نکات و ترفندها در روانشناسی فروش

0 311

امروزه تولید یک محصول باکیفیت تنها بخشی از تجارت است و فروش آن به مشتریان دشوارتر می‌شود؛ به همین دلیل نکات روانشناسی فروش در این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

به گزارش ایستاتگ و به نقل از taplink، فرایند چالش بر انگیز فروش باعث شده تا این تجارت بسیار پیچیده‌تر شود. خوشبختانه، غلبه بر بیشتر مشکلات آسان است و یا حتی می‌توان از آنها اجتناب کرد.

 

روانشناسی فروش چیست؟

روانشناسی فروش متشکل از الگوهایی از رفتار مشتریان است که تعیین می‌کند محصول شما را می‌خرند یا از پیشنهاد  منصرف می‌شوند.

با درک الگوها می‌توانید آنها را به سمت خرید هدایت کنید و در نتیجه فروش خود را افزایش دهید.

روانشناسی فروش به شما در مورد الگوها می‌گوید. این کار به شما درک درستی از آنچه مشتری می‌خواهد می‌دهد.

روانشناسی فروش عملی است و توضیحات، نکات و ترفندهایی برای خرید بیان می‌کند که در واقع به طور گسترده در بازاریابی استفاده می‌شود.

برخی از نکات روانشناسی فروش در طول زمان ثابت است، اما مواردی نیز وجود دارند که تغییر می‌کنند.

به همین دلیل روانشناسی مشتری در زمان‌های مختلف متفاوت است.

برای مثال، افراد مدرن بیش از حد به در دسترس بودن خرید در هر زمان عادت کرده اند. تنوع بسیار زیاد این شرایط را سخت‌تر کرده است. انتخاب بهترین از بین گزینه‌های بی‌شمار باعث ترس از انتخاب و تاخیر در خرید می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از گزینه‌ها همیشه خوب نیستند.

با این حال، این تنها یک مثال است و روانشناسی فروش بسیار گسترده‌تر است. در زیر می‌توانید ترفندها و نکاتی را برای جذب و حفظ مشتریان یاد بگیرید و آنها را تشویق کنید که محصول شما را بخرند و به بقیه توصیه کنند.

 

چگونه در فروش از روانشناسی استفاده می‌شود؟

درک و برخورد با نیازها و انتظارات مشتریان کلید تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار است.

جای تعجب نیست که تکنیک‌های روانشناسی فروش نقش مهمی در بازاریابی ایفا می‌کنند.

وقتی مشتری را به خوبی بشناسید، می‌دانید چه چیزی را پیشنهاد دهید. روانشناسی فروش نکات و ترفندهایی را در این زمینه به فروشندگان می‌دهد تا نتایج بهتری به دست آورند.

آیا تا به حال دقت کرده‌اید که فروش یک محصول به یک فرد با فرد دیگر چقدر متفاوت است؟ برخی از مشتریان تماس می‌گیرند و بلافاصله سفارش می‌دهند، اگر فروشنده جزئیات را توضیح دهد عصبی می‌شوند. برخی دیگر سوالات زیادی می‌پرسند و قبل از خرید باید همه چیز را بدانند.

طبق روانشناسی فروش، وقتی به مشتریان بالقوه با دقت گوش می‌دهید و نیازهای آنها را در نظر می‌گیرید، شانس فروش محصول شما بیشتر می‌شود.

در اینجا نکات مهم تری وجود دارد. طبق روانشناسی بهتر است افرادی را که آماده خرید هستند با گفتن تمام جزئیات خسته نکنید و برای دادن پاسخ کامل به مشتریان کنجکاو خود صبور باشید.

 

مشتریان زمانی احساس خاص، مهم و استقبال می‌کنند که دقیقاً آنچه را که می‌خواهند به آنها می‌دهید. این تضمینی برای وفاداری آن‌ها به شما است.

در بخش بعدی، نکات روانشناسی فروش را به اشتراک می‌گذاریم.

همه این تکنیک‌ها واضح نیستند و ممکن است در فهم برخی از آن‌ها دچار مشکل شوید. در عین حال این ترفندها برای همه حتی کسانی که تمرین زیادی در فروش ندارند به راحتی قابل استفاده است.

 

بهترین نکات و ترفندهای روانشناسی فروش

روانشناسی فروش

فروش یک محصول ساده نیست، چه کالاها و خدمات خود را به صورت آنلاین در اینستاگرام یا وب سایت خود و یا در یک فروشگاه آفلاین محلی ارائه دهید.

 

به سرعت پاسخ دهید

اولین نکته روانشناسی برای فروش بیشتر این است که به مشتری اهمیت دهید. پاسخ سریع ، ساده‌ترین راه برای انجام این کار است.

هیچ کس دوست ندارد صبر کند. بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثر مردم انتظار دارند در چند دقیقه پاسخ دریافت کنند.

هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، مردم تردید بیشتری در خرید پیدا می‌کنند.

اگر مشتری بیش از حد منتظر بماند، ممکن است علاقه خود را برای خرید محصول از دست بدهد.

علاوه بر این، خریداری که منتظر پاسخ شما می‌ماند، احساس می‌کند نادیده گرفته شده است. این اولین برداشت بد است و شک و تردیدهایی را در مورد منطقی بودن ادامه خرید ایجاد می‌کند.

این اولین نکته روانشناسی برای افزایش فروش است: به مشتریان بالقوه خود سریع پاسخ دهید. بهتر است در عرض پنج دقیقه تماس بگیرید یا پیامک ارسال کنید.

 

ثابت اما معقول باشید

نکته بعدی روانشناسی فروش، در مورد پردازش سفارشات و سرنخ‌ها است. پس از دریافت پیام، باید با مشتری تماس بگیرید.

تسلیم نشوید حتی اگر موفق نشدید چندین بار متوالی تماس بگیرید. همه بلافاصله به تلفن پاسخ نمی‌دهند و این لزوماً به این معنی نیست که مشتری دیگر محصول شما را نمی‌خواهد.

ممکن است فرد در حال حاضر مشغول باشد. برخی از افراد به تماس‌های غریبه پاسخ نمی‌دهند، بنابراین، می‌توانید راه دیگری را برای تماس با آنها امتحان کنید.

در عین حال مطمئن شوید که خیلی آزاردهنده رفتار نکنید. فواصل زمانی معقولی بین تماس‌ها و پیام‌ها در نظر بگیرید.

یکی دیگر از نکات فروش خوب این است که در طول روز با مشتریان بالقوه خود تماس بگیرید.

اگر تماس شما خواب آن‌ها را مختل کند و یا حواسشان را از کار منحرف کند، مشتریان بالقوه قطعاً حس خوبی به شما نخواهند داشت. علاوه بر این، دسترسی به اکثر افراد بعد از ناهار و عصر آسان‌تر است.

 

اصل متقابل و تخفیف‌ها و اشانتیون‌ها

اصل متقابل یکی از محبوب‌ترین و اثبات شده‌ترین ترفندهای روانشناسی فروش است. این تکنیک شامل دادن نمونه‌های رایگان، هدایا، سورپرایز، تخفیف‌ها یا مسابقات به مشتریان خود است.

دو دلیل وجود دارد که چرا این ترفند روانشناسی فروش جواب می‌دهد. اول، اینکه به مردم اجازه می‌دهد محصول شما را آزمایش کنند و مطمئن شوند که خوب است. دوم، زمانی که مشتریان بالقوه چیزی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند، اکثر آنها احساس می‌کنند که بهتر است در ازای آن کاری را انجام دهند.

 

اجازه دهید آنها شما را دوست داشته باشند

روانشناسی فروش مدعی است که مردم بیشتر از برندهایی که دوست دارند خرید می‌کنند و این فقط مربوط به کیفیت محصول و خدمات نیست. این در مورد تصویر، شهرت و ارتباط عاطفی با برند است.

به مخاطبان خود دلیلی برای دوست داشتن و حمایت از شما ارائه دهید. در اینجا چند ترفند روانشناسی وجود دارد که می‌توان از آنها در فروش استفاده کرد.

داستان خود را بگویید، یک سبک منحصر به فرد بسازید، به بحث‌ها بپیوندید، ادامه دهید و در مورد مسائل روز نظر دهید.

راه دیگر برای جلب توجه، همکاری با افراد مشهور و اینفلوئنسرها است. طرفداران آنها نمی‌توانند در برابر محصول شما مقاومت کنند.

 

از FOMO استفاده کنید

بیشتر مشتریان بالقوه با دیدن صفحه  پیشنهاد خریدی که هرگز تغییر نمی‌کند، ترغیب نمی شوند. وقتی یک پیشنهاد “ویژه” اضافه می‌کنید و از FOMO امروزی (ترس از دست دادن) استفاده می‌کنید  شرایط متفاوت است.

وقتی مشتری می‌بیند که محصول به زودی تمام می‌شود، در همان لحظه تمایل به خرید دارد. این نکته روانشناسی فروش حتی اگر خریدار به محصول شما نیاز نداشته باشد، کارساز است.

 

بهتر است پیشنهاد کمتری برای فروش داشته باشید

شاید فکر کنید که هر چه گزینه‌های بیشتری به مشتری بدهید، احتمال خرید آنها بیشتر می شود. در این شرایط آنها به اندازه کافی محصول برای انتخاب دارند. اما  این منطق اشتباه است، در روانشناسی فروش متفاوت است.

حقیقت این است که هرچه افراد گزینه‌های بیشتری داشته باشند، احتمال خرید کمتری دارند. روانشناسی فروش می‌گوید که به طور متناقض، ارائه گزینه‌های زیاد برای شما و برای مشتریان بالقوه بد است.

آنها ممکن است در دقیقه اول هیجان زده شوند، اما بیشتر مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند و خرید کنند. در نتیجه بدون خرید مغازه شما را ترک می‌کنند.

نکته روانشناختی این است که به جای هزاران محصول شبیه به هم، چند محصول را برای فروش ارائه دهید که متفاوت هستند.

اگر محصولات زیادی را می‌فروشید، بهتر است آنها را دسته بندی کنید. جدول مقایسه نیز روش خوبی برای سازماندهی اطلاعات است.

 

فرایند خرید را ساده و آسان کنید

مردم دوست ندارند ساعت‌ها به دنبال دکمه خرید باشند. اگر در ثبت سفارش و پرداخت مشکل باشد، خرید نمی‌کنند.

از ابزارهای مدرن برای خرید ساده و آسان استفاده کنید.

اگر در شبکه‌های اجتماعی کالایی می‌فروشید، به لینک در صفحه بیو نیاز دارید.

این یک صفحه خرید است که هم برای شما و هم برای مشتریان شرایط را آسان‌تر می‌کند.

برای به روز رسانی اطلاعات، نیازی به افزودن و حذف پست‌ها و استوری‌ها ندارید.

مشتریان بالقوه می‌توانند به راحتی آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند؛ زیرا پیمایش این صفحات بسیار آسان‌تر از صفحه پروفایل محصولات شما است.

حتی اگر از قبل یک وب‌سایت دارید و پرداخت‌ها را تنظیم کرده‌اید، باید به جای آن از لینک خرید در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. این صفحات سریع‌تر بارگذاری می‌شوند.

 

در این بخش لیست کوتاهی از نکات روانشناسی فروش ذکر شده است:

سریع پاسخ دهید، نشان دهید که به مشتری اهمیت می‌دهید.

اقدام متقابل داشته باشید و محصولاتی را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهید.

روی شهرت برند و محصولات خود کار کنید.

پیشنهادات محدودی برای خرید به مشتری داشته باشید.

مجموعه محصولات خود را دسته بندی کنید.

فرایند خرید را آسان کنید.

البته، ترفندهای فروش زیادتری وجود دارد، زیرا روانشناسی انسان مانند اقیانوسی عمیقی است که می‌توان تا سال‌ها آن را کاوش کرد. شما می‌توانید ترفندهای خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.