گوشی خیس را به هیچ عنوان درون برنج قرار ندهید

0 6,026

در حالی که بیشتر گوشی ها در برابر خیس شدن، مقاوم هستند و می‌توانند در برابر افتادن در استخر یا توالت مقاومت کنند؛ با این حال تعدادی از گوشی‌ها نیز در این شرایط نابود می‌شوند.

به گزارش ایستاتگ، اگر تا پیش از خواندن این مقاله، به محض خیس شدن گوشی هوشمندتان، آن را در کیسه برنج قرار می‌دادید؛ بهتر است دیگر این کار را نکنید.

طبق گفته‌ی کارشناسان در صورتی که گوشی هوشمندتان خیس شد؛ با راه حل زیر می‌توانید آن را از خطر مرگ نجات دهید. اما این کار به صبر و حوصله‌ی زیادی نیاز دارد.

گری تان تعمیرکار آیفون در یک شرکت مستقر در سانفرانسیسکو که چندین سایت را برای تعمیر و خشک کردن تلفن‌های هوشمند مدیریت می‌کند، می‌گوید: عاملی که گوشی خیس را نابود می‌کند؛ جریان الکتریسیته است.

بنابراین بعد از خیس شدن گوشی‌ تان به هیچ وجه آن را شارژ نکنید. آن را به برق وصل نکنید تا ببینید کار می‌کند یا خیر.

با روشن کردن گوشی و جریان الکتریسته، مدار داخل گوشی می‌سوزد و این دلیل خراب شدن یک گوشی خیس است.

حتی اگر گوشی شما پس از افتادن در آب همچنان کار می‌کند؛ آن را به سرعت خاموش کنید.

در بیشتر گزارش‌ها، افراد بعد از افتادن گوشی در آب آن را روشن می‌کنند و از کار کردن آن خوشحال می‌شوند. اما بعد از چند روز متوجه می‌شوند گوشی دچار مشکل شده و صفحه‌ی لمسی آن کار نمی‌کند.

برای توجیح این کار بهتر است بدانید که مدت زمان معینی طول کشید تا آب به اتصالات حساس داخل گوشی وارد شود. به همین دلیل بعد از چند روز گوشی دچار مشکل خواهد شد.

در تعداد کمی از موارد، گوشی می‌توانند خود به خود و در طی چند روز یا هفته خشک شوند. اما این مسئله رایج نیست.

به هیچ عنوان گوشی خیس را در کیسه برنج قرار ندهید

 

در این میان، برخی از وب سایت‌ها پیشنهاد می‌دهند گوشی را در یک کیسه‌ی برنج قرار دهید تا رطوبت و آب آن جذب شود. اما این روش درست نیست و بهتر است این اعتقاد را دور بیندازید.

با این کار گرد و غبار و نشاسته‌ی برنج وارد گوشی شده و مشکل را بدتر می‌کنند. از طرفی جذب رطوبت برنج آنقدرها نیست که آب نفوذ پیدا کرده درون گوشی شما را بیرون بکشد و خشک کند.

در یک مطالعه به این نتیجه رسیدیم که سرعت خشک شدن گوشی هوشمند در کیسه‌ی برنج بسیار کمتر از سرعت خشک شدن گوشی در فضای باز است و هیچ کدام به اندازه کافی سریع کار نمی‌کنند. در این بررسی پس از حدود ۴۸ ساعت قرار دادن گوشی در برنج، تنها ۱۳ درصد از آب از تلفن خارج شد.

تا زمانی که تلفن کاملاً خشک شود، خوردگی و نفوذ آب ادامه دارد و این کار به بخش‌های الکترونیکی ظریف داخل گوشی آسیب می‌رساند.

روش حرفه‌ای خشک کردن گوشی با خلأ:

روش ترجیحی برای خشک کردن ایمن گوشی‌ها، خارج کردن آب داخل آن‌ها در دمای پایین و خلاء است.

DryBox مستقر در سن آنتونیو، تگزاس، حدود ۶۰ سایت در تگزاس و فلوریدا دارد و به این کار می‌پردازد.

وی از روش خلأ برای خشک کردن قسمت‌های داخلی وسایل الکترونیکی استفاده می‌کند. در واقع وی اقلام را در یک محفظه کمی کوچکتر از جعبه کفش قرار می‌گیرند سپس دمای آن را تحت خلأ افزایش می‌دهد.

با افزایش دمای تحت خلأ، دمای آب درون گوشی زیاد شده و تبخیر می‌شود؛ اما این دما به سایر اجزای داخلی گوشی آسیب وارد نمی‌کند.

هر چه فشار کمتر باشد دمای آب درون دستگاه کمتر می‌شود. این دستگاه به آب داخل گوشی اجازه می‌دهد تا در دمایی که به قطعات دیگر آسیب نمی‌زند، بخار شود که معمولاً در زمانی کمتر از سی دقیقه این کار انجام می‌شود.

دیوید نائومان، رئیس DryBox گفت: هر چه یک تلفن زودتر خشک شود، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارد. طبق تجربه او، در فرایند خشک کردن گوشی با خلأ در عرض ۳۶ ساعت شانس موفقیت سه از چهار است. پس از آن به کمتر از ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

البته این روش تنها برای دستگاه‌های کاربردی است؛ که بعد از افتادن در آب روشن نشده باشند و یا آن را شارژ نکرده باشید.

هر دو DryBox و TekDry 69.99 دلار برای خشک کردن هر گوشی دریافت می‌کنند. آن‌ها همچنین جا کلیدی ماشین، سمعک، ردیاب تناسب اندام و ریموت تلویزیون را نیز به این روش تعمیر می‌کنند.

البته افرادی که به این مراکز تخصصی دسترسی ندارند؛ می‌تواند از روش‌های دیگر گوشی‌شان را احیا کنند.

آب دریا

به گفته کارشناسان، آب نمک مشکل را صد برابر می‌کند. نمک‌های موجود در آب اقیانوس‌ها به شدت برای وسایل الکترونیکی خورنده هستند و می‌توانند با سرعت بیشتری به گوشی آسیب بزنند.

بنابراین اگر گوشی‌تان در دریا افتاده و خیس شده است؛ شانس زنده ماندن آن کمتر است.

در این شرایط توصیه می‌کنیم گوشی را در یک کیسه Ziplock با مقداری آب تصفیه شده و کمی جوش شیرین قرار دهید. به نظر غیر منطقی است، اما جوش شیرین با خورندگی آب نمک مقابله می‌کند. بعد از آن می‌توانید گوشی را به صورت حرفه‌ای تعمیر کنید.

وقتی گوشی درون آب افتاد چکار کنیم:

ابتدا آن را خاموش کنید و تمام قسمت‌های جدا شدنی را باز کنید

کیس و هر وسیله جانبی دیگر را جدا کنید. دقیقاً مانند اورژانس که لباس‌هایتان را در می‌آورد و درمانتان می‌پردازد.

اگر تلفن به طور خودکار خاموش نشد، آن را خاموش کنید.

سیمکارت و کارت microSD را بیرون بیاید، و در صورت جداشدن باتری، باتری را نیز خارج کنید.

آن را با یک حوله بدون پرز خشک کنید

اگر عینک می‌زنید یا دوربین DSLR دارید، احتمالاً حوله‌ای بدون پرزی در جعبه‌ی آن‌ها وجود دارد. در غیر این صورت از یک دستمال کاغذی استفاده کنید و تا جای امکان گوشی را خشک کنید.

درگاه شارژ، جک هدفون، اسلات سیم‌کارت و هر گوشه و شکاف را خشک کنید.

هرچه آب بیشتری را خشک کنید؛ شانس نجات گوشی‌تان بیشتر است.

اکنون که از شر آب‌های سطحی خلاص شده‌اید، وقت آن است که مایع درون گوشی را خارج کنید.

استفاده از سشوار یا فن هوای گرم، آسیب بیشتری به گوشی وارد می‌کند.

کیت جذب رطوبت

کیت‌ها در واقع بسته‌های کوچک در بسته بندی مواد غذایی و لوازم الکترونیکی و کیف‌ها هستند که باعث جذب رطوبت می‌شوند. در صورتی که یکی از این کیت‌ها را دارید می‌توانید گوشی‌تان را در یک جعبه و در کنار این کیت‌ها قرار داده و ۲۴ ساعت صبر کنید. کیت‌ها از مواد خشک کننده برای جذب رطوبت و کاهش رطوبت استفاده می‌کنند.

هوای آزاد

گوشی را در مکانی قرار دهید که هوای آزاد جریان دارد. می‌توانید از فن از فاصله‌ی دورتر استفاده کنید.

با این حال قبل از این کار تیغه‌های فن یا دریچه‌های هوا را به سرعت پاک کنید تا گرد و غبار و کثیفی وارد گوشی نشود.

گوشی را به صورتی قرار دهید که درگاه شارژ یا شیار سیم کارت رو به پایین باشد. آب باید از دستگاه خارج شود نه اینکه داخل آن جمع شود. یک دستمال کاغذی یا دستمال زیر آن قرار دهید تا آب خارج شده را جذب کند.

گوشی هر چه مدت زمان بیشتری هوا بخورد، بهتر است. حداقل برای یک یا دو روز آن را رها کنید.

خارج کردن آب از اسپیکر گوشی

حتی اگر یک گوشی مقاوم در برابر آب دارید؛ نفوذ آب درون بلندگوها می‌تواند مشکل ساز شود؛ به خصوص زمانی که گوشی برای مدت طولانی در آب بماند.

خوشبختانه، یک راه حل شگفت آور و آسان برای این مشکل وجود دارد.

پس از انجام مراحل مراقبتی که در بالا ذکر شد، وقتی گوشی‌تان را نجات دادید؛ می‌توانید برای رفع مشکل اسپیکر از این روش استفاده کنید.

این رویکرد از اپل واچ گرفته شده است، که دارای یک روش داخلی برای لرزاندن سریع بلندگو برای خروج آب است.

اکثر گوشی‌های هوشمند ویژگی مشابهی ندارند، اما اپلیکیشن هایی برای این کار ارائه شده است.

برای آیفون‌ها، Sonic V را از فروشگاه App بگیرید. کاربران اندروید، Sonic Sound Wave Generator را دانلود کنند. اگر ترجیح می‌دهید از برنامه استفاده نکنید، وب سایت‌هایی مانند Fix My Speakers تقریباً همین کار را انجام می‌دهند.

گوشی خود را روی یک سطح صاف قرار دهید، یا در حالت ایده آل، کمی به سمت پایین زاویه داشته باشد، میزان صدا را روی حداکثر تنظیم کنید، و اپلیکیشن یا وب سایت را برای چند ثانیه فعال کنید.

 

منبع: usatoday و toomanyadapters

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.