تعریف متاورس به زبان ابتدایی و قابل فهم

0 843

اگر به دنیای تکنولوژی علاقه دارید؛ بدون شک کلمه‌ی متاورس / metaverse به گوشتان خورده است. با ما همراه باشید تا به زیان ساده‌تر این دنیای شکفت انگیز را به شما نشان دهیم.

متاورس چیست؟

به گزارش ایستاتگ، اصطلاح «metaverse» برگرفته از متا «meta» (به معنای فراتر) و ماورا و یونیورس «universe» (جهان) است. این عبارت از یک رمان علمی تخیلی با عنوان «سقوط برف» در سال ۱۹۹۲ سرچشمه می‌گیرد.

چند نمونه از متاورس ها امروزه وجود دارند که عمدتاً در بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، پلتفرم دنیای مجازی معروف به Second Life  اولین متاورس است.

بازی‌های نقش آفرینی آنلاین چندنفره (MMORPG) نمونه دیگری است. این‌ها در واقع دنیای مجازی هستند که در آن می‌توانید با افراد واقعی تعامل داشته باشید.

به طور خلاصه، متاورس یک دنیای مجازی است که ما با استفاده از آواتارها آن را کنترل می‌کنیم.

اما متاورس در حال توسعه است و این مفهوم ابتدایی روز به روز بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود. در ماه‌های اخیر، ایده متاورس در حال رشد، به رهبری فیسبوک (متای کنونی) و مارک زاکربرگ در حال اجر است.

متاورس نسخه‌ای از اینترنت است که ما با استفاده از یک آواتار، نسخه دیجیتالی از خودمان، با آن تعامل داریم.

بنابراین، شما می‌توانید آن را به عنوان یک دنیای مجازی در نظر بگیرید که در بستر اینترنت است.

در واقع شما اینترنت را با یک آواتار کاوش می‌کنید و برای دسترسی به این «دنیای مجازی» اینترنتی، به هدست های واقعیت مجازی نیاز داریم.

فناوری پشت متاورس

مجموعه‌ای از فناوری‌ها وجود دارند که برای ایجاد و استفاده از متاورس مهم است.

اول از همه، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) است. همه اینها سطوح مختلفی از محیط‌ها و تصاویر ایجاد شده دیجیتالی هستند که به جای دنیای واقعی استفاده می‌شوند.

  • واقعیت مجازی: یک محیط کاملاً دیجیتال. مانند یک بازی ویدیویی واقعیت مجازی.
  • واقعیت افزوده: دنیای واقعی با محتوای دیجیتال و تصاویر دیجیتالی. مانند بازی پوکمون در Pokémon GO.
  • واقعیت ترکیبی: دنیای واقعی با اشیاء مجازی که می‌توانید با آنها تعامل داشته باشید و می‌توانند به محیط شما پاسخ دهند.

استفاده از فناوری VR/AR/MR به معنای استفاده از هدست هایی است که دید ما را تازه‌تر می‌کنند. به عنوان مثال، هدست Oculus Quest.

این هدست ها روی چشم کاربر قرار می‌گیرد. آن‌ها گاهی اوقات یک کنترلر برای هر دو دست دارند تا به کاربر اجازه دهند با دنیای مجازی تعامل داشته باشد و این تعامل واقعی‌تر باشد.

علاوه بر این metaverse نیاز به فناوری لمسی بهبود یافته دارد. فناوری هپتیک تجهیزاتی است که لمس را با اعمال نیروها، ارتعاشات و حرکات شبیه سازی می‌کند.

برای مثال، اگر می‌خواهید یک سیب مجازی را بردارید، فناوری لمسی احساسی را در دست شما شبیه‌سازی می‌کند و آن را واقعی‌تر نشان می‌دهد.

پتانسیل متاورس در دنیای امروزی

امروزه پتانسیل زیادی برای متاورس وجود دارد و برندها برای اینکه از این دنیا عقب نمانند کم کم وارد آن می‌شوند. در اینجا چند نمونه از مزایا و پتانسیل به کار گیری متاورس در بخش‌های مختلف را مشاهده می‌کنید:

بهبود بهره وری کار

metaverse می‌تواند به ایجاد فضاهای اداری مجازی کمک کند. این می‌تواند توانایی ایجاد فضای کاری مجازی و حس همکاری تیمی را بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد افزایش دهد.

تجارت الکترونیک

متاورس می‌تواند فروشگاه‌های مجازی را ارتقا دهد. در این صورت افراد می‌توانید به صورت آواتار خود به داخل فروشگاه بروند و آیتم‌ها را بررسی کرده و خرید کنند.

در تئوری متاورس شما می‌توانید در این دنیای مجازی قبل از خرید لباس، آن را امتحان کنید، یا مبلمان را در اتاق خود قرار دهید تا ببینید که چگونه به نظر می‌رسد و با فضای شما مطابقت دارد یا خیر.

شبکه‌های اجتماعی

در این دنیا می‌توانید به‌صورت دیجیتالی با دوستان خود به‌صورت آنلاین ملاقات کرده و با آنها در ارتباط باشید.

این قابلیت شامل مواردی مانند خرید یا بازی کردن با هم، و همچنین چت “به صورت شخصی” بدون برخورد با جمعیت است.

این ویژگی متاورس به عنوان روش و راهی برای اجتماعی ماندن است، حتی اگر قادر به بیرون رفتن از خانه نباشید. همچنین به این معنی است که بتوانید در هر زمان با دوستانتان ملاقات کنید، نه اینکه محدود به ساعات کاری باشید.

نگرانی‌های فعلی در مورد متاورس

مانند هر فناوری جدید، نگرانی‌های زیادی در مورد متاورس وجود دارد که باید برطرف شوند.

امکان سنجی

اولین مسئله امکان سنجی است. متاورسی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، متکی به بسیاری از ویژگی‌ها است که امروزه در دسترس نیست و یا نیازمند یک تغییر بزرگ است.

به عنوان مثال، به عضویت اکثریت مردم با هدست واقعیت مجازی نیاز دارد.

این امر مستلزم توسعه فناوری هدست واقعیت مجازی است تا بتواند گرافیک خوبی را ایجاد کند.

به فناوری لمسی بهتری نیاز دارد.

علاوه بر این مشکلات زیادی وجود دارد که می‌تواند تحقق متاورس را با مشکل مواجه کند. با در نظر گرفتن مسائل و مشکلات زیر می‌توان متاورس را به یک ایده کاملاً عملی تبدیل کرد.

حریم خصوصی

در سال‌های اخیر امنیت اطلاعات یک نگرانی مهم بوده و متاورس یک مشکل جدید در حفظ حریم خصوصی اطلاعات دارد. متاورس می‌تواند حتی بیشتر از اینترنت داده‌های مربوط به کاربران خود از جمله اظلاعات بیومتریک، چیدمان خانه و … را جمع آوری کند.

نگرانی از دست دادن حریم خصوصی شخصی در دنیای متاورس بسیار جدی است، به ویژه در مواردی که واقعیت ترکیبی مطرح می‌شود، زیرا محیط کاربر توسط فناوری تجزیه و تحلیل شده و ثبت می‌شود.

اخلاق

مانند هر فناوری جدید، اخلاق استفاده از آن بسیار اهمیت دارد. متاورس جدید است و هنوز به خوبی و اصولی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

فقدان قانون

از آنجایی که متاورس جدید است، هیچ قانونی برای تبلیغات مزاحم، حفاظت از داده‌ها یا ایمنی کاربر و غیره وجود ندارد. بنابراین این بخش می‌تواند به عنوان نقطه‌ی ضعف مهمی برای این دنیای دیجیتال در نظر گرفته شود.

ایمنی کاربر

یکی دیگر از مشکلات به کار گیری متاورس مسائل ایمنی کاربر است. یک مثال بارز خطر سوء استفاده از افراد است که می‌تواند بین آواتارها اتفاق بیفتد.

این مشکلی است که به طرز وحشتناکی می‌تواند کودکان و کاربران زیر سن قانونی را تحت تأثیر قرار دهد و باید قبل از اینکه متاورس به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد؛ برطرف شود.

همچنین خطر اعتیاد به این دنیا، به ویژه در بخش رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. در حال حاضر، سایت‌های رسانه‌های اجتماعی باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه تعدیل محتوا شده‌اند. تبدیل شدن متاورس به جهانی غوطه ور به طور بالقوه می‌تواند این تأثیر مخرب را تشدید کند.

در نهایت، آسیب فیزیکی نیز وجود دارد که باید بررسی شود.

متاورس: واقعیت مجازی، یا تبلیغات؟

با همه‌ی این تفاسیر، متاورس چیست؟

متاورس یک دنیای مجازی یا بهتر است بگوییم، شبکه‌ای از دنیاهای مجازی است که به دنبال ایجاد سبک جدیدی از ارتباطات اجتماعی در یک فضای دیجیتال سه بعدی است.

اما سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا این فراجهان واقعیت داشته و زیر ساخت هایی برای آن وجود دارد؛ یا تنها یک کار تبلیغاتی است؟

امروزه ما از فناوری مورد نیاز برای امکان پذیر کردن متاورس به صورت کامل فاصله داریم. اما این بدان معنا نیست که این دنیا مجازی قادر نیست اتفاق بیفتد. در حال حاضر، متاورس ایده‌ای است که غیرممکن نیست، اما اجتناب ناپذیر هم نیست.

منبع: parkersoftware

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.