آیا استفاده از فناوری خانه هوشمند یک کار هوشمندانه است؟

0 863

در دنیای فناوری، تقریباً هر چیزی را که لمس می‌کنید به اینترنت متصل می‌شود؛ ما فقط در مورد چراغ‌ها و موسیقی و زنگ‌های ویدئویی صحبت نمی‌کنیم؛ هرچیزی که در اطراف شما وجود دارد درون شبکهٔ فناوری خانه هوشمند است.

 

به گزارش کالاسودا و به نقل از usatoday، در کنفرانس فناوری CES امسال، که فناوری‌های روز دنیا را معرفی  می‌کند که در روزها و هفته‌های آینده بر زندگی شما تأثیر می‌گذارد، کوره‌ای پخت و پزی بود که می‌توانست شام شما را در حین پخت به صورت لایو پخش کند و یک دستگاه متصل به تشک شما که می‌توانست به شما بگوید که چقدر خوب خوابیده‌اید.

علاوه بر این از یک گجت رونمایی شد که درون کاسه توالت قرار می‌گرفت و می‌توانست از روی ترکیبات ادرار شما و تحزیه و تحلیل آن میزان سلامت بدن شما را تخمین بزند.

 

آیا فناوری خانه هوشمند ارزشش را دارد؟

تا کنون، عدم تعادلی در ابزارهای خانه هوشمند وجود داشته است و بیشتر این دستگاه‌ها نمی‌توانند با هم سازگار شوند و کار کنند.

همچنین یک موضوع در مورد حفظ حریم خصوصی مصرف کننده وجود دارد. شرکت‌های بزرگ و کوچک در گذشته درباره اطلاعات شخصی که از دنیای سیمی ما جمع‌آوری می‌کنند یا به اشتراک می‌گذارند صادق نبوده‌اند. حالا در دنیای بی سیم چگونه می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد؟

سیندی کوهن، مدیر اجرایی سازمان حقوق حریم خصوصی Electronic Frontier Foundation  در مصاحبه اخیر خود گفت: “یک سوال وجود دارد که همهٔ ما باید هنگام مشاهده یک محصول جدید از خود بپرسیم، آیا شرکت این محصول را به شما می‌فروشد یا خیر. آیا آنها شما را به فروش گذاشته اند؟

 

  چرا ابزارهای هوشمند مهم هستند؟

با همه آنچه گفته شد، سال 2023 به عنوان سالی پیش بینی شده که نسل جدیدی از ابزارهای خانگی هوشمند در دسترس قرار می‌گیرد و کارها به سمت اتوماسیون خانگی گسترده‌تر سوق داده می‌شود.

مثل زمانی که اپل در 16 سال پیش از آیفون رونمایی کرد. بیشتر مردم تا زمانی که اپل آن را ارائه نکرده بود، صاحب «گوشی‌های هوشمند» نبودند. حتی اگر اکنون از یک تلفن هوشمند اندرویدی استفاده می‌کنید، اپل آن دوران پذیرش گسترده را آغاز کرده است. حالا ما در بخش ابزارهای خانه هوشمند در همان نقطه اوج هستیم.

به گفته NPD، یک شرکت اطلاعات بازار جهانی، در حال حاضر، حدود نیمی از ما یک یا دو ابزار خانه هوشمند، مانند زنگ ویدیویی یا چراغ‌های هوشمند در خانه‌های خود داریم.

آنها اغلب از یک برند نیستند، و به هیچ وجه با هم کار نمی‌کنند تا زندگی ما را آسان‌تر کنند. اما به زودی یک استاندارد همه گیر به نام Matter برای این ابزارهای خانه هوشمند در دسترس قرار می‌گیرد که باعث می‌شود همهٔ این گجت‌ها با هم کار کنند.

 

چه چیزی در خانه هوشمند ضروری است؟

یک استاندارد خانه هوشمند منبع باز جدید به نام Matter که به تازگی راه اندازی شده است که قادر است روش کار و اساس این دسته از اتصالات را تغییر دهد.

Matter با آمازون الکسا، Apple HomeKit، Google Home و Samsung SmartThings در یک پروتکل بی‌سیم سازگار است. به عبارت دیگر، اکثر گجت‌های ما اکنون به خوبی و با هم کار می‌کنند.

در این بخش با برخی از این ابزارهای خانه هوشمند جدید آشنا می‌شوید که وظیفه هماهنگ کردن و کنترل گجت‌های خانهٔ هوشمند را دارند:

SmartThings سامسونگ:

ابزار دکمه ای سامسونگ در خط مقدم این تکامل قرار دارد. این مانند یک کنترل از راه دور جدید در زندگی شما است که با لمس یک دکمه دستگاه‌های خانه هوشمند را به هم متصل و مدیریت می‌کند.

می‌توانید از آن برای کنترل تلویزیون‌ها، بلندگوها، ترموستات‌ها و … استفاده کنید؛ صرف نظر از اینکه چه شرکتی دستگاه را تولید می‌کند.

هاب جدید حتی به عنوان یک شارژر بی سیم برای گوشی‌های هوشمند و هدفون‌ها نیز عمل می‌کند.

این هاب ماه آینده با قیمت 60 دلار عرضه می‌شود.

 

پایگاه نورپردازی هوشمند SkyX Skyplug:

برخی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه پذیرش خانه هوشمند هزینه، نصب و خرید یکسری گجت‌های جدید برای انجام کارها هستند.

با این حال، SkyX Platforms  همه اینها را با پایه نورپردازی جدید Skyplug Smart خود تغییر می‌دهد و می‌تواند هر چراغ یا پنکه سقفی را به یک وسیله هوشمند تبدیل کند.

با سیری، الکسا، گوگل هوم، سامسونگ، SmartThings و کورتانا سازگار است.

شما همه آن را با برنامه SkyHome در گوشی هوشمند خود مدیریت می‌کنید.

این شامل کنترل صوتی، زمان‌بندی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نورهای تغییر رنگ و … می‌شود.

انتظار می‌رود در ماه مارس با قیمت حدود 120 دلار عرضه شود.

 

اتوماسیون خانه هوشمند نسل بعدی Shelly:

شلی، شرکتی است که قول می‌دهد هر مدار الکتریکی را هوشمند کند.

شلی از هشت دستگاه جدید اتوماسیون خانگی در CES 2023 رونمایی کرد، از جمله Pro 3EM که از طریق اپلیکیشن همراه به شما اطلاع می‌دهد، برق را کجا هدر می‌دهید.

استیون بروس، مدیر توسعه کسب و کار شلی، گفت که تقاضا برای ابزارهای خانگی هوشمندتر در حال افزایش است زیرا هزینه‌های انرژی به بالاترین حد خود رسیده است.

اما هنوز این ترس کلی وجود دارد که دستگاه‌های متصل می‌توانند به روش‌های وحشتناکی شما تحت نظر داشته باشند، به همین دلیل است که ابزارهای Shelly می‌توانند بدون اتصال به اینترنت کار کنند.

سنسور حرکت Wi-Fi نسل بعدی Shelly’s Motion 2 نیز در اینجا حضور دارد. این ابزار کوچک به دیوار شما می‌چسبد و حرکت، دما و لرزش را در کمتر از 200 میلی‌ثانیه تشخیص می‌دهد.

به‌علاوه، می‌تواند اقداماتی مانند روشن کردن چراغ‌ها در زمانی که وارد اتاقی می‌شوید را انجام دهد.

برخی از جدیدترین گجت‌های اتوماسیون خانه هوشمند شلی اکنون عرضه شده‌اند. به عنوان مثال، Shelly Pro 3EM حدود 145 دلار است، در حالی که آشکارساز دود آن، Shelly Plus Smoke US تقریباً 50 دلار است.

همانطور که در بالا ذکر شد، یخچال هوشمند Beko می‌تواند سبزیجات را به مدت 30 روز تازه نگه دارد و ویتامین ضروری در سبزیجات را افزایش می‌دهد.

این یخچال از فناوری جدیدی استفاده می‌کند که HarvestFresh  نام دارد، که یک فناوری نور سه رنگ است. صبح به رنگ آبی، ظهر سبز و شب قرمز می‌درخشد تا چرخه 24 ساعته خورشید را تقلید کند.

این نمونه ای از یک محصول “هوشمند” است که می‌تواند هزینه خود را در کمتر از یک سال برگرداند.

طبق آخرین آمار آمریکایی‌ها سالانه بیش از ۲۱۸ میلیارد دلار غذا هدر می‌دهند و یک خانواده چهار نفره تنها ۱۶۰۰ دلار در سال برای محصولات خود هدر می‌دهند.

قیمت این یخچال از 1300 دلار شروع می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.