چرا نباید قبل از خواب از گوشی استفاده کنیم؟

0 424

اگر هر شب قبل از خواب از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید و گوشی‌تان دقیقاً در کنار شما یا زیر بالش تان است، تنها نیستید. گوشی‌های ما همراهان همیشگی ما هستند، حتی در ساعات پایانی شب.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از slashgear،  با استفاده از گوشی‌ها شما می‌توانید به تماس‌ها، پیامک‌ها و ایمیل‌ها به سرعت پاسخ دهید. اما این فناوری تنها به نفع شما نیست.

استفاده از گوشی هوشمندتان بر خواب و سلامت مغز شما تأثیر می‌گذارد.

استفاده از گوشی هوشمند قبل از خواب

برای دارندگان گوشی‌های اندروید و دیگر گوشی‌های هوشمند، وقت گذراندن در شبکه های اجتماعی، اعلان‌ها، چک کردن ایمیل، و یافتن آخرین اخبار بسیار سرگرم کننده است و بسیاری از افراد این کار را قبل از خواب و در رختخواب خود انجام می‌دهند.

اما اگر همیشه و حتی قبل از خواب از گوشی خود استفاده می‌کنید؛ ممکن است این اعتیاد در شما بیشتر و بیشتر شده و زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد.

استفاده متعادل از گوشی هوشمند در طول روز خوب است.

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط Asurion در سال 2019، نیمی از آمریکایی‌ها گفتند که گوشی‌های هوشمندشان به آنها کمک کرده تا تعادل بین کار و زندگی داشته باشند.

اما آیا این بدان معناست که شما باید همیشه گوشی خود را در دسترس نگه دارید؟ بسیاری از کارشناسان این کار را توصیه نمی‌کنند.

 

نور آبی گوشی هوشمند بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد

به گفته دانشمندان، استفاده از گوشی در شب برای سلامت جسمی و روحی بسیار مضر است.

طول موج نور آبی بیشتر از نور خورشید می‌آید. همانطور که توسط WebMD اشاره شده، منابع نور مصنوعی مانند گوشی‌های هوشمند نیز نور آبی تولید می‌کنند.

آزمایشات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی، به ویژه در اواخر شب که زمان خواب است، می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد.

طبق گفته بنیاد خواب، نور آبی ترشح ملاتونین، هورمون ایجاد احساس خواب آلودگی را مختل می‌کند.

در حالی که این کار در طول روز که ما فعال هستیم مفید است، اما در شب توصیه نمی‌شود.

پس از غروب خورشید، نور آبی ریتم شبانه روزی بدن را به هم می‌زند و می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند چاقی، سرطان، بیماری قلبی و دیابت شود.

علاوه بر این، نورهای آبی ممکن است بینایی شما را به خطر بیندازند.

مطالعات نشان داده که از بین تمام نورهای موجود، نور آبی بیشترین انرژی را حمل می‌کند و در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض این نور؛ چشم شما آسیب خواهد دید.

 

افرادی که قبل از خواب از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند، سخت‌تر به خواب می‌روند.

برخی  از مطالعات نشان داده که اکثر کودکان و نوجوانان به علت کم خوابی آسیب‌پذیر هستند، به‌ویژه زمانی که هنگام خواب از گوشی یا تبلت خود استفاده می‌کنند.

کم خوابی می‌تواند بر زندگی روزمره و سلامت بدن تاثیر مخربی داشته باشد.

فعالیت‌هایی مانند گردش در شبکه های اجتماعی و چک کردن ایمیل‌ها، آنقدر که فکر می‌کنید آرامش‌بخش نیست.

دکتر میشل درروپ، متخصص خواب در کلینیک کلیولند، می‌گوید: “بررسی کردن گوشی، مغز شما را تحریک می‌کند. شما فعال‌تر و بیدارتر می‌شوید. حتی یک بررسی سریع هم می‌تواند مغز شما را درگیر کرده و خواب را به تاخیر بیندازد.”

علاوه بر این، تا دیروقت بیدار ماندن با گردش در اینترنت باعث می‌شود کمتر بخوابید و روز بعد هوشیاری کمتری داشته و خسته‌تر باشید.

 

چگونه گوشی هوشمند بر خواب شما تأثیر می‌گذارد؟

گوشی‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که زندگی ما را آسان‌تر کنند؛ ما را سرگرم کنند و اطلاعات به روز زیادی به ما ارائه دهند.

اما گوشی‌های هوشمند ما را مجبور کرده‌اند که حس کنیم همیشه به آن وابسته هستیم؛ حتی در زمان خواب.

این  می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت شما داشته باشد، و دلیل آن در اینجا آمده است.

 

ذهن شما را درگیر نگه می‌دارد

وقتی زمان خاموش کردن چراغ‌ها و خوابیدن فرا رسیده، آخرین چیزی که مغز ما به آن نیاز دارد اطلاعات و تحریک بیشتر است.

بررسی گوشی مغز شما را تحریک کرده و شما فعال‌تر و بیدارتر نگه می‌دارد. حتی یک بررسی سریع هم می‌تواند مغز شما را درگیر کند و خواب را به تاخیر بیندازد.

ذهن شما می‌تواند مدت‌ها بعد از اینکه در شبکه‌های اجتماعی پیمایش کردید یا به چند ایمیل کاری پاسخ داد فعال و درگیر باقی بماند.

 

نور صفحه گوشی می‌تواند بر چشم و پوست تاثیر بگذارد

صفحه نمایش گوشی و خواب رابطه پیچیده ای دارند. نور آبی گوشی شما یک رنگ مصنوعی است که نور روز را تقلید می‌کند. این نور می‌تواند در طول روز عالی باشد، زیرا به شما احساس هوشیاری بیشتری می‌دهد. اما در حین خوابیدن شرایط برعکس است.

مطالعات نشان داده‌اند که نور آبی ساطع شده از گوشی هوشمند برای بینایی شما مضر است. اما ممکن است برای خواب شما نیز مضر باشد.

قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند بر ریتم داخلی بدن شما تأثیر بگذارد و ریتم شبانه روزی آن را مختل کند.

این ریتم با نور و تاریکی هماهنگ است. به همین دلیل است که در شب هنگام غروب خورشید احساس خستگی بیشتری می‌کنید و به همین دلیل است که صبح و با نوراحساس انرژی بیشتری می‌کنید.

علاوه بر این محتوای که به آن نگاه می‌کنید تأثیر بیشتری نسبت به نور آبی صفحه‌نمایش دارد.

ممکن است با محتوایی مواجه شوید که باعث ایجاد احساسات شدید شود. برای خواب رفتن شما به آرامش نیاز دارد. بررسی گوشی و رصد خبرهای بد می‌تواند بر روی احساسات شما تاثیر منفی گذاشته و باعث اضطراب شود.

 

چند ساعت قبل از خواب گوشی خود را  کنار بگذاریم؟

هیچ قانون دقیقی برای این کار وجود ندارد.

برخی معتقدند شما نباید یک ساعت قبل از خواب یا دو ساعت قبل از خواب از گوشی استفاده کنید.

اما بیشتر تحقیقات در مورد این موضوع در کودکان انجام شده است. شواهد قوی در این گروه سنی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از شبکه های اجتماعی و فناوری قبل از خواب می‌تواند منجر به خواب ضعیف شود.

با این حال، به طور کلی بهتر است، یک یا دو ساعت قبل از خواب، گوشی‌های خود را کنار بگذاریید.

این نه تنها برای تلفن‌ها بلکه برای سایر دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی نیز صادق است.

در حالی که گوشی‌های هوشمند مقصر اصلی هستند، حتی تبلت‌ها و تلویزیون‌ها نیز می‌توانند بر خواب تاثیر منفی بگذارند.

شما باید یک روتین آرامش بخش قبل از خواب داشته باشید و از فعالیت‌هایی که می‌تواند منجر به اضطراب یا واکنش عاطفی بالا شود، دوری کنید.

اگر نمی‌توانید خود را کنترل کنید؛ گوشی خود را در یک اتاق دیگر بگذارید.

همچنین گزینه‌هایی در گوشی مانند تنظیم حالت «مزاحم نشوید» یا «حالت شب» برای به حداقل رساندن حواس پرتی‌ها کمک کننده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.