چگونه در سال ۲۰۲۴ یک برنامه نویس شویم؟

255

توسعه دهندگان برنامه به عنوان معماران معاصری عمل می‌کنند که عملکرد نمادها را در تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی ما شکل می‌دهند. برنامه نویسان ذهن‌های خلاقی هستند که در پشت تجارب دیجیتال ما قرار دارند. هر ضربه زدن ما به صفحه تاچ گوشی و یا هر عملکردی که ما در رایانه خود اجرا می‌کنیم خواه برای سفارش غذا باشد یا نظارت بر تناسب اندام، انجام بازی و … توسط یک برنامه نویس یا توسعه دهنده برنامه تنظیم شده است. این حرفه‌ای‌ها را می‌توان به استادان پرتلاش و متبحر سمفونی‌های دیجیتال تشبیه کرد، که سمفونی پیچیده‌ای می‌سازند که زندگی دیجیتال ما را متحول می‌سازد.

بیایید پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، آن رابط‌های اعتیاد آور را مروری کنیم. چه کسی آن‌ها را تا این اندازه مهیج و جذاب ساخته است؟ بله این برنامه‌ها توسط ذهن‌های خلاق ساخته شده است. برنامه نویسان تجربه کاربری خود را درک می‌کنند و سادگی و ظرافت را در هر ضربه و کشیدن انگشت خود می‌بافند. علاوه بر این، زمین بازی آن‌ها فقط به گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی شما محدود نمی‌شود، آن‌ها در لباس‌های پوشیدنی شما و دستگاه‌های ‌LoT نیز دستی در کار دارند و چه کسی می‌داند که بعداً چه چیز دیگری را فتح می‌کنند و با کدهایی که می‌سازند آن را به دنیای تکنولوژی وارد می‌کنند؟! شاید ماگ‌های قهوه ما نیز در آینده یک اپلیکیشن داشته باشند و با برنامه کار کنند، هیچ چیزی بعید نیست.

به همین دلیل است که توسعه اپلیکیشن در حال حاضر یکی از پرتقاضاترین مشاغل در دنیا است. محققان نرخ رشد ۲۱ درصدی را تا سال ۲۰۲۸ پیش بینی می‌کنند، آن‌ها همچنین پیش‌بینی می‌کنند که در دهه آینده حدود ۲۸۴ هزار شغل جدید به حوزه برنامه نویسی اضافه شود. به دلیل اهمیت موضوع و علاقه بیش از پیش کاربران در این مقاله مراحل برنامه نویس شدن را بررسی می‌کنیم:

توسعه اپلیکیشن چیست؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. توسعه اپلیکیشن چیست؟
  2. انواع مختلف برنامه
  3. یک برنامه نویس چه کاری انجام می‌دهد؟
  4. مهارت‌های لازم برای تبدیل به یک برنامه نویس
  5. چگونه بدون تجربه یک برنامه نویس اپلیکیشن شویم؟
  6. مسیر شغلی یک برنامه نویس

۱- توسعه اپلیکیشن چیست؟

توسعه برنامه به فرایند پیچیده ایجاد نرم‌افزارهای کاربردی اشاره دارد که به طور خاص برای کار بر روی دستگاه تلفن همراه مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها یا فناوری‌های پوشیدنی طراحی شده‌اند. این فرایند شامل ترکیبی دقیق از کدنویسی، طراحی و عملکرد برای ایجاد برنامه‌های کاربردی، کاربر پسند، کارآمد و نوآورانه است. توسعه برنامه شامل مراحل مختلفی است که از مفهوم سازی و برنامه‌ریزی برای آن شروع می‌شود و از طریق کد نویسی، آزمایش و پالایش پیش می‌رود و در راه‌اندازی و نگهداری مداوم برنامه به اوج می‌رسد. توسعه دهندگان از مجموعه‌ای از زبان‌های برنامه نویسی، چهارچوب‌ها و ابزارها استفاده می‌کنند تا این ایده‌ها را زنده کنند و با هدف ارائه تجربیات یکپارچه کاربر و در حالی که نیازهای یک چشم انداز دیجیتال همیشه در حال تحول را برآورده می‌کنند.

۲- انواع مختلف برنامه‌ها

برای اینکه بدانید چگونه یک برنامه نویس اپلیکیشن شوید یا سفر خود را به عنوان یک برنامه نویس برنامه از کجا آغاز کنید؛ اولین قدم تعیین نوعی خاص از توسعه است که علاقه‌تان را جلب می‌کند.

برنامه‌های دسکتاپ

برنامه‌های دسکتاپ بر روی رایانه‌ها یا لپ‌تاپ‌های مستقل کار می‌کنند و معمولاً برای رفع نیازهای سازمانی طراحی می‌شوند. آن‌ها دارای رابط کاربر پسند، امنیت بالا و کارایی خوبی هستند و به خوبی برای محیط‌های اداری مناسب سازی شده‌اند. این برنامه‌ها در عملکرد دسترسی سریع به داده‌ها، همگام سازی یکپارچه و ساده کردن وظایف کارمندان برتر هستند. علاوه بر این، امنیت داده‌های پیشرفته‌تری را در مقایسه با برنامه‌های آنلاین ارائه می‌دهند که یک عامل مهم برای بسیاری از شرکت‌ها است.

برنامه‌های وب

در مقابل برنامه‌های کاربردی وب قرار دارند که قابلیت دسترسی را از هر مکانی ارائه می‌کنند و نیاز به دانلود و نصب جداگانه را از بین می‌برند. ارتقاء آن‌ها ساده شده است، زیرا شامل به روز رسانی برنامه‌ها در سرور است.

برنامه‌های موبایل

برنامه‌های تلفن همراه مانند google maps، Uber، Pinterest به دلیل کاربرپسند بودن دانلود آثار و نصب راحت مشهور هستند. آن‌ها به دلیل عملکردهای قدرتمند و راحت خود (که از طریق نمادهای تلفن هوشمند قابل دسترس هستند) جزء جدا نشدنی از زندگی ما شده‌اند. توسعه راه حلی که به طور موثر برای همه کاربران این پلتفرم‌ها پاسخگو باشد کار ساده‌ای نیست. این پیچیدگی به دستمزدهای بالا و مزایای عالی (که اغلب برنامه نویسان اپلیکیشن از آن بهره می‌برند) کمک می‌کند.

توسعه اپلیکیشن چیست؟

۳- یک برنامه نویس چه می‌کند؟

برنامه نویسان همان معماران پشت برنامه‌های یکپارچه، نوآورانه و کاربرپسندی هستند که بر دستگاه‌های تلفن همراه ما تسلط دارند. نقش آنها در شکل دهی به تجربیات دیجیتالی -که روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم- چند وجهی و محوری است. آنچه توسعه دهندگان برنامه انجام می‌دهند شامل موارد زیر است:

۱- ایجاد و نوآوری برنامه

برنامه نویسان به کار توسعه برنامه‌های کاربردی جدید می‌پردازند. توسعه دهندگان و برنامه نویسان برنامه‌ها، برنامه‌های کاربردی جدید را از ابتدا مفهوم سازی، طراحی و ایجاد می‌کنند و نیازهای کاربر خاص را برطرف می‌کنند یا عملکردهای موجود را بهبود می‌بخشند.

۲- افزایش تجربه کاربر

آن‌ها برنامه‌ها را برای اطمینان از عملکرد روان رابط‌های بصری و عملکرد کارآمد در دستگاه تلفن همراه و دسکتاپ بهینه می‌کنند و برای پایگاه‌ها، کاربری متنوع ارائه می‌کنند.

۳- یکپارچه سازی و عیب یابی

برنامه نویسان همچنین برنامه‌های تلفن همراه را در شبکه‌های موجود شرکت ادغام می‌کنند و از اتصال و سازگاری یکپارچه با سیستم‌های مختلف اطمینان می‌یابند. همچنین کار دیگر آن‌ها عیب یابی و رفع عیب در عملکرد برنامه‌ها است که به سرعت هرگونه اشکال یا مشکل فنی را برطرف می‌کنند.

۴- پایبندی به پروتکل‌های امنیتی

برنامه نویسان، امنیت برنامه را در اولویت کار خود قرار می‌دهند و به طور منظم برنامه‌ها را مطابق با استانداردها و پروتکل‌های امنیتی جدید به روز رسانی می‌کنند و از داده‌های کاربر و حریم خصوصی او محافظت می‌کنند.

۵- آموزش و ارتباطات

توسعه دهندگان برنامه ممکن است کارکنان جدید را در یک تیم در شیوه‌های توسعه و به اشتراک گذاشتن بینش‌ها و بهترین شیوه‌ها در این زمینه آموزش دهند تا قابلیت‌های گروه افزایش یابد. همچنین آنها به طور مشترک با تیم‌های فناوری اطلاعات کار می‌کنند و به طور موثر برای همسو کردن و توسعه برنامه با اهداف و استراتژی‌های سازمانی گسترده‌تر ارتباط برقرار می‌کنند.

۶- زندگی در آینده

برنامه نویسان همگام با پیشرفت تکنولوژیکی مسائل روز و ابزارهای در حال ظهور کار می‌کنند و دائماً در حال نوآوری هستند و ویژگی‌های پیشرفته را در برنامه‌های خود می‌گنجانند، به نوعی آن‌ها در آینده زندگی می‌کنند.

۷- بهینه سازی مستمر

توسعه دهندگان برنامه‌ها در تلاش‌های مداوم در بهینه‌سازی، بهره‌گیری از بازخورد کاربر، تجزیه و تحلیل و روش‌های تجاری در حال تکامل، برای بهبود و اصلاح برنامه‌های خود، به صورت مداوم با شرکت همکاری می‌کنند.

یک برنامه نویس چه می‌کند؟

۴- مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس

تبدیل شدن به یک برنامه نویس مستلزم مجموع مهارت‌های متنوع است که تخصص فنی را با مهارت‌های نرم‌افزاری و خلاقانه ترکیب می‌کند. برای پیشرفت واقعی در این زمینه پویا، نیاز به کسب مهارت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که باید هدف آن توسعه باشد.

۱- مهارت‌های سخت
  • تسلط بر زبان‌های برنامه نویسی: دانش زبان‌های برنامه نویسی مانند CSS، جاوا اسکریپت، HTML و … ضروری است. علاوه بر این تسلط به زبان‌هایی مانند: پایتون، سوئیفت، جاوا یا کاتلین می‌تواند جعبه ابزار شما را گسترش دهد و شما را قادر سازد تا برنامه‌های مختلفی بسازید.
  • تفکر منطقی و حل مسئله:‌ توانایی تدریجی حل مسائل پیچیده، تفکر منطقی و ابداع راه حل‌های کارآمد بسیار مهم است. برنامه نویسان اغلب با مشکلات سازگاری در دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف مواجه می‌شوند که نیازمند مهارت در حل مسئله است.
  • مهارت طراحی: در حالی که همکاری با طراحان رایج است داشتن درک اصول طراحی از جمله UX/UI سودمند است. یادگیری این مهارت بر عملکرد و زیبایی شناسی برنامه برای ارائه یک تجربه کاربری پیشرفته ارزشمند است.
۲- مهارت‌های نرم
  • توجه به جزئیات: روح در جزئیات نهفته است؛ آزمایش دقیق و اشکال زدایی کدها برای اطمینان از تجربه کاربری یکپارچه بسیار مهم است. حتی کوچک‌ترین نظارت در کد نویسی می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد و قابلیت استفاده یک برنامه تاثیر بگذارد.
  • مدیریت پروژه: توسعه برنامه اغلب شامل کار در مهلت‌های زمانی محدود و پروژه‌های چند وجهی است توسعه مهارت‌های مدیریت پروژه از جمله: اولویت بندی وظایف، مدیریت زمان و ارتباطات موثر برای ایجاد تحول و موفقیت در پروژه ضروری است.
مهارت اضافی برای پیشرفت
  • سیستم کنترل نسخه: مهارت در استفاده از ابزارهای کنترل نسخه مانند Git امکان همکاری کارآمدتر و ردیابی سریع تغییرات در یک پروژه را فراهم می‌کند.
  • درک توسعه بک اندها و ApISها: درک روابط برنامه نویسی و توسعه می‌تواند قابلیت‌های شما را در برنامه نویسی افزایش دهد و شما را قادر می‌سازد تا برنامه‌های پیچیده‌تر و به هم پیوسته‌تری ایجاد کنید.
  • آگاهی از امنیت سایبری: از آنجایی که برنامه‌ها داده‌های حساس کاربر را ذخیره می‌کنند، درک اصول امنیت سایبری برای ساخت برنامه‌های امن و محافظت از حریم خصوصی کاربر نیز ضروری است.

مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس

۵- چگونه بدون تجربه قبلی یک برنامه نویس اپلیکیشن شویم؟

برای یک برنامه نویس شدن، یک نقشه راه برای شروع سفر در این حوزه پویا و خلاق ارائه شده است:

۱- مهارت‌های کدنویسی خود را به سازمان‌های غیرانتفاعی محلی همسو و یا نزدیک به راه خود ارائه دهید. این یک اقدام برد-برد است. شما در حین مشارکت در جامعه و مسیر پیشرفت آن، تجربه عملی به دست می‌آورید. برای این کار برنامه‌های خود را به موسس یا مدیر شرکت توضیح دهید، از آرزوهای خود بگویید و در پروژه‌های واقعی در دنیای واقعی -که مهارت‌های شما را می‌سنجند و تقویت می‌کنند- شرکت کنید.

۲- در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید. دوره‌های کارآموزی فقط برای فارغ التحصیلان تازه وارد نیست. آن‌ها فرصت‌های طلایی کسب و کار محسوب می‌شوند. حتی کارآموزی بدون حقوق می‌تواند برای مسیر شغلی شما بسیار سودمند باشد.

۳- در هکاتون‌ها شرکت کنید. هکاتون‌های مجازی رویدادهای رقابتی برای یادگیری از همتایان و حضور در جامعه برنامه نویسان هستند همچنین یک راه عالی برای به کار بردن مهارت‌های کدنویسی شما هستند.

۶- مسیر شغلی یک برنامه نویس

اکنون که می‌دانید چگونه به یک برنامه نویس تبدیل شوید، باید بدانید چه مسیری پیش روی شماست. این یک سفر هیجان انگیز است که با یادگیری مداوم، افزایش مهارت و مسئولیت‌های صعودی مشخص می‌شود، البته این مسیر ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد.

۱- junior developer

به عنوان یک نوپا در حوزه توسعه برنامه، شما به عنوان یک توسعه دهنده جوان شروع به کار می‌کنید. در اینجا شما اسکریپت‌های پایه را می‌نویسید و آزمایش می‌کنید و دانش و تجربه اساسی کسب می‌کنید. گرفتن راهنمایی از اعضای ارشد تیم به شما کمک می‌کند تا در مرحله اولیه حرفه خود حرکت کنید.

۲- توسعه دهنده یا برنامه نویس ارشد

با چند سال تجربه عملی به نقش یک برنامه نویس ارشد می‌رسید در این مرحله مسئولیت‌های مهم‌تری بر عهده شما قرار می‌گیرد از جمله: ساخت اپلیکیشن‌های جدید و هدایت فرایند توسعه. همچنین، شما در این مرحله به یک مربی تبدیل می‌شوید و مهارت‌های اعضای جوان تیم را هدایت می‌کنید و پرورش می‌دهید.

۳- توسعه دهنده اصلی

با عمیق‌تر شدن تخصصان ممکن است به نقش توسعه دهنده اصلی در گروه برسید. در اینجا طراحی برنامه‌های پیچیده و پیشروی در توسعه آن‌ها به شما سپرده می‌شود و مهارت‌های رهبری شما با رهبری یک تیم و مسئولیت پروژه‌های محوری تقویت می‌شود.

۴- مدیر توسعه

گام بعدی پس از کسب چندین سال تجربه و مهارت رسیدن به مدیریت توسعه است این نقش مستلزم نظارت بر پروژه‌های اساسی و مدیریت تیمی از برنامه نویسان در یک شرکت است. مسئولیت‌های شما شامل: برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت پروژه و هماهنگی تیم می‌شود.

۵- مدیر فنی یا CTO

رشد مداوم در دانش و اطلاعات شخصی و همچنین سابقه رهبری موفق در یک سازمان می‌تواند شما را به سطوح بالاتر مدیریتی مانند مدیر فنی یا CTO و معاونت رئیس جمهور یا حتی مدیر ارشد فناوری سوق دهد و تمرکز شما به سمت تصمیمات استراتژیک بزرگ‌تر و هدایت شما جهت نوآوری بیشتر و فناوری به روزتر در شرکت را نتیجه می‌دهد.

مسیر شغلی یک برنامه نویس

تخصص‌ها:
در طول این سفر راه‌های متعددی برای کسب تخصص وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا مسیر شغلی منحصر به فردی بسازید. برخی از تخصص‌های بالقوه و کمک کننده به برنامه نویسان عبارتند از:

  • مدیریت سیستم
  • علم توسعه و تضمین کیفیت نرم‌افزار
  • توسعه دهنده بازی‌های موبایل
  • توسعه دهنده نرم‌افزار سیستم
  • مدیریت و رهبری توسعه

طی نمودن این مسیرها به شما این امکان را می‌دهد که در زمینه‌های خاص مورد علاقه‌تان تخصص بیشتری یابید. توجه به این نکته مهم است که رشد شغلی در توسعه اپلیکیشن همیشه یک مسیر خطی نیست. فرصت‌های پیشرفت از طریق حرکت‌های جانبی، تنوع مهارت‌ها و انتقال به نقش‌های تخصصی ایجاد می‌شود که با فناوری‌های نوظهور و تقاضای بازار همسو می‌شوند. مسیر شغلی یک برنامه نویس، پویا است و فرصت‌های بی‌شماری برای رشد، رهبری، کسب تخصص و نوآوری فراهم می‌کند. یادگیری مستمر، سازگاری و اشتیاق به همگام ماندن با پیشرفت‌های فناوری، کلید پیشرفت در یک چشم انداز همیشه در حال تحول است.

منبع: herovired

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.