رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان سینه

0 453

امروزه به لطف رنگ های شیمیایی شما می‌توانید موهایتان را به رنگ های زیبایی دربیاورید؛ اما رنگ موی جذاب ممکن است هزینه داشته باشد: افزایش خطر سرطان.

به گزارش ایستاتگ  و به نقل از clevelandclinic، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که بین مواد شیمیایی موجود در رنگ مو و سرطان ارتباط وجود دارد.

اما آنها ثابت نمی‌کنند که رنگ مو مقصر بوده است.

این خطر احتمالاً در افرادی که هر از گاهی موهای خود را رنگ می‌کنند کمتر است. اگر خطری وجود داشته باشد، احتمالا برای افرادی که در طول روز با رنگ کار می‌کنند.

همچنین خطر برای رنگ های تیره تر و برای رنگ هایی که ماندگاری بیشتری دارند، بیشتر است.

 

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو

بیشتر خطر سرطان مربوط به رنگ هایی است که موهای شما را به صورت دائمی رنگ می‌کنند و ماندگاری بالایی دارند؛ نه آنهایی که بعد از یک یا دو شامپو شسته می شوند.

رنگ مو حاوی بیش از ۵۰۰۰ ماده شیمیایی است. در این لیست برخی از  مواد سرطان‌زاهای شناخته شده مانند آمین‌های معطر، ۳-آمینو-۴-متوکسیانیلین، ۲-نیترو-۴-آمینوآنیلین و ۳-نیترو-۴-هیدروکسیانیلین نیز دیده می شود.

 

این مواد شیمیایی می‌توانند فعالیت ها و میزان هورمون ها را در بدن شما مختل کرده و خطر سرطان را افزایش دهند.

وقتی موهای خود را رنگ می‌کنید، مقادیر کمی از این مواد شیمیایی را از طریق پوست سر جذب خواهید کرد یا آنها را تنفس می‌کنید.

افرادی که در سالن ها و آرایشگاه ها با رنگ مو کار می‌کنند نسبت به افرادی که رنگ مو را دریافت می‌کنند بیشتر در معرض مواد شیمیایی موجود در رنگ مو قرار می‌گیرند.

در دوزهای بالا، برخی از آمین های معطر باعث ایجاد سرطان در حیوانات آزمایشگاهی می‌شوند. این مواد شیمیایی همچنین می‌توانند سلول های سالم انسان را در آزمایشگاه به سلول های سرطانی تبدیل کنند.

 

مطالعات انسانی در مورد خطرات رنگ مو و سرطان منفاوت است.

برخی از مطالعات افزایش خطر ابتلا به سرطان های خاص را در افرادی که با رنگ مو کار می‌کنند یا استفاده می‌کنند نشان می‌دهند.

 

رنگ مو و خطر سرطان سینه

داده های متفاوتی در مورد  رنگ مو و خطر سرطان در طول سال ها وجود داشته است.

اما یک مطالعه نسبتاً بزرگ در سال ۲۰۱۹ توسط مؤسسه ملی بهداشت انجام شد که بیش از ۴۵۰۰۰ زن را بررسی کرد.

این مطالعه که Sister Study نام داشت، رابطه بین سرطان سینه و استفاده از رنگ مو را بررسی کرد.

در این مطالعه محققان دریافتند که:

خطر ابتلا به سرطان سینه در افرادی که به طور مرتب از رنگ موی دائمی استفاده می‌کردند نسبت به افراد دیگر بیشتر بود.

زنان سیاه پوست بیشتر از زنان سفید پوست در معرض خطر هستند. خطر افزایش ۴۵ درصدی در زنان سیاه پوست در مقایسه با ۷ درصد خطر در زنان سفیدپوست قابل توجه است.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که رنگ موی نیمه دائمی ممکن است بر ابتلا سرطان سینه نیز تأثیر بگذارد.

مطالعه مکمل نشان داد در حالی که رنگ نیمه دائمی با خطر ابتلا به سرطان سینه رابطه ندارد، اما افرادی که خودشان از رنگ نیمه دائمی استفاده می‌کردند؛ بدون کمک یک آرایشگر حرفه ای، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه بودند.

 

برخی از داده ها ارتباط بین رنگ مو با سرطان های دیگر را نشان می‌دهند. بیشترین ارتباط بین سرطان مثانه و رنگ مو است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به طور معمول از رنگ مو استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان مثانه هستند. با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۶، آن را به عنوان یک عامل خطر مهم تایید نکرد.

 

رنگ مو و سرطان مثانه

آرایشگرانی که در محل کار از رنگ مو استفاده می‌کنند ممکن است کمی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه باشند.

 

سرطان خون

برخی از مطالعات احتمال افزایش لنفوم غیر هوچکین و لوسمی را در افرادی که از رنگ مو استفاده می‌کنند نشان می دهد.

این شانس در افرادی که از رنگ‌های تیره‌تر استفاده می‌کنند، که حاوی غلظت بیشتری از مواد شیمیایی است و در افرادی که قبل از سال ۱۹۸۰ شروع به رنگ کردن موهای خود کرده‌اند، بالاتر است.

 

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) که بخشی از سازمان بهداشت جهانی (WHO) است، تحقیقات مربوط به سرطان و رنگ مو را بررسی کرد.

 

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رنگ مو در آرایشگران و سایر افرادی که از آن در محل کار استفاده می‌کنند باعث سرطان می‌شود. اما این آژانس می‌گوید شواهد کافی برای اثبات اینکه این مواد شیمیایی باعث ایجاد سرطان در افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند وجود ندارد.

 

آیا رنگ کردن موها باعث سرطان سینه می شود؟

ما در معرض چیزهای زیادی در محیط خود قرار داریم که عوامل خطر بالقوه‌ای برای سرطان سینه هستند. رنگ مو فقط یکی از این لیست است.

آنچه از همه مهمتر است، بررسی همه عوامل خطر و تصمیم گیری بر اساس آنها است. با پزشک خود در مورد محیط، سبک زندگی، عوامل خطر و سابقه خانوادگی خود صحبت کنید تا بهتر تصمیم بگیرید.

 

آیا رنگ مو برای بیماران مبتلا به سرطان بی خطر است؟

ما اطلاعات زیادی در مورد استفاده از رنگ مو برای بیماران تحت درمان سرطان نداریم. مطالعاتی که ما در مورد آن‌ها بحث کردیم، افرادی بودند که سرطان سینه در آن‌ها تشخیص داده نشده بود. داده های موجود پاسخ روشنی در مورد بیماران فعلی به ما نمی دهد.

 

کراتین مو و خطر ابتلا به سرطان سینه چطور؟

برخی از صاف کننده های شیمیایی حاوی فرمالدئید هستند که یک ماده سرطان زا شناخته شده است. مطالعه هایی که این دو مورد را بررسی کردند؛ متوجه افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه شدند.

 

آیا باید رنگ کردن یا صاف کردن شیمیایی موهای خود را متوقف کنید؟

اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه در مورد استفاده از رنگ مو یا صاف کننده نگران هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود یا یک متخصص سرطان سینه صحبت کنید. آنها می توانند شما را از طریق عوامل خطر راهنمایی کنند و به شما کمک کنند تا بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است.

 

چه کاری باید انجام دهیم؟

ارتباط بین رنگ مو و سرطان تایید نشده است. ما به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا نشان دهیم آیا خطری برای افرادی که موهای خود را رنگ می کنند وجود دارد یا خیر.

کارشناسان می گویند رنگ مو به خودی خود باعث سرطان نمی‌شود. عوامل مختلفی بر شانس شما تأثیر می گذارد، از جمله سابقه خانوادگی، جهش ژنی، رژیم غذایی و اینکه آیا سیگار می کشید یا خیر.

 

با این حال، اگر در مورد ایمنی رنگ مو نگران هستید، می‌توانید از یک محصول رنگی گیاهی استفاده کنید. رنگ های طبیعی ممکن است مانند رنگ های شیمیایی موهای شما را رنگ نکنند، اما خطرات کمتری دارند.

در دوران بارداری، برای رنگ کردن موهای خود تا پایان سه ماهه اول خود صبر کنید. پزشکان نمی‌دانند که مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها چه تأثیری بر جنین دارد؛ اما رعایت آن ضروری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.