۸ ترفند برای سالم ماندن در زمستان

0 433

ماه‌های سرد زمستان ممکن است مشکلات سلامتی متعددی را برای شما به وجود بیاورند؛ از بیماری آنفولانزا گرفته تا خشکی پوست و … با این 8 ترفند می‌توانید در زمستان سالم بمانید.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از clevelandclinic؛   روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن مشکلات در زمستان و حفظ سلامتی و شادی تا  فصل بهار انجام دهید.

 

8 ترفند برای سالم ماندن در زمستان

لب‌های ترک خورده در زمستان

سالم ماندن در زمستان

زمستان می‌تواند برای لب‌های شما خشن باشد و پوست آن‌ها را خشک کند. هوای سرد بیرون و هوای خشک داخل خانه در کنار هم باعث خشکی لب‌های می‌شوند و می‌تواند باعث ترک خوردن آن‌ها شود. در این راستا می‌توانید از این ترفندها کمک بگیرید:

بالم لب مناسب

برای سالم ماندن در زمستان و سلامت لب‌ها اول از همه باید از یک بالم لب مناسب استفاده کنید.

از یک بالم لب که بر پایه پماد استفاده کنید. بالم لب شما باید حاوی  روغن‌های ضروری یا گلیسیرین باشد. این مرطوب کننده؛ رطوبت لب را مسدود می‌کند و به درمان ترک‌ها و شکاف‌های پوست کمک می‌کند.

از بالم لب‌های حاوی کافور، اکالیپتوس و منتول دوری کنید.

در حین استفاده از  این محصولات، در ابتدا احساس آرامش می‌کنید، اما در واقع لب‌های شما را خشک‌تر و مشکل را بدتر می‌کنند. وقتی لب‌هایتان خشک‌تر و تحریک‌ پذیرتر می‌شوند، بیشتر از این نوع بالم لب استفاده می‌کنید و این چرخه ادامه می‌یابد.

بالم لب شما باید حاوی ضد آفتاب باشد.

یکی دیگر از مواد مهم در بالم لب ضد آفتاب است. با وجود دمای پایین‌تر، خورشید همچنان در زمستان وجود دارد. لب‌های شما هنوز ممکن است بسوزند و نسبت به بقیه قسمت‌های صورت مستعد سوزش بیشتری هستند، زیرا پوست نازک‌تر و ظریف‌تر است.

هیدراته بمانید.

کم آبی ممکن است یکی از دلایل خشکی لب‌های شما باشد. نوشیدن آب زیاد برای پوست و لب شما عالی است.

 

لب‌ها را با آب دهان خیس نکنید

وقتی لب‌هایتان خشک است، دوست دارید آن را با آب دهان مرطوب کنید. اما لیسیدن لب‌ها اثر معکوس دارد.

وقتی بزاق روی لب‌های قرار می‌گیرد، باعث می‌شود آنها سریع‌تر خشک شوند و به طور کلی لب‌ها خشک‌تر می‌شوند. علاوه بر این آنزیم‌هایی که در بزاق وجود دارند و برای هضم غذا هستند، در نتیجه برای لب‌ها تحریک کننده هستند.

 

لب‌های خود را گاز نگیرید، مسواک نزنید یا مالش ندهید

همچنین ممکن است پوست خشک لب‌هایتان را جدا کنید. اما به هیچ وجه این کار را انجام ندهید.

پوست در حال لایه‌برداری لب را با دندان یا انگشتتان جدا نکنید. این کار تنها ترک و زخم روی لب‌هایتان ایجاد می‌کند و می‌تواند اوضاع را بدتر کند. از یک مرطوب کنندهٔ لب بسیار سنگین بر پایه پماد استفاده کنید که تسکین دهنده هم باشد و به بهبودی لب‌های شما کمک کند.

 

مراقبت از مو

چقدر با ژاکت ترمه و زیبای خود، خوب رفتار می‌کنید. همین رویکرد ملایم را باید در حین مراقبت از موهای خود در ماه‌های زمستان انجام دهید. شانه کردن ملایم یکی از چند نکته مهم برای سالم نگه داشتن موها در زمستان است.

موهای خیس شکننده‌تر هستند، بنابراین بعد از شستن موها صبر کنید تا رطوبت کمتر شود و سپس آن را شانه کنید.

خشک کردن موها در هوا همیشه بهترین است؛ زیرا گرمای کمتری مصرف می‌کند. علاوه بر این باید در زمستان استفاده از اتو و سشوار را محدود کنید.

نوع مو در هر فرد متفاوت است؛ با این حال همه باید با موهای خود با ملایمت رفتار کنند (مخصوصاً در فصل زمستان)، اما اگر موهای شکننده، آسیب‌دیده یا ظریفی دارید، این کار بسیار مهم‌تر است.

علاوه بر این به هیچ وجه موهای خود را محکم نبندید. موهایی که با اکسسوری محکم به عقب کشیده می‌شوند در معرض شکستگی هستند.

در صورتی که موهای خود را می‌بافید؛ بافته‌ها و پیچ‌های تنگ نیز می‌توانند مو را در چند نقطه خم کنند، بنابراین مدل‌های نرم‌تر و شل‌تر را انتخاب کنید.

هرگز از کش‌های لاستیکی برای بستن موهایتان استفاده نکنید. در عوض کش‌های پارچه ای را انتخاب کنید که با جابجایی یا شل شدن تارهای موی شما نشکند.

 

مبارزه با الکتریسیته ساکن مو در زمستان

الکتریسیته ساکن روی موهای شما زمانی به وجود می آید که رطوبت نتواند به تارهای مو نفوذ کند.

این  شرایط به دلیل هوای بسیار خشک‌تر در زمستان و همچنین تجمع موادی مانند سیلیکون و سایر محصولات است که می‌تواند ترکیب موها را تغییر دهد.

وقتی کلاه زمستانی‌تان را بر می‌دارید، اگر هوا خیلی خشک باشد؛ استاتیک روی تارهای موی شما باقی می‌ماند و بارهای مولکولی تارهای مو را از یکدیگر دور می‌کنند.

مرطوب کردن بهترین راه برای مقابله با الکتریسیته ساکن مو است. موی هیدراته شده هم از نظر وزن سنگین‌تر است و هم تارهای مو را بیشتر به هم متصل می‌کند.

 

با شستن بیش از اندازه پوست سرتان خشک می‌شود. تعداد دفعات شستن موهایتان به میزان چربی پوست سرتان بستگی دارد.

پوست سر شما امتداد پوست شماست. در ماه‌های زمستان خشک می‌شود. مرطوب نگه داشتن آن با روغن یا نرم کننده مهم است.

 

مراقب پوست خود باشید

سالم ماندن در زمستان

هوای زمستان می‌تواند پوست شما را  دچار خارش کرده و قرمز و پوسته پوسته کند. با توجه به اینکه پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است؛ این شرایط می‌تواند بسیار دردناک باشد.

در زمستان نه تنها رطوبت بیرون پایین‌تر است، بلکه دمای سرد شما را مجبور می‌کند در داخل خانه بمانید، که همیشه برای پوست شما ایده آل نیست.

علاوه بر این در زمستان کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید. نور خورشید علاوه بر اینکه منبع ویتامین D است، یک ضد التهاب طبیعی هست که به درمان برخی از بیماری‌ها کمک کند.

 

بهتر است در زمستان کمتر دوش بگیرید:

دوش طولانی و آب گرم وقتی هوا سرد است، حس خوبی دارد؛ اما، متأسفانه اگر پوست خشکی دارید، برای شما توصیه نمی‌شود.

شستن بیش از حد پوست شما را خشک‌تر می‌کند. گرمای آب، روغن‌های پوست را از بین می‌برد. با این حال، خود آب گرم نیز پوست شما را خشک‌تر می‌کند. هرچه آب گرم‌تری استفاده کنید، پوست شما خشک‌تر می‌شود.

بهتر است دوش گرفتن را بین 5 تا 10 دقیقه محدود کنید و اگر ورزش نمی‌کنید دو روز در میان دوش بگیرید.

 

بعد از دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید

بعد از حمام، پوست خود را با یک حوله خشک کنید و بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

به دنبال محصولات بدون عطر باشید

محصولات پوستی هر چه بوی بیشتری داشته باشند؛ برای پوست شما تحریک‌کننده‌تر هستند و در نهایت باعث خشکی، خارش و ترک پوست شما می‌شود.

 

لایه برداری نکنید

لایه برداری بیش از حد می‌تواند برای پوست آسیب زا باشد. لایه برداری رطوبت یا روغن را از پوست شما خارج می‌کند و پوست شما را مستعد خارش و خشکی خواهد کرد. حداکثر یک یا دو بار در هفته لایه برداری کنید.

 

از پوست دستان محافظت کنید

خشک شدن پوست دست‌ها بسیار رایج است. علاوه بر این به دلیل افزایش استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل به دلیل کووید 19 این خشک شدن بیشتر و بیشتر شده است.

اهمیت شستن دست‌ها در چند سال گذشته با شیوع COVID-19 بیشتر شده است.

بهداشت دست می‌تواند به شما کمک کند تا از همه چیز از آنفولانزا گرفته تا مشکلاتی مانند چشم صورتی جلوگیری کنید.

لازم نیست ضدعفونی کردن را متوقف کنید؛ فقط تا جایی که می‌توانید دست خود را مرطوب کنید.  محصولات مبتنی بر سیلیکون برای خشکی پوست عالی است.

زمانی که در زمستان به بیرون از منزل می‌روید و یا در حین ظرف شستن دستکش بپوشید. تماس با گریس‌های شیمیایی و سایر محرک‌های خشن‌تر، دست‌های شما را خشک می‌کند.

 

راحت‌تر نفس بکشید

برای سالم ماندن در زمستان و همچنین راحت تر نفس کشیدن می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید.

استشمام هوای خشک زمستانی می‌تواند سینوس‌های شما را خشک‌تر کند. مخاطی که باید تیره و غلیظ باشد و عفونت را به دام بیندازد، خشک‌تر می‌شود. بنابراین احتمال سرماخوردگی بیشتر است؛ زیرا مخاط شما قادر به دستگیر کردن میکروب‌هایی نیست که تنفس می‌کنید.

به همین دلیل بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت، سینوزیت و حتی خونریزی بینی در زمستان شایع‌تر است. از این نکات برای محافظت از خود استفاده کنید.

یکی از راه‌های مبارزه با خشکی هوا، استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده است. یکی دیگر از راه‌های موثر برای افزایش رطوبت هوا، قرار دادن کاسه‌های بزرگ آب در خانه است. آب تبخیر می‌شود و رطوبت را اضافه می‌کند.

سطح رطوبت خانه باید بین 30 تا 50 درصد باشد. البته در میزان رطوبت خانه زیاده روی نکنید. وجود رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث رشد کپک و تشدید گرد و غبار و مشکلات تنفسی شود.

 

آلرژی در زمستان

سالم ماندن در زمستان

ماندن در خانه در ماه‌های سرد می‌تواند زندگی را برای افرادی که به گرد و غبار، کپک‌ها یا حیوانات خانگی حساسیت دارند، سخت‌تر کند. این تاکتیک‌ها را امتحان کنید تا عطسه و خارش چشم تان را به حداقل برسانید.

در معرض هوای سرد قرار نگیرید

اگر کودک شما هر بار که هوای سرد به ریه‌هایش می‌رسد سرفه می‌کند، سعی کنید کمتر به بیرون بروید.

داروها را مصرف کنید

همیشه باید داروهای آسم را طبق تجویز مصرف کنید. این امر به ویژه در زمستان صادق است.

دهان و بینی را بپوشانید

یک روسری گرم که روی دهان و بینی شما بسته می‌شود، می‌تواند هوای تنفسی کودک را کمی سرد و خشک کند.

به هوا رطوبت اضافه کنید

استفاده از یک مرطوب کننده قبل از خواب می‌تواند به بازگرداندن رطوبت به هوا کمک کند.  همیشه مرطوب کننده‌ها را  تمیز کنید تا از کپک زدن جلوگیری شود، زیرا می‌تواند محرک آسم باشد.

اسپری‌های بینی نمکی نیز می‌توانند به مرطوب کردن مجاری بینی کمک کنند.

سالم بمانید

برای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی، از افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا دوری کنید. شستن مکرر دست‌ها برای جلوگیری از میکروب‌ها باید در شما نهادینه شود.

فعالیت‌های خود را تنظیم کنید

افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش، زمان ورزش شدید به سرما نیز حساس هستند. سعی کنید زمانی که در هوای سرد هستید فعالیت بدنی را محدود کنید.

 

افزایش وزن

سالم ماندن در زمستان

وقتی هوا سردتر می‌شد دورهمی‌های داخل خانه‌ها افزایش می‌یابد. در این شرایظ ممکن است روتین تناسب اندام شما به هم بخورد؛ فعالیت کمتری داشته باشید و غذای بیشتری بخورید.

بنابراین برای سالم ماندن در زمستان و جلوگیری از افزایش وزن، باید آگاه باشید و از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید و در خانه ورزش کنید.

 

افسردگی در زمستان

نور خورشید در زمستان کمتر است، که می‌تواند خلق و خوی شما را کمی بهم بریزد. علائم اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز ممکن است رخ دهد که شامل اختلالات خواب، کاهش انرژی و کمبود انگیزه است.

نور درمانی یکی از چندین روشی است که می‌توان از آن برای بهتر کردن روزهای خود در زمستان استفاده کنید. قبل از شروع یک برنامه با پزشکتان صحبت کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.