۹ روشی که فناوری صنعت پزشکی را متحول کرده است

0 577

با پیشرفت فناوری‌ در صنعت پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال، مانند استفاده از هوش مصنوعی، چاپ سه بعدی، VR/AR، فناوری نانو، و رباتیک، آینده این صنعت در حال تغییر است.

به گزارش ایستاتگ، آینده پزشکی با فناوری گره خورده و با پیشرفت فناوری، عرصه‌ی پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی نیز رو به جلو قدم بر می‌دارد.

شاید شما نگران این باشید که ربات‌ها و هوش مصنوعی مشاغل پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان پزشکی را به دست بگیرند؟ شاید می‌ترسید که هوش مصنوعی چند سال دیگر جهان را تسخیر کند؟

همه اینها اخبار جعلی و اشتباهی هستند که قصد دارند آینده‌ی این صنعت را تیره و تاریک نشان دهند. مهم‌تر از همه، این سؤالات همه یک چیز مشترک دارند: ترس از ناشناخته‌های آینده و آنچه ممکن است بر سر ما بیاورد.

هیچ کس نمی‌تواند جلوی پیشرفت فناوری را بگیرد.

هر بخش از زندگی ما با قدرت فن آوری های دیجیتال تغییر خواهد کرد.

بنابراین، ما باید به ذهن خود اجازه دهیم تا تغییر جهان با فناوری، را بپذیرد و خود نیز نقشی در آن داشته باشد.

فناوری و انسان دست به دست هم برای مراقبت‌های بهداشتی بهتر

بسیاری فناوری را تنها راه پیش رو می‌دانند. اما مشارکت بین فناوری و انسان‌ها می‌تواند تاثیرات به مراتب بهتری داشته باشد.

فناوری در صنعت پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی به طور بالقوه می‌تواند سیستم‌های مراقبت بهداشتی نامناسب را به سیستم‌های مناسب تبدیل کند و راه‌حل‌های ارزان‌تر، سریع‌تر و مؤثرتری برای بیماری‌هایی مانند ایدز ارائه دهد.

فناوری می‌تواند به ما کمک کند تا زندگی سالم‌تری داشته باشیم.

در ادامه به ۹ روشی که فناوری می‌تواند با استفاده از آن‌ها آینده‌ی پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی را دچار تحول کند؛ می‌پردازیم.

۹ روشی که فناوری صنعت پزشکی را متحول کرده است

 

هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی (AI) ابزار قدرتمندی است که صنعت پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی را به طور کامل متحول کرده است و این روند ادامه دارد. با توانایی استخراج سوابق پزشکی، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند طرح‌های درمانی جدیدی را ایجاد کنند، داروها را سریع‌تر از پزشک فعلی تجویز کنند، و حتی نمونه‌های بافت سرطانی و غیرسرطانی را تشخیص دهند.

DeerMind گوگل به تازگی یک سیستم هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل سرطان سینه توسعه داده است. الگوریتم جدید برای تشخیص سرطان سینه، ۱۱.۵ درصد از عملکرد رادیولوژیست‌های انسانی بهتر عمل می‌کند.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (VR) زندگی پزشکان و بیماران را به طور یکسان تغییر داده است. با نگاهی به آینده، می‌توانید در حالی که روی تخت بیمارستان هستید به اسپانیا یا خانه‌تان سفر کنید، یا ممکن است عملیات جراحی را طوری مشاهده کنید که انگار چاقوی جراحی را در دست دارید.

استفاده از VR در بسیاری از موقعیت‌ها، از آموزش جراحان آینده تا عمل جراحی استفاده می‌شود. کسانی که این برنامه‌های نرم‌افزاری را توسعه می‌دهند، شرکت‌هایی مانند Osso VR و ImmersiveTouch هستند.

یک مطالعه اخیر نشان داده است که جراحانی که با VR آموزش دیده‌اند نسبت به همکارانی که به طور سنتی آموزش دیده‌اند ۲۳۰ درصد عملکرد کلی بهتری دارند.

بیماران نیز از این پیشرفت‌های فناوری بهره می‌برند و مدیریت درد یکی از آن‌ها است.

در طول درد زایمان، زنان به هدست‌های واقعیت مجازی مجهز می‌شوند تا بتوانند منظره‌ای آرامش‌بخشی را مشاهده کنند. بیمارانی که دارای درد قلبی، عصبی، گوارشی هستند، هنگام استفاده از VR به عنوان محرک، میزان دردشان کاهش می‌یابد.

واقعیت افزوده

با واقعیت افزوده (AR)، کاربران ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست نمی‌دهند.

واقعیت افزورده می‌تواند به دانشجویان پزشکی کمک کند تا برای عمل‌های واقعی آماده شوند، و همچنین به جراحان موجود اجازه می‌دهد تا توانایی‌های خود را بهبود بخشند.

Magic Leap، در حال توسعه چیزی متفاوت با هدست واقعیت ترکیبی خود است. مجیک لیپ با XRHealth برای توسعه پلتفرم درمانی، SyncThink برای سلامت مغز و Brainlab، یک شرکت فناوری آلمانی که فناوری خود را به مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌کند، همکاری کرده است.

البته هیچ محصول تجاری به بازار عرضه نشده است.

ردیاب‌های بهداشتی، پوشیدنی‌ها و حسگرها

ارتقای آینده فناوری های صنعت پزشکی ، توانمندسازی بیماران و افراد، مراقبت بهتر از سلامتی تنها با استفاده از فناوری‌هایی مانند پوشیدنی‌ها، ردیاب‌های سلامت و حسگرها امکان پذیر است. این‌ها دستگاه‌های بسیار خوبی هستند که به ما امکان می‌دهند اطلاعات بیشتری از سلامتی خود داشته باشیم و کنترلمان زیادتر شود.

Polar H10 با دستگاه‌هایی مانند Fitbit Ionic خواب را رصد کرده و تمرین‌ها را ردیابی می‌کند، و هدبند Muse به مدیتیشن کمک می‌کند. امروزه برنامه‌ها و ردیاب‌های سلامتی زیادی در بازار وجود دارد.

چه به دنبال مدیریت سطح استرس، وزن یا توانایی‌های شناختی خود باشید، یا بخواهید در کل احساس بهتر و سلامتی بیشتری داشته باشید، دستگاهی برای شما طراحی شده است.

بیماران با این دستگاه‌های هوشمند می‌توانند سلامت خود را در خانه پیگیری کنند و نتایج را از راه دور با پزشک خود به اشتراک بگذارند. این دستگاه‌ها به افراد این امکان را می‌دهند که آگاهانه‌تر تصمیم بگیرند و سلامت خود را کنترل کنند.

تجهیزات پزشکی

رویای هر متخصص مراقبت‌های بهداشتی داشتن یک دستگاه قدرتمند و عالی است که بتواند هر بیماری را تجزیه و تحلیل و تشخیص دهد.

با رشد فناوری صنعت پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، ما اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که این نوع دستگاه‌ها وجود دارند!

یکی از این ابزارها Viatom CheckMe Pro با اندازه‌ی معادل کف دست است که می‌تواند ضربان قلب، دما، فشار خون، ECG، اشباع اکسیژن و غیره را اندازه گیری کند.

شرکت‌های دیگر نیز در حال کار بر روی توسعه دستگاه‌های مشابهی مانند MedWand هستند که همراه با دوربینی برای مقاصد پزشکی از راه دور ارائه می‌شود. دستگاه دیگر BioSticker از BioIntelliSense نام دارد که علیرغم اینکه نازک و کوچک است، می‌تواند پارامترهای زیادی مانند ضربان قلب، دمای پوست، سطح فعالیت، تعداد تنفس، وضعیت بدن، وضعیت خواب، راه رفتن و غیره را اندازه گیری کند.

انقلابی در داروها

روند فعلی تولید داروهای جدید پرهزینه و زمان بر است. با این وجود، راه‌های جدیدی برای بهبود ارائه‌ی داروها با استفاده از روش‌هایی مانند هوش مصنوعی وجود دارد.

یکی دیگر از فناوری‌های نوین پزشکی که در حال آزمایش است؛ داروهای سیلیکونی نام دارد.

نانوتکنولوژی

ما می‌توانیم نانوذرات و نانودستگاه‌ها را به‌عنوان سیستم‌های دقیق دارورسانی، جراحان کوچک یا ابزارهای درمان سرطان در آینده مشاهده کنیم.

برخی از محققان مؤسسه ماکس پلانک در سال ۲۰۱۴، میکروربات‌های کوچک به صورت گوش ماهی طراحی کردند که به طور فیزیکی در مایعات بدن شنا می‌کنند. این قرص‌های هوشمند مانند PillCam برای معاینه روده بزرگ بیمار استفاده می‌شود. محققان MIT در اواخر سال ۲۰۱۸ یک قرص الکترونیکی ساختند که به‌صورت بی‌سیم کنترل می‌شود و می‌تواند اطلاعات را ارسال کند.

Grapheal، یک شرکت فرانسوی، پچ هوشمند خود را در نمایشگاه CES 2020 به نمایش گذاشت. این پچ امکان نظارت مداوم بر زخم‌ها را ارائه می‌دهد و هسته گرافن آن می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم کمک کند.

رباتیک

رباتیک یکی از سریع‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش رشته‌های پزشکی است. توسعه ربات‌ها از ربات‌های ضدعفونی تا ربات‌های جراحی و داروسازی را شامل می‌شود.

اولین عمل جراحی با کمک اسکلت بیرونی در سال ۲۰۱۹ انجام شد. کاربردهای زیادی برای این ربات‌ها وجود دارد، از بلند کردن بیماران مسن گرفته تا کمک پرستار برای کمک به بیماران مبتلا به آسیب نخاعی.

آن‌ها همچنین در مراقبت‌های بهداشتی برای کمک به کودکان مبتلا به بیماری مزمن و درمان مشکلات سلامت روان استفاده می‌شوند. نمونه‌های موجود از ربات‌ها ربات‌های Jibo، Buddy، Paro و Pepper هستند. برخی از آنها به صاحبان خود اجازه می‌دهند با استفاده از میکروفون، دوربین و حسگرهای لمسی آنها را کنترل کنند.

چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی با چاپ رگ‌های خونی، اندام‌های مصنوعی، بافت های زیستی و قرص‌ها به صنعت پزشکی کمک می‌کند و به رشد خود ادامه خواهد داد.

محققان موسسه پلی تکنیک Rensselaer در تروی، نیویورک، در نوامبر ۲۰۱۹، روشی برای چاپ پوست زنده با رگ‌های خونی با استفاده از چاپ سه بعدی ایجاد کردند.

این یک پیشرفت عالی برای قربانیان سوختگی و پیوند پوست بود.

سازمان‌های غیردولتی مانند Not Impossible و Refugee Open Ware با استفاده از چاپ سه بعدی پروتزهایی را برای پناهندگان در مکان‌های جنگ‌زده تولید می‌کنند.

صنعت داروسازی نیز از مزایای این فناوری‌های بهره می‌برد.

داروهای پرینت سه بعدی مورد تأیید FDA بوده و از سال ۲۰۱۵ در دسترس هستند. محققان اکنون در حال توسعه “پلی قرص” با چاپ سه بعدی هستند.

منبع: hunimed

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.