گوشی آیفون بخریم یا گوشی اندروید؟

0 464

مقایسه آیفون و اندروید یک بحث تمام نشدنی است و احتمالاً برنده واقعی نخواهد داشت، اما ما سعی می‌کنیم به شما کمک کنیم تا یک گوشی مناسب برای خود پیدا کنید.

 

به گزارش ایستاتگ و به نقل از tomsguide، در زمان نگارش این مقاله آخرین نسخه هر دو سیستم عامل  iOS 16 و Android 13 هر دو عالی  اما متفاوت هستند.

آیفون یا اندروید؟

بسیاری از ویژگی‌های آن‌ها با هم همپوشانی دارند، اما از نظر طراحی کاملاً متفاوتند.

اگر یکی از بهترین گوشی‌های موجود امروزی را بخرید، یکی از این دو سیستم عامل را اجرا می‌کنند.

در این مقاله ما به نقاط قوت هر پلتفرم گوشی همراه نگاهی می‌اندازیم، بنابراین می‌توانید گوشی مناسب خود را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید پرچم‌داران کنونی اندروید و iOS را ببینید، مقایسهٔ Pixel 7 Pro در مقابل iPhone 14 Pro Max و Pixel 7 در مقابل iPhone 14 را بخوانید.

 

چرا آیفون بهتر است؟

آیفون

شما روی اکوسیستم اپل سرمایه گذاری کرده‌اید

ممکن است این دلیل بی اهمیتی به نظر برسد، اما اپل محصولات فناوری زیادی را تولید می‌کند، و اگر قبلاً مک، آی پد یا اپل واچ دارید، خرید آیفون منطقی است.

اپل بسیاری از ویژگی‌های یکپارچه ای را طراحی کرده که به شما امکان می‌دهد داده‌ها را از یکی از دستگاه‌های خود به دستگاه دیگر منتقل کنید.

برای مثال، کلیپ‌بورد جهانی، متن کپی‌شده در یک پلتفرم را در پلتفرم دیگر قابل استفاده می‌کند.

یکی دیگر از موارد محبوب Continuity Camera است که به شما امکان می‌دهد با استفاده از دوربین آیفون عکس بگیرید و اسناد را اسکن کنید و سپس آنها را در مک مشاهده و ویرایش کنید.

حتی قادر هستید با استفاده از ویژگی‌های احراز هویت بیومتریک در آیفون از طریق Apple Pay، خریدها را در مک تکمیل کنید.

تنها تعداد معدودی از سازندگان تلفن‌های اندرویدی دارای اکوسیستم‌های مشترک هستند که به اپل نزدیک باشد.

مایکروسافت با اپلیکیشن Your Phone  در ویندوز، به کاربران اندرویدی اجازه می‌دهد به متن‌ها و اعلان‌ها در رایانه شخصی خود پاسخ دهند.

کاربران قدرتمندی که پیش از این در اکوسیستم اپل بودند، می‌توانند با خرید یک آیفون، دستاوردهای زیادی داشته باشند.

 

اشتباه نکنید نرم افزارها و توسعه دهندگان خوبی در اندروید وجود دارد، اما طبق تجربه پیدا کردن آنها سخت‌تر است.

یکی از برنامه‌های توییتر محبوب، Tweetbot 5  یک برنامه انحصاری iOS است. در مقابل، یکی از بهترین برنامه‌های شخص ثالث توییتر که در اندروید کار می‌کند، Fenix 2، در مقایسه با آن بسیار ضعیف است.

حتی برنامه‌های شرکت‌های معتبر، از بانک‌ها گرفته تا خطوط هوایی، در iOS روان‌تر و تمیزتر از اندروید هستند و با سرویس‌های اصلی گوشی مانند Wallet سازگار ترند.

 

تنوع بیشتری در لوازم جانبی وجود دارد

برای هر آیفون شما تعداد زیادی کیس و قاب پیدا می‌کنید؛ در صورتی که این تنوع برای گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد.

قاب‌های آیفون، محافظ‌های صفحه نمایش، پایه‌ها و دیگر لوازم جانبی بسیار بیشتر از هر گوشی دیگری پیدا می‌شود و دارندگان آیفون هرگز مشکل پیدا نکردن قاب مورد علاقه خود را نخواهند داشت.

 

با اعلان‌های ردیابی برنامه، کنترل‌های حریم خصوصی پیشرفته‌تری وجود دارد

در یکی از جدیدترین نسخه‌های iOS، اعلان‌های ردیابی برنامه معرفی شد که به شما امکان می‌دهد از برنامه‌هایی که شما را با تلفنتان ردیابی می‌کنند، آگاه شوید.

این یک قابلیت مهم و بزرگ برای طرفداران حریم خصوصی و ضربه بزرگی به بسیاری از شرکت‌های شخص ثالث مانند فیس بوک است.

 

اندروید این ویژگی را ندارد و ما شک داریم که هرگز این ویژگی را اضافه کند. البته اشتباه نکنید که iOS خصوصی‌تر از اندروید است، زیرا اپل هنوز تعداد زیادی داده درباره شما جمع‌آوری می‌کند، اما iOS هنوز در مورد اشتراک گذاری آن با افراد شخص ثالث سخت گیرتر است.

 

هیچ bloatware وجود ندارد

مهم نیست که آیفون خود را چگونه و از کجا آن را می‌خرید یا  چه مدل آیفونی می‌خرید، وقتی برای اولین بار آن را راه‌اندازی می‌کنید، هیچ bloatware از پیش نصب شده را مشاهده نمی‌کنید. این بدان معناست که از همان ابتدا تمیز است.

اما گوشی‌های اندرویدی تعداد زیادی از برنامه‌های از پیش نصب شده دارند که واقعاً ازار دهنده است.

 

آیفون‌ها به روز رسانی‌های نرم افزاری سریع‌تری دریافت می‌کنند

گوشی‌های اندرویدی به‌روزرسانی‌های کمتری نسبت به آیفون‌ها دریافت می‌کنند، و زمانی که به‌روزرسانی می‌شوند، تغییرات کمتری اتفاق می‌افتند و اغلب گوشی‌های اندروید به استثنای پیکسل‌ها با تأخیر به روز رسانی مواجه می‌شوند.

تعداد به‌روزرسانی‌هایی که یک گوشی اندرویدی دریافت می‌کند، به قیمت گوشی و سیاست پشتیبانی نرم‌افزاری سازنده تلفن بستگی دارد.

آیفون 6 اس را در نظر بگیرید که iOS 15 را دریافت کرد، اگرچه در ابتدا با iOS 9 در سال 2015 راه اندازی شد.

برای مقایسه، Galaxy S6 سامسونگ را در نظر بگیرید که در همان سال عرضه شد و با اندروید 5.0 شروع کرد و از سال‌ها پیش دیگر به روز رسانی نمی‌شود و آخرین نسخهٔ اندروید آن نسخه 7.0 بود.

علاوه بر این، هنگامی که یک نسخه جدید iOS منتشر می‌شود، در همان روز و در یک زمان در دسترس همه قرار می‌گیرد و می‌توان آن را به صورت آنی روی همه مدل‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند نصب کرد.

در مقابل، نسخه‌های اندروید به صورت پله‌ای برای گوشی‌های جداگانه منتشر می‌شوند، نه بر اساس مدل.

آیفون پشتیبانی خرده فروشی بهتری دارد. دارندگان گوشی‌های اندرویدی لزوماً از این ویژگی لذت نمی‌برند.

 

چرا اندروید بهتر است؟

اندروید

گوشی‌های اندرویدی در هر قیمتی وجود دارند

بیشتر گوشی‌های هوشمند جهان از اندروید استفاده می‌کنند و از آنجایی که شرکت‌های زیادی گوشی‌های اندرویدی می‌سازند، در هر رنج قیمتی در دسترس هستند. گوشی‌های ارزان قیمتی مانند Pixel 5a زیر قیمت 500 دلار در دسترس هستند.

مهم نیست چقدر پول دارید، به احتمال زیاد می‌توانید یک دستگاه اندروید متناسب با پول تان پیدا کنید.

یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی‌های جدید اپل، آیفون 13 مینی با قیمت 699 دلار است، اما با نمایشگر کوچک 5.4 اینچی عرضه می‌شود..

Galaxy S21 FE همان قیمت را دارد اما با صفحه نمایش 6.4 اینچی 120 هرتزی، لنز تله فوتو و باتری بسیار بزرگ‌تر عرضه می‌شود.

اگر بتوانید پیکسل 6 فوق العاده 599 دلاری را پیدا کنید، عالی است.

ارزان‌ترین آیفونی که اپل می‌سازد؛ آیفون SE (2022) است که دستگاهی عالی با عملکرد خارق‌العاده با قیمت 429 دلار است، اگرچه طراحی آن قدیمی است و صفحه نمایش آن برای برخی کاربران کوچک است.

 

گوشی‌های اندروید قابل تنظیم تر هستند

اگرچه iOS و اندروید در طول سال‌ها تکامل یافته‌اند، اندروید همیشه به عنوان پلتفرم برای کاربرانی که تمایل دارند گوشی‌های خود را شخصی‌سازی کنند، شهرت داشته است.

این کار با لانچر صفحه اصلی شروع می‌شود، که ویجت‌های پویا دارد. حتی می‌توانید برنامه‌های خود را عوض کنید.

اندروید همچنین به شما امکان می‌دهد جایگزین‌های شخص ثالث را دانلود کنید. مانند مرورگرهای وب، صفحه‌کلیدها و پخش‌کننده‌های رسانه  و …

در نهایت، ما باید در مورد پوسته‌های گوشی صحبت کنیم. اینها رابط‌های کاربری سفارشی و نرم‌افزار سیستم اندرویدی هستند که توسط سازندگان سفارشی‌سازی شده‌اند و ویژگی‌های اضافی و اغلب توانایی ایجاد تم دارند.

بسیاری از کاربران نرم‌افزار سفارشی سازندگان گوشی، مانند One UI سامسونگ یا OnePlus OxygenOS را به دلیل قابلیت‌های اضافی‌تر، مانند توانایی گرفتن اسکرین شات‌های اسکرولی و مخفی کردن عکس‌ها و ویدیوها دوست دارند.

اما گوگل همه چیز را با اندروید 12 تغییر داد که زبان طراحی جدید Material You را به همراه دارد.

این یک سیستم شبه تم است که با رنگ‌های تم شما سازگار می‌شود و آن سیستم را در کل گوشی اعمال می‌کند.

 

در بیشتر گوشی‌های اندروید می‌توانید فضای ذخیره سازی را افزایش دهید

اگرچه این روزها فضای ذخیره سازی قابل ارتقا محبوبیت کمتری دارد، اما برخی از گوشی‌های اندرویدی هنوز آن را ارائه می‌دهند. این قابلیت به شما امکان می‌دهد از کارت microSD برای ذخیره عکس‌ها، برنامه‌ها و سایر رسانه‌هایی که در حافظه داخلی دستگاه شما نیستند؛ استفاده کنید.

با توجه به قیمت‌های گزافی که اپل و دیگر سازندگان تلفن با دو یا چهار برابر کردن فضای ذخیره‌سازی اعمال می‌کنند، این یک مزیت عالی است.

به‌علاوه، برخی از دستگاه‌های اندرویدی هنوز با جک هدفون عرضه می‌شوند. یکی از ویژگی‌هایی که اپل در سال 2016 از گوشی‌های خود کنار گذاشت.

 

USB-C جهانی در گوشی‌های اندروید

امروزه گوشی‌های اندروید برای شارژ و انتقال داده به پورت‌های USB-C متکی هستند،  بنابراین اگر ترجیح می‌دهید فقط یک کابل داشته باشید، USB-C بسیار راحت است.

 

برخلاف  کابل لایتنینگ اپل ، USB-C نشان دهنده یک روش ایده آل تک پورت است که صنعت به سمت آن حرکت می‌کند. همچنین درها را به روی فناوری‌های شارژ سریع‌تر باز می‌کند.

برای مثال OnePlus 9 Pro می‌تواند در 15 دقیقه از صفر تا 61 درصد ظرفیت باتری را شارژ کند. 30 دقیقه صبر کنید تا باتری 99 درصد پر شود.

آن را با آیفون 12 مقایسه کنید که از لایتنینگ استفاده می‌کند و اپل دیگر حتی یک شارژر در جعبه قرار نداده است.

 

برخی از گوشی‌های اندرویدی، مانند Galaxy S22 Ultra، حتی دارای ویژگی‌هایی برای نمایش رایانه یا نمایشگر هستند که به شما امکان می‌دهد از دستگاه خود در دسکتاپ استفاده کنید. رابط DeX سامسونگ یکی از این نمونه هاست.

با چنین قابلیت‌هایی، یک گوشی اندرویدی رده بالا می‌تواند به عنوان جایگزینی برای یک کروم بوک‌ها یا لپ تاپ‌های قابل حمل عمل کند.

 

با توجه به شرکت‌های بسیار زیادی که گوشی‌های اندرویدی را می‌سازند، جای تعجب نیست که شرکای اندرویدی دوست دارند اپل را با نوآوری‌های خود در حوزه موبایل شکست دهند.

 

شارژ بی‌سیم، شارژ سریع، NFC، 4G LTE، 5G، نمایشگرهای OLED، حسگرهای اثرانگشت درون صفحه‌نمایش، مقاومت در برابر آب و دوربین‌های چند لنز، همچنین پیشرفت‌های نرم‌افزاری مانند قابلیت چندوظیفه گی، کپی و پیست و پشتیبانی از چند پنجره همگی در ابتدا روی گوشی‌های اندرویدی بودند و بعدها وارد آیفون شدند.

البته، این بدان معنا نیست که اپل پیشرفت نکرده است. آیفون X اولین گوشی با قابلیت تشخیص چهره نبود، اما اولین گوشی بود که به طور قابل اعتماد کار می‌کرد.

با این حال، هر سال گوشی‌های اندرویدی بسیار زیادی از تولیدکنندگان مختلف عرضه می‌شوند، بنابراین این که سخت‌افزاری پلتفرم گوگل  را اجرا می‌کند و سریع‌تر سازگار شود، صرفاً مسئله مقیاس است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.