آیا نور آبی گوشی به پوست شما آسیب می‌رساند؟

0 363

امروزه بحث در مورد تاثیر منفی و مخرب نور آبی گوشی‌های هوشمند بر روی چشم و پوست بسیار زیاد شده و محصولات مراقبتی زیادی در دسترس است؛ زیرا مردم زمان بیشتری را جلوی صفحه نمایش خود می‌گذرانند.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از  verywellhealth،  در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش و آسیب پذیری آن مورد نیاز است، شما می‌توانید از یک روکش مسدود کننده نور آبی استفاده کنید و تنظیمات حالت شب را در دستگاه‌های خود فعال کنید.

 

همه‌ی کارشناسان در این مورد با هم توافق دارند که نور آبی ساطع شده از خورشید می‌تواند مضر باشد. در این میان بحث هایی در مورد اینکه آیا نور آبی صفحه های دیجیتال برای چشم و پوست مضر است یا خیر وجود دارد.

در این میان ضدآفتاب‌های فیزیکی حاوی اکسید روی از نور آبی محافظت می‌کنند.

آیا نور آبی گوشی برای پوست مضر است؟

احتمالاً شنیده‌اید که نور آبی گوشی می‌تواند به چشم و کیفیت خواب شما آسیب برساند.

حتی ممکن است برای جلوگیری از این مشکل یک جفت عینک نور آبی خریداری کرده باشید.

اخیراً محصولات مراقبت از پوست نیز وارد بازار شده‌اند و ادعا می‌کنند که از پوست ما در برابر اثرات مضر نور آبی محافظت می‌کنند.

اما آیا استفاده از این محصولات پوستی ضروری هستند؟

منبع اصلی نور آبی نور خورشید است، اما طبق گفته دکتر توماس گریفین، متخصص پوست و مو، صفحه‌های دیجیتال از جمله گوشی‌های همراه، رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تلویزیون‌ها همگی منابع دیگری برای تولید نور آبی هستند.

البته تحقیقات در مورد این موضوع محدود است، اما کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که انرژی کمتر و طول موج طولانی‌تر در نور آبی می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند. همانند اشعه ماوراء بنفش (UV) که می‌تواند باعث سرطان پوست شود.

 

نور آبی در مقابل نور UV

نور آبی کوتاه‌ترین طول موج قابل تشخیص توسط چشم انسان است که بین 400 تا 500 نانومتر قرار دارد.

نور UV نامرئی است و طول موج آن کمتر از 400 نانومتر است.

به طور سنتی، ما به طول موج‌های کوتاه‌تر نور UVA و UVB عنوان مضر و سرطان‌زا می‌دهیم که برای پوست خطرناک هستند.

با این حال، با توجه به افزایش زمانی که کاربران با صفحه نمایش دیجیتال می‌گذراندد، تغییرات پوست به دلیل نور آبی زیاد شده است.

 

یکی از رایج‌ترین تاثیرات پوستی در معرض نور آبی، هایپرپیگمانتاسیون است که باعث تیره شدن یا رنگ متفاوت پوست می‌شود. همچنین برخی از تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که نور آبی گوشی هوشمند باعث پیری زودرس، تجزیه کلاژن و اختلال در عملکرد سد پوستی می‌شود.

 

نور آبی مصنوعی چقدر مضر است؟

در حالی که نور آبی خورشید می‌تواند بر پوست ما تأثیر منفی بگذارد، هیچ تحقیق موثقی در مورد اینکه آیا صفحه نمایش‌های دیجیتال به اندازه کافی نور آبی ساطع می‌کنند وجود ندارد.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور ساطع شده از دستگاه‌های الکترونیکی روی سلول‌های پوست انسان، حتی در کوتاه مدت، می‌تواند تولید گونه‌های اکسیژن فعال را افزایش دهد که منجر به پیری می‌شود.

اما یک مطالعه متفاوت در سال 2021 نشان داد که میزان نور آبی مصنوعی ساطع شده در طول استفاده معمولی از دستگاه‌های الکترونیکی به اندازه کافی زیاد نیست تا این تاثیرات مخرب را به وجود بیاورد.

بر اساس این مطالعه، گذراندن یک هفته کامل و بدون وقفه در مقابل یک مانیتور در فاصله 30 سانتی متری از صفحه نمایش، به اندازه یک دقیقه بیرون از خانه ماندن در یک روز آفتابی تابستان است.

در مطالعه 2021، بث گلدشتاین، MD، FAAD، متخصص پوست و جراح Mohsمعتقد است که نور آبی صفحه‌نمایش آن‌طور که قبلاً فکر می‌کردیم نگران‌کننده نیست، اما نور مرئی حاوی نور آبی در محیط بسیار نگران‌کننده است.

البته نور آبی مزایایی نیز دارد.

هر زمان که بحث نور آبی صفحه نمایش‌ها پیش می‌آید؛ تنها به مضرات آن اشاره می‌شود.

اما نور آبی گاهی اوقات به عنوان درمان برای بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

نور آبی در تنظیمات انرژی کمتر می‌تواند برای درمان لکه‌های پوستی پیش سرطانی و پسوریازیس استفاده شود. اما باید در کنار سایر داروها به کار گرفته شود.

همچنین همین نور به تنهایی و بدون هیچ گونه داروی اضافی می‌تواند باعث قرمزی، افزایش رنگدانه های نامنظم به ویژه در انواع پوست‌های تیره شود و می‌تواند برخی بیماری‌های پوستی حساس به نور از جمله واکنش به برخی داروها را تشدید کند.

 

چگونه از پوست خود در برابر نور آبی محافظت کنیم؟

در حالی که باید تحقیقات بیشتری در مورد نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش‌های دیجیتال انجام شود، کارشناسان می‌گویند ما باید از پوست خود در برابر نور آبی ناشی از نور خورشید محافظت کنیم.

به گفته گریفین، کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی سنتی اغلب از نور آبی محافظت نمی‌کنند.

از سوی دیگر، ضد آفتاب‌های فیزیکی، به ویژه آنهایی که حاوی اکسید روی هستند در مقایسه با ضد آفتاب‌های شیمیایی، محافظت  بیشتری در برابر نور آبی و همچنین در برابر نور UVA و UVB دارند.

این ضدآفتاب‌ها باید منبع اصلی محافظت باشند. علاوه بر این، اکسیدهای آهن، آنتی اکسیدان‌ها و مرطوب کننده‌ها نیز می‌توانند کمک کنند.

اکسیدهای آهن به جلوگیری از تاثیر نور آبی به روش مشابه ضد آفتاب کمک می‌کنند، در حالی که آنتی اکسیدان‌های موجود در برخی از سرم‌های موضعی به جلوگیری از تشکیل رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

در نهایت مرطوب‌کننده‌ها به آبرسانی پوست و بازسازی سد پوستی کمک می‌کنند که ممکن است در اثر نور آبی آسیب ببیند.

 

اگر نگران تأثیرات منفی دستگاه‌هایتان بر پوست تان هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از روکش‌های مسدودکننده نور آبی روی صفحه‌نمایش استفاده کنید.

علاوه بر این می‌توانید از حالت دارک مود برای کاهش انتشار نور آبی استفاده کنید.

اما اگر در مورد اثرات نور آبی، به ویژه نور خورشید نگران هستید، استفاده از یک ضد آفتاب فیزیکی با اکسید روی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.