چرا باید از حالت تاریک در گوشی اندروید استفاده کنیم؟

0 312

بزرگ‌ترین مزیت فعال کردن حالت تاریک این است که در صورت نیاز به مشاهدهٔ صفحه گوشی خود در یک اتاق تاریک یا بلافاصله پس از بیدار شدن، از روشنایی کور کننده‌ای که به چشم می‌خورد جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از  slashgear، آیا تا به حال نیمه‌های شب یا صبح زود از خواب بیدار شده‌اید و گوشی خود را نگاه کرده‌اید؛ در این شرایط نور گوشی چشم را بسیار آزار می‌دهد.

این به خاطر میلیون‌ها پیکسل روی صفحه نمایش گوشی است که چشمان شما را با فوتون بمباران می‌کند.

اثر کور کننده در این حالت شبیه به خروج از یک اتاق تاریک سینما و ورود به یک منطقه با نور خورشید است.

به همین دلیل استفاده از حالت تاریک و یا دارک مود پیشنهاد داده می‌شود.

هم گوشی‌های اندروید و iOS تنظیمات حالت تاریک را برای تغییر رنگ رابط کاربری از سفید به سیاه کمرنگ ارائه می‌دهند.

با این حال، این تنظیم به طور کلی برای همه برنامه‌های نصب شده روی گوشی شما اعمال نمی‌شود.

در این شرایط شما باید تنظیمات هر برنامه را جستجو کرده و بررسی کنید که آیا از تم تاریک یا دارک مود پیشتیبانی می‌کند یا خیر.

برخی از برنامه‌ها دارای گزینهٔ سومی به نام تم پویا هستند که رنگ رابط کاربری را بر اساس تنظیمات پیش‌فرض سیستم روی تلفن شما تغییر می‌دهد.

بر اساس تحقیقات گروه تحقیقاتی ادراک حسی و تعامل در دانشگاه بریتیش کلمبیا، برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم (که 50 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد) خواندن متن سفید در پس زمینه تیره دشوارتر است.

علاوه بر این برخی از کاربران مشکلات دسترسی به حالت تاریک را دارند. بنابراین استفاده از تم‌ها پویا که بر اساس محیط نور و رنگ را تنظیم می‌کند؛ بسیار بهتر است.

 

حالت تاریک در مقابل حالت شب گوشی هوشمند

تفاوت ظریفی بین تنظیمات حالت تاریک و حالت شب در گوشی شما وجود دارد.

در دارک مود یا حالت تاریک، تمام عناصر پس‌زمینه و فضاهای خالی که سفید ظاهر می‌شوند سیاه می‌شوند. هر جا که قابل اجرا باشد این تغییر رنگ اعمال می‌شود، حتی طرح رنگ متن نیز معکوس می‌شود؛ یعنی متن سیاه در پس زمینه تیره سفید می‌شود.

در برخی برنامه‌ها، عناصر طراحی رنگارنگ نیز بهینه‌سازی شده‌اند تا ظاهر سیاه و سفیدی یکنواخت داشته باشند.

رویکرد کنتراست از نظر زیبایی شناختی خوب است و فشار نوری را کاهش می‌دهد، به علاوه اگر گوشی شما دارای صفحه نمایش OLED باشد، مقداری از شارژ باتری را نیز ذخیره می‌کند.

حالت شب، کمی رنگ مایل به قرمز یا زرد به صفحه نمایش می‌دهد و همچنین روشنایی را به آرامی کاهش می‌دهد تا تجربه دیداری بهتری داشته باشید.

این ویژگی را می‌توان به صورت دستی فعال کرد یا تنظیم کرد تا بر اساس یک برنامه زمانی ثابت، مانند یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، به طور خودکار فعال شود.

 

در تلفن‌های پیکسل ، Night Light به‌طور خودکار بر اساس زمان‌بندی غروب و طلوع خورشید فعال می‌شود.

با پایین کشیدن قسمت تنظیمات دسترسی سریع و ضربه زدن روی دکمه Night Light می‌توانید به این ویژگی دسترسی داشته باشید.

در گوشی‌های سامسونگ این ویژگی Eye Comfort Shield نام دارد و می‌توان آن را از همان بخش فعال کرد.

در آیفون‌ها، این حالت Night Shift نامیده می‌شود و با ضربه زدن روی تنظیمات، نمایش و روشنایی و سپس Night Shift می‌توان آن را فعال کرد.

 

مزایای استفاده از حالت تاریک در اندروید

مسلماً بزرگ‌ترین مزیت فعال کردن حالت تاریک این است که در صورت نیاز به مشاهدهٔ صفحه گوشی خود در یک اتاق تاریک یا بلافاصله پس از بیدار شدن، از روشنایی کور کننده ای که به چشم می‌خورد جلوگیری می‌کند.

تاکنون هیچ تحقیق پزشکی اثرات منفی این نوردهی ناگهانی از صفحه نمایش بر چشم را تایید نکرده است؛ با این حال تجربه‌ی ناخوشایندی است.

 

یکی دیگر از مزایای حالت تاریک این است که مقداری از شارژ باتری را ذخیره می‌کند.

طبق تحقیقات گوگل، فعال کردن حالت تاریک 60 درصد انرژی کمتری از باتری با روشنایی تنظیم شده در سطح 100 درصد، مصرف می‌کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که تأثیر حالت تاریک بر باتری مربوط به پنل‌های OLED است؛ نه در گوشی‌هایی که صفحه‌نمایش LCD دارند.

به این دلیل که یک صفحه نمایش OLED می‌تواند نور پس زمینه پیکسل‌های زیرین را حالت دارک مود خاموش کند و مصرف انرژی را کاهش دهد، اما یک پنل LCD نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

 

حالت تاریک همچنین فشار روی چشم‌ها را کاهش می‌دهد، اگرچه تحقیقات قابل اعتمادی وجود ندارد که خستگی چشم دیجیتال (DES) را با حالت تاریک مرتبط می‌کند.

بااین حال برخی مطالعات نشان دادند که این نور مزاحم بر چرخه خواب و هوشیاری فرد تأثیر می‌گذارد. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، استفاده از یک برنامه یا سیستمی که نوردهی طول موج‌ها را در مناطق با طول موج آبی یا سبز کاهش دهد نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

 

نحوه فعال کردن حالت تاریک در اندروید و آیفون

برای فعال کردن حالت تاریک در سیستم در آیفون، برنامه Settings را باز کنید، به بخش Display & Brightness بروید و روی حالت تاریک در بالا ضربه بزنید. همچنین، می‌توانید این ویژگی را با ضربه زدن روی دکمه حالت تاریک در مرکز کنترل فعال کنید.

برای این کار از گوشه سمت راست بالای صفحه به پایین بکشید. در آیفون‌های قدیمی که دارای دکمه هوم Touch ID هستند، انگشت خود را از لبه پایین صفحه به بالا بکشید تا به مرکز کنترل دسترسی پیدا کنید.

برای گوشی‌های اندروید، سریع‌ترین راه برای فعال کردن حالت تاریک این است که تنظیمات سریع اختصاصی را پیدا کنید و روی آن ضربه بزنید.

کافی است انگشت خود را از بالای صفحه به پایین بکشید تا تنظیمات سریع باز شود و به دنبال گزینهٔ حالت تاریک یا حالت شب باشید.

اگر کاشی را نمی‌بینید، این مسیر را طی کنید: Settings > Display > Dark.

همچنین می‌توانید یک برنامه زمان‌بندی سفارشی برای فعال کردن آن تنظیم کنید یا طبق برنامه پیش‌فرض طلوع و غروب آفتاب، حالت دارک مود را تنظیم نمایید.

اگر می‌خواهید حالت تاریک را در برنامه‌ای فعال کنید، به بخش تنظیمات برنامه بروید و گزینه تم تیره را در بخش‌های قالب‌بندی یا سفارشی‌سازی نگاه کنید.

برخی از برنامه‌ها تغییر حالت تاریک را مستقیماً در صفحه نمایه کاربر ارائه می‌دهند که می‌توانید با ضربه زدن روی عکس نمایه خود به آن دسترسی پیدا کنید.

در نهایت باید بدانید که مکان دقیق حالت‌های شب و تاریک در اندروید و درون برنامه‌ها بسته به برند دستگاه و محصول متفاوت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.