چگونه از بدن در برابر تشعشعات گوشی هوشمند محافظت کنیم؟

0 1,608

نگرانی در مورد تأثیر منفی تشعشعات گوشی هوشمند ادامه دارد و با توجه به این که این دستگاه‌ها به بخشی ثابت از زندگی مردم تبدیل شده‌اند؛ این نگرانی‌ها بیشتر از قبل است.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از  emedihealth، بسیاری از مردم حتی نمی‌توانند چند دقیقه بدون گوشی خود زندگی کنند؛  چه برسد به یک روز یا یک زندگی کامل.

محققان مطالعات زیادی در مورد تشعشعات منتشر شده از تلفن‌های همراه  و تاثیر آن روی بدن انجام می‌دهند.

تلفن‌های همراه تابش فرکانس رادیویی (RF) منتشر می‌کنند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دوز بالای RF می‌تواند بر بافت‌ها و سلول‌های شما تأثیر منفی بگذارد.

متأسفانه با پیشرفت‌ها  و دسترسی آسان به اینترنت، کاربران به طور متوسط ​​3 تا 4 ساعت را  با گوشی‌های همراه خود می‌گذرانند.

آنها با گوشی‌های خود بازی می‌کنند، کار می‌کنند، رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی می‌کنند یا به پیام‌های متنی ارسال  می‌کنند. صرف نظر از سن و جنس، بسیاری از مردم توسط این تشعشات احاطه شده و آسیب میببینند.

 

چگونه از خود در برابر تشعشعات گوشی هوشمند محافظت کنیم؟

هنگامی که از تلفن خود استفاده می‌کنید، این گوشی سیگنالی را به صورت امواج RF یا انرژی به نزدیک‌ترین برج تلفن همراه می‌فرستد. این تشعشعات RF در تمام جهات از گوشی به سر و قسمت‌های دیگر بدن تان اصابت می‌کنند.

حتی هنگام استفاده از خدمات Wi-Fi و بلوتوث، تلفن‌های همراه این امواج RF را آزاد می‌کنند.

در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توانید برای محافظت در برابر تشعشعات انجام دهید.

 

از حالت هواپیما استفاده کنید

هنگام خواب، گوشی خود را در حالت هواپیما بگذارید.

معمولاً تلفن‌ها به دکل‌های تلفن متصل می‌شوند تا تماسی را از دست ندهید، اما وقتی حالت هواپیما را فعال می‌کنید، تلفن شما به طور خودکار Wi-Fi، بلوتوث و اتصالات سلولی را خاموش می‌کند، در این شرایط شما در معرض تشعشعات RF کمتری هستید.

 

دور از گوشی خود بخوابید

بسیاری از مردم، به ویژه جوانان، گوشی خود را دقیقاً در کنارشان یا زیر بالش می‌گذارند.

این کار اصلاً توصیه نمی‌شود؛  زیرا به دلیل نزدیکی بسیار نزدیک تلفن به سر و بدن، شما در معرض تابش بیشتری قرار می‌گیرید.

طبق تحقیقات قرار دادن تلفن در حین خواب نزدیک بدن یا زیر بالش با خواب آلودگی در طول روز، اختلالات خواب و افزایش تأخیر خواب مرتبط است.

 

از فناوری‌های بی سیم استفاده کنید

برای جلوگیری از نزدیک شدن گوشی به سرتان، از هدست‌های بی سیم یا هدفون بلوتوث استفاده کنید، زیرا آنها تشعشعات RF بسیار کمی دارند.

البته اگرچه تشعشعات منتشر شده توسط این هدست ها کم است، اما همچنان وجود دارد. بنابراین، هنگامی که از تلفن خود استفاده نمی‌کنید، این دستگاه ها را جدا کنید.

 

وقتی سیگنال ضعیف است از تلفن خود استفاده نکنید

اگر تلفن شما سیگنال‌های ضعیفی دریافت می‌کند، تشعشع RF بیشتری را منتشر خواهد کرد تا به نزدیک‌ترین برج تلفن همراه متصل شود. این برای سلامتی شما خوب نیست.

 

گوشی همراه را از بدن خود دور نگه دارید

تلفن همراه را از بدن خود دور نگه دارید تا مانع از قرار گرفتن بدن در معرض اشعه شوید.

تماس بدنی با تلفن همراه باید محدود باشد و فقط در شرایط اضطراری. همیشه چند میلی متر فاصله بین خود و گوشی تان نگه دارید.

دمای بافت بدن در هنگام استفاده از تلفن همراه در فاصلهٔ 4 میلی متری از بدن در مقایسه با 4 سانتی متر بسیار بیشتر می‌شود.

سعی کنید اگر گوشی خود را در جیب یا لباسی که می پوشید قرار می‌دهید؛ آن را در یک کیسه یا یک کیف قرار دهید. این مسئله همچنین برای تبلت ها و لپ تاپ ها صدق می‌کند.

 

ارتینگ را تمرین کنید

ارت یا ارتینگ فرآیندی است که در آن یک دستگاه به زمین که مملو از الکترون ها است متصل می‌شود. ساده ترین راه ارتینگ این است که روی زمین باشید و پای برهنه روی زمین راه بروید.

اتصال بدن به الکترون های موجود در زمین باعث ارتقای سلامت فیزیولوژیکی و بهبود سلامتی می شود. تحقیقات نشان داده‌اند که این کار باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش درد می‌شود.

برای بهره بردن از این فواید می‌توانید با پای برهنه روی زمین راه بروید؛ و یا در فضایی بنشینید که به یک سیستم رسانا که الکترون ها را از زمین به بدن منتقل می‌کند؛ متصل است.

 

وای فای را خاموش کنید

برای کاهش انرژی میدان الکترومغناطیسی (EMF) در خانه و محیط اطراف ، هر زمان که از  وایفای  استفاده نمی‌کنید، آن را قطع کنید. این عادت خوبی در  هنگام خواب است.

 

از راه دور صحبت کنید

هنگام تماس یا گوش دادن به تلفن همراه، به جای اینکه گوشی را نزدیک گوش خود نگه دارید، از بلندگو استفاده کنید. اگر قادر به روشن کردن اسپیکر نیستید، ولوم صدا را به حالت استاندارد برسانید و گوشی را مقداری از سر خود دور کنید.

 

چرا پرتوهای RF برای سلامتی مضر است؟

RF به سرعت سلول های بدن شما را گرم می‌کند. فکر کنی از مایکروویو برای پختن و گرم کردن غذا استفاده می‌کنید.

RF همین کار را با بدن انجام می‌دهد. اندام هایی که به طور طبیعی مقدار کمتری خون دارند، در برابر این نوع تابش‌ها آسیب پذیرتر هستند، مانند چشم ها و بیضه های مردان.

اگرچه شما نمی توانید تشعشعات را ببینید، اما این بدان معنی نیست که آنها وجود ندارند. شما همیشه توسط امواج الکترومغناطیسی احاطه شده‌اید و RF یکی از آن‌هاست. اگر می‌توانستید این امواج را ببینید، دنیای اطرافتان همیشه روشن می‌شد.

 

خطرات بالقوه سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض EMF

در اینجا برخی از اثرات بالقوه مضر تشعشعات تلفن همراه وجود دارد.

 

افزایش خطر ابتلا به بیماری های عصبی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش EMF می تواند اثرات مضری بر سلول های مغز داشته باشد. این شرایط می‌تواند منجر به شروع یا بدتر شدن بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون شود.

 

یک مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض EMF ممکن است با مرگ و میر ناشی از اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مرتبط باشد.

این یک اختلال در سیستم عصبی است که در آن کنترل عضلانی به دلیل تأثیر منفی بر سلول های عصبی در مغز و نخاع از دست می‌رود.

 

کاهش تعداد اسپرم

مطالعات نشان داده که تابش EMF بر عملکرد تولید مثل تأثیر می‌گذارد.

به این دلیل که EMF منجر به کاهش تعداد، تحرک و زنده ماندن اسپرم ها خواهد شد. علاوه  بر این بر کیفیت و مورفولوژی اسپرم نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

طبق یک مطالعه کاهش 59 درصدی تعداد اسپرم در کشورهای غربی از سال 1973 تا 2011 نشان دهنده‌ی این بحران است. این نشان می‌دهد که با گذشت زمان، این پدیده بدتر خواهد شد.

 

سلامت باروری

هم مردان و هم زنان ممکن است از مشکلات تولید مثل ناشی از EMF رنج ببرند. در دنیای غرب، زنان با نرخ پایین زاد و ولد مواجه هستند، به خصوص از سال 2010، زمانی که تلفن های همراه بسیار رایج تر شده‌اند.

 

سلامت روانی

استفاده بیش از حد از تلفن می‌تواند سلامت روانی را به خطر بیندازد. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه و قرار گرفتن در معرض این دستگاه‌ها می‌تواند بر سلامت روانی و رفتاری تأثیر بگذارد.

 

افزایش گلوکز خون در بیماران دیابتی

یک مطالعه نشان داده که قرار گرفتن در معرض EMF می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون در دیابتی ها شود.

 

افزایش خطر بیماری قلبی

یک مطالعه تأثیر پرتوهای EMF را بر سلامت قلب ارزیابی کرد و نشان داد که قرار گرفتن در معرض اشعه EMF بر جریان خون و اکسیژن بدن تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به مشکلات قلبی عروقی می‌شود.

 

خطر ابتلا به سرطان

قرار گرفتن در معرض EMF به عنوان یک عامل  سرطان‌زا تایید شده است. مطالعات نشان می‌دهند قرار گرفتن در معرض EMF ا با سرطان خون و سایر سرطان‌ها مرتبط است.

 

سوالات رایج
آیا استفاده از تلفن همراه بر خواب تأثیر  می‌گذارد؟

بله، استفاده از تلفن همراه می‌تواند باعث اختلال در خواب و بی خوابی شود. استفاده از تلفن برای بیش از 8 ساعت در روز رابطه زیادی با اختلالات خواب و کاهش زمان خواب دارد.

به این دلیل که استفاده از تلفن و تشعشعات منتشر شده باعث کاهش ملاتونین می‌شود .

ملاتونین هورمون مهمی است زیرا چرخه خواب و بیداری یا ریتم شبانه‌روزی بدن شما را کنترل می‌کند.

 

تاثیر اشعه گوشی همراه بر هورمون ها چیست؟

عدم تعادل هورمونی می‌تواند یکی دیگر از نتایج استفاده از گوشی های هوشمند باشد. اشعه تلفن همراه می‌تواند تولید ملاتونین را کاهش دهد و بر ریتم شبانه روزی بدن تان تأثیر بگذارد. علاوه بر این تأثیر منفی بر هورمون های تولید مثل مردانه دارد.

 

آیا استفاده از تلفن همراه می تواند ایمنی بدن را کم کند ؟

مطالعات تاثیر EMF ساطع شده از گوشی همراه بر سیستم ایمنی در حیوانات را تایید کرده‌اند.

استفاده از تلفن منجر به کاهش قابل توجهی سطح ایمونوگلوبولین (آنتی بادی) (IgA، IgE، IgM، و IgG) و تعداد کل لکوسیت ها (گلبول های سفید خون: لنفوسیت ها، ائوزینوفیل ها و بازوفیل ها) در حیوانات خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.