۸ اختراع جالب دنیای تکنولوژی در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی ۲۰۲۴

0 273

یک وسیله نقلیه الکتریکی، یک مولیتوسکوپی خانگی، یک دوچرخه اداری که دستگاه‌های برقی شما را شارژ می‌کند و… که در نمایشگاه سالانه لاس‌وگاس پیش روی چشمانتان قرار می‌گیرد.

زمان ارائه فناوری‌ها: ۸ الی ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴

بار دیگر نمایشگاه سالانه لوازم الکترونیکی مصرفی و فناوری‌های نوین در این عرصه در راه است و هزاران مهندس، روزنامه نگار، بنیانگذار استارتاپ، وبلاگ نویسان حوزه فناوری و کاربران اولیه این لوازم را دور هم جمع می‌کند و به لاس وگاس فرا می‌خواند تا مفیدترین، شگفت‌انگیزترین و عجیب‌ترین ابزارهای کاری جدید را عرضه کند. امسال نیز مانند هر سال این نمایشگاه جولانگاه همیشگی فناوری‌های جدید، علمی و تخیلی بوده است؛ تلویزیون‌های رنگی با گیرنده‌های فوق دیجیتال قوی که همچون آینه‌ای هر آنچه را در درون خود است پیش چشمان شما طبیعی‌تر از طبیعت نمایان می‌کند. ربات‌های دیواری خزنده، وسایل نقلیه‌ای که با تکنولوژی هوش مصنوعی کار می‌کنند و مواردی دیگر همه و همه دنیای جدیدی را پیش چشمان بینندگان به نمایش می‌گذارد. اما ما تنها به ارائه ۸ مورد از جدیدترین و پرکاربردترین مجموعه‌های الکترونیکی با فناوری روز دنیا می‌پردازیم؛ از خودروهای برقی خورشیدی گرفته تا آینه‌های با حالت نمایش جادویی.

1- ربات کمکی راه رفتن

پیاده‌روی شکل ویژه و ارزشمندی از ورزش است اما برای بسیاری از افراد تبدیل به یک چالش شده است. ممکن است شما نیز در برهه‌ای از زندگی به دلیل کهولت سن، بیماری، نقص عضو یا ضعف عضلانی نتوانید پیاده‌روی کنید و یا حتی یک راه رفتن ساده نیز برایتان تبدیل به دغدغه شود. به همین دلیل شرکت WiroboticsWim کره جنوبی اقدام به تولید یک دستگاه کمکی رباتیک نموده است که می‌توانید آن را به دور کمر و پاهای خود ببندید. این دستگاه انرژی مورد نیاز برای راه رفتن شما را تا حدود ۲۰٪ کاهش می‌دهد و به طور بالقوه به شمایی که پیاده‌روی می‌کنید اجازه می‌دهد دورتر بروید و کمتر احساس خستگی کنید.

علاوه بر این، فناوری هوش مصنوعی به کار رفته در این دستگاه حرکات شما را تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی می‌کند و با گذشت زمان هوشمندتر می‌شود و به شما بازخوردی درباره عملکردتان می‌دهد. این در حالی است که دستگاه‌های مشابه تولید شده تنها برای رفع نیازهای پزشکی و صنعتی طراحی شده‌اند اما دستگاه ربات کمکی پیاده‌روی شرکت WIM علاوه بر این‌ها برای استفاده توسط عموم مردم ساخته شده است.

وزن کلی این دستگاه 1.4 کیلوگرم (۳پوند) است و تنها به اندازه یک کیف پول کمری کوچک است که به راحتی در پیاده‌روی حمل می‌کنید. این محصول خارق‌العاده و کاربردی عضلات خاصی را هدف قرار می‌دهد و مقاومتی شبیه به راه رفتن در آب ایجاد می‌کند تا کاربر به راحتی عضلات تنبل خود را قوی کرده و به حرکت وادارد. این دستگاه قرار است در ماه جاری وارد بازار شود.

ربات کمکی راه رفتن

2- خودروی کوچک اما پرقدرت با انرژی خورشیدی

این خودروی کوچک، کم جا و پرقدرت در جاده‌های مملو از کامیون و شاسی بلندهای بزرگ‌تر با استفاده از نیروی انرژی خورشیدی کار می‌کند. خودروی Squad Mobility تقریبا شبیه اسباب بازی کودکان است که به گفته مهندسین و خودروسازان این خودروی 6.6 فوتی می‌تواند حدود ۱۳ مایل را تنها با شارژ خورشیدی از یک پنل سقفی ۲۵۰ واتی خود طی کند.

همچنین می‌توان آن را مانند یک خودروی معمولی به برق وصل کرد و با حداکثر سرعت در حدود ۲۵ مایل در ساعت برای انجام وظایف یا رفت و آمدهای کوتاه استفاده کرد. دقیقاً مانند یک چرخ CES دستی گلف در شهر. نمونه اولیه ساخته شده نسخه‌ای بوده که این شرکت امیدوار است بتواند با جلب نظر مشتریان تولید خود را در سال آینده انبوه سازد و این خودرو را با قیمت ۶۲۵۰ دلار به بازار عرضه کند.

3- دستگاه شنوایی هدفمند (کنترل شده)

افراد مبتلا به کم شنوایی اغلب در مورد مشکل در شنوایی در شنیدن به یک صدای خاص در فضاهای پر سر و صدا و شلوغ همچون مهمانی‌های عصرانه در جمع دوستانه خود صحبت می‌کنند. در دستگاه شنوایی هدفمند OrcamHear که با استفاده از تکنولوژی Orcam Technologies کار می‌کند، یک سیستمی از جوانه‌های گوش با یک برنامه مجهز به هوش مصنوعی است از صداها نمونه برداری کرده و نمایه‌های گوینده را ایجاد می‌کند و سپس به کاربران اجازه می‌دهد انتخاب کنند که کدام صداها را در زمان مشخص جدا کنند و بشنوند و صداها و نویزهای مزاحم دیگر بی‌صدا می‌شوند و به کاربر این امکان را می‌دهند که صدای مخاطبان خاص خود را بهتر بشنوند.

4- دستگاه پیش بینی کننده زمان ادرار

توانایی تشخیص اینکه چه زمانی نیاز به ادرار کردن دارید چیزی است که احتمالاً آن را به یک دستگاه خارق‌العاده و خاص و کاربردی در صنعت پزشکی تبدیل می‌کند‌. این دستگاه برای افرادی مناسب است که دچار آسیب‌های نخاعی شدید یا بیماری‌های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس هستند و قطع ارتباط مغز و مثانه می‌تواند باعث عفونت، بی‌اختیاری و سایر علائم ناخوشایند در آنها شود.‌ همچنین سالمندانی که دچار بی‌اختیاری ادرار هستند با استفاده از این دستگاه و هشدار لحظه ادرار از مراقبت‌های ویژه و پرستار در این دوران بی‌نیاز می‌شوند. شرکت MeDithings کره جنوبی امیدوار است بتواند از فناوری‌های مادون قرمز برای دیدن مثانه استفاده کند و این فناوری را درون یک لباس زیر استفاده کرده تا به کاربر بگوید وقت آن رسیده است که مثانه خود را از ادرار خالی کند. به گفته بنیانگذاران این شرکت قرار است در سال آینده با دانشگاهی از ایالات متحده در زمینه آزمایش بالینی این محصول و تولید انبوه آن همکاری کند.

خودروی کوچک

5- یک ژنراتور قدرتمند خورشیدی برای مواقع اضطراری

با افزایش دمای هوا به دلیل تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و گرم شدن زمین قطع برق سراسری بیشتر دیده می‌شود. این خاموشی‌های طولانی مدت همیشه آزاردهنده بوده است و در عین حال می‌تواند خطرناک نیز باشد. گرمای داخلی و نبود تهویه مناسب می‌تواند منجر به هیپوترمی و آسیب‌های ناشی از گرما و حتی مرگ شود. اما دستگاه Delta pro ultra از شرکت Eco flow یک ژنراتور باتری است که با انرژی خورشیدی کار می‌کند و خانه‌ها را در مواقع اضطراری با برق نگه می‌دارد. این دستگاه با وزن ۱۸۶ پوند کاملاً راحت و قابل حمل است و شما می‌توانید آن را به راحتی در پشت ماشین خود قرار داده و انتقال دهید یا در خانه‌های کوچک از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید این ژنراتور خورشیدی را در زمان اوج مصرف انرژی در حالت استندبای قرار دهید تا در هزینه‌های قبض برق خود صرفه‌جویی کنید این دستگاه برای اولین بار با قیمت ۵۷۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

6- دستگاه بررسی وضعیت سلامت در خانه

دستگاه WithingsBeamo یک دستگاه فوق العاده کاربردی و چهار حالته در ارزیابی وضعیت سلامتی در منزل است. این دستگاه با چهار مکانیسم ارزیابی دمای بدن، الکتروکاردیوگرام، گوشی پزشکی دیجیتال و یک مانیتور ارزیابی سطح اکسیژن خون می‌تواند مانند یک پرستار همیشگی از فرد مراقبت کند.

این دستگاه که شرکتش سازنده آن را «مولتی اسکوپ» مینامد پتانسیل کمک به بازدیدهای بهداشتی از راه دور را دارد و تقریباً در حال تبدیل شدن به جایگزینی برای پرستار و مراقبین سلامت افراد است. حتی مراقبین سلامت و پرستاران نیز می‌توانند در مواقع ضروری که نیاز به خروج از منزل و تنها گذاشتن بیماران خود برای چندین ساعت را دارند از این دستگاه -که از راه دور وضعیت سلامت فرد را نشان می‌دهد- استفاده کنند. یک بیمار خود نیز می‌تواند با استفاده از این دستگاه کوچک ریتم قلب خود را ببیند، تنفس خود را در حالی مشاهده کند که روی صفحه نمایش به نمایش در می‌آید و با پزشک خود به اشتراک بگذارد.

قیمت ابتدایی این دستگاه ۲۴۹.۹۵ دلار خواهد بود که در مقابل قابلیت‌های ویژه این دستگاه قیمت مناسبی است.

اختراع جالب دنیای تکنولوژی

7- دوچرخه زیرمیزی برای شارژ گوشی لپ تاپ و وسیله برقی

دستگاه دوچرخه برقی lifespansAmpera ترکیبی از مزایای سلامتی با استفاده از یک میز پدال‌دار و صرفه‌جویی در انرژی در شارژ لوازم برقی با استفاده از نیروی برق تولیدی هنگام رکاب زدن است. به نظر می‌رسد این دستگاه کار افراد پرمشغله را برای حفظ سلامتی خود راحت‌تر کرده است. شما می‌توانید در حالی که مشغول کار با لپ‌تاپ یا گوشی موبایل خود روی میز کار خود هستید با یک رکاب زدن ساده هم انرژی مورد نیاز دستگاه برقی خود را فراهم کنید و هم برای رسیدن به وزن ایده آل و حفظ سلامت قلب و بدن رکاب زده و ورزش کنید.

این شرکت می‌گوید نیم ساعت رکاب زدن فرد در پشت میز می‌تواند یک گوشی معمولی را تا حدود ۵۰ درصد شارژ کند و دوچرخه سواری بیش از ۶۰ دور در دقیقه نیز می‌تواند یک لپ تاپ را شارژ کند. این دوچرخه می‌تواند به کارمندان این امکان را بدهد تا همان وظایفی که در طول روز انجام می‌دادند بدون تغییر وضعیت انجام دهند و در عین حال از مزایای فیزیکی و ذهنی فعال ماندن نیز لذت ببرند. این دستگاه در حال حاضر با قیمت ۷۹۹ دلار در دسترس همگان است.

8- آینه سلامت روان

وقتی صبح در آینه به خود نگاه می‌کنید چه احساسی دارید؟ من که در بدترین و کم انرژی‌ترین حالت ممکن به نظر می‌آیم شرکت فناوری بهداشتی پاریس با نام Barracudas می‌گوید که آینه هوشمند آن‌ها با نام آینه هوشمند Bmind smart می‌تواند نگاهی به شما بیندازد و در لحظه احساس شما را تحلیل کند و همچون یک مراقب سلامت روان، روانشناس یا روانپزشک به شما بگوید برای اینکه روز خوبی را سپری کنید باید چه کنید و یک راه حل به شما ارائه دهد.

این فناوری از هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی برای تجزیه و تحلیل عبارات بیان شده توسط شما و ژست‌ها و حالت صورتتان استفاده می‌کند، سپس با بهترین الفاظ و مراقبت‌های هدایت شده و حتی نور درمانی حال شما را بهبود دهد. توماس سروال، مدیرعامل شرکت در وب سایت شرکت می‌گوید: «فناوری که می‌تواند تغییرات کوچک در سلامتی را کنترل کند، پتانسیل بهبود کیفیت زندگی میلیون‌ها انسان بر روی کره زمین را دارد». این دستگاه همچون یک دوست و مشاور، روانشناس، دندانپزشک، دکتر پوست و… در چند ثانیه نگاه کردن به شما می‌گوید که به چه چیز نیاز دارید.

آینه سلامت روان همچنین می‌تواند شما را در مسواک زدن درست راهنمایی کند و نیازهای پوست شما را تجزیه و تحلیل کرده و شما را در استفاده از محصولات پوستی کمک کند. این آینه تا پایان سال ۲۰۲۴ با قیمت تقریبی ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار در دسترس است.

منبع: smithsonianmag

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.