معنا بود که آنها نمی‌توانستند محصول خود را یونیکس بنامند، بنابراین نام آن به Xenix تغییر دادند و به‌جای مصرف‌کنندگان نهایی، به تولیدکنندگان OEM فروخته شد.

IBM و مایکروسافت در اوایل دهه بر روی بسیاری از پروژه‌ها با هم کار می‌کردند. با این حال، در سال 1984 IBM Xenix مایکروسافت را برای PC/IX شرکت سیستم‌های تعاملی رد کرد.

در همان زمان، AT&T شروع به عرضه نسخه یونیکس، معروف به System V کرد.

به همین دلیل مایکروسافت علاقه خود را به Xenix کنار گذاشت. تیم توسعه از پروژه خارج شد و دوباره به پروژه OS/2 با IBM برگشت. هیچ اطلاعیه رسمی در مورد مرگ Xenix اعلام نشد.

مایکروسافت بی سر و صدا حقوق Xenix را به SCO در سال 1987 فروخت.

 

Half-Life 2: Episode Three

Valve بیشتر به خاطر استیم، پلتفرم توزیع بازی‌های ویدیویی شناخته شده است. Steam در سال 2003 راه اندازی شد و در حال حاضر با بیش از یک میلیارد حساب، تقریباً 20 درصد از فروش جهانی بازی‌های رایانه شخصی را به خود اختصاص داده است. قبل از استیم، Valve فرنچایز بازی‌های تیراندازی اول شخص Half-Life را تولید می‌کرد.

پس از دو بازی ، Half-Life و Half-Life 2، Valve سه‌گانه‌ای از بازی‌های کوتاه‌تری را معرفی کرد، Half-Life 2: Episodes One، Two و Three.

Half-Life 2: Episode Three قرار بود قبل از کریسمس 2007 منتشر شود.

جشن آمد و رفت بدون اینکه Valve در مورد وضعیت بازی خبری بدهد.

 

“آموزش توسعه برنامه آیفون” در کیک استارتر

کیک استارتر محلی برای سرمایه‌گذاری‌های جمعی است. از فوریه 2023، این سایت تقریباً 7 میلیارد دلار تعهد به بیش از 200000 پروژه داشته است.

همان‌قدر که این اعداد بزرگ هستند، تنها 40 درصد از کل پروژه‌ها به هدف می‌رسند و 60 درصد باقی‌مانده در رسیدن به اهداف خود ناکام می‌شوند.

هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد می‌تواند پروژه ای را در این سایت راه اندازی کند.

این باعث شده است Kickstarter و به طور کلی سرمایه‌گذاری جمعی، به اعتبار کلاهبرداری‌ها، محصولات بی‌فایده و شکست پروژه‌ها کمک کند.

تیلور بک، برنامه نویس، کمپین کیک استارتر خود را با نام «آموزش توسعه اپلیکیشن آیفون» در اوایل سال 2014 راه اندازی کرد. با وعده یک سری ویدیوهای آموزشی، این کمپین از سرمایهٔ 2000 دلاری خود فراتر رفت و در نهایت به 54626 دلار رسید. با این حال، دو روز قبل از عرضه محصول، تیلور متنی را منتشر کرد:

“سلام به همه، این آخرین به‌روزرسانی قبل از انتشار همه‌ی محتوا است! … دفعه بعدی 30 ام، یعنی 2 روز دیگر خواهد بود. حتماً بررسی کنید! ”

سپس تیلور ناپدید شد. او حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود را بست، وبلاگ خود را حذف کرد و هیچ به روز رسانی بیشتری ارائه نکرد.

9 سال گذشته و هنوز هیچ به روز رسانی یا توضیحی وجود ندارد.

 

Potential Vaporware: Beyond Good & Evil 2

Beyond Good & Evil 2 دارای رکورد جهانی طولانی‌ترین زمان توسعه برای یک بازی AAA است.

از سال 2008 در حال توسعه است و هنوز منتشر نشده است.

از آنجایی که پوچ افزار محصولاتی هستند که «هرگز» منتشر نمی‌شوند، Beyond Good & Evil 2 از نظر فنی هنوز یک پوچ افزار ایست.

با وجود این، 15 سال زمان زیادی برای توسعه است، و این دلیل Beyond Good & Evil 2 را به یک نمونه بارز از پوچ افزار بالقوه تبدیل می‌کند.

 

نحوه تشخیص پوچ افزار

همه ما از فناوری لذت می‌بریم و در مورد جدیدترین محصولات و نوآوری‌ها هیجان زده می‌شویم.

با این حال، گاهی قربانی بازاریابی‌های دروغی می‌شویم.

اگر شرکتی محصول جدیدی را معرفی می‌کند و شما را هیجان زده می‌کند، همهٔ گفته‌ها را به صورت انتقادی بررسی کنید.

اگرچه  این اطلاعات بدون خطا نیستند، اما برخی از نشانه‌ها وجود دارد که باید مراقب آنها باشید.

مثلاً آیا تاریخ انتشار قطعی وجود دارد یا مبهم و نامشخص است؟

آیا ادعاهای آنها منطقی و قابل دستیابی است؟

آیا این شرکت سابقه خوبی دارد؟

همه چیز با کمپین‌های تامین مالی پیچیده‌تر می‌شود. اگر پروژه به هدف خود برسد، پول شما به دست سازنده خواهد رسید و فرصت کمی برای رجوع وجود دارد.

 

بدون تحقیق خرید یا سرمایه گذاری نکنید

شناسایی Vaporware آسان نیست. اگر چنین بود، هرگز سرمایه گذاران را جذب نمی‌کرد و در واقع وجود نداشت.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که قبل از سرمایه گذاری یا خرید در مورد پروژه تحقیق کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.