مشکلات رایج خودرو در گرما و تابستان و نحوه اجتناب از آن‌ها

0 397

تابستان شروع شده و فصل گرما پیش رو است و بسیاری از خانواده‌ها تمایل دارند زمان بیشتری را با هم بگذرانند و به تعطیلات بروند؛ در این میان خودرو ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شود؛ که علت بیشتر آن‌ها گرماست.

به گزارش ایستاتگ، بنابراین، اگر قصد دارید در تابستان برای گذراندن تعطیلات سفر کنید، بهتر است به فکر خودرویتان نیز باشید.

بسیاری از ما تنها به شرایط رانندگی زمستانی و تأثیر هوای سرد بر عملکرد خودرو توجه می‌کنیم، اما معمولاً فراموش می‌کنیم که گرمای تابستان نیز می‌تواند برای خودرو و استفاده روزانه از آن مضر باشد.

گرما، رطوبت، سفرهای جاده‌ای طولانی و جاده‌های گرم می‌توانند به خودروی شما آسیب وارد کنند.

اگرچه خودروهای مدرن به گونه‌ای ساخته می‌شوند که در برابر تغییرات شدید دما مقاومت کنند، اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در شرایط یخ زدگی یا گرما، خودرو را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

در اوج تابستان، زمانی که خودروها برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، عملکرد و ایمنی خودرو تحت تأثیر قرار گرفته و دچار مشکل می‌شود.

در ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازیم که گرمای شدید تابستان با خودروی شما چه می‌کند و چگونه می‌توان تأثیرات آن را بر روی خودرو مدیریت کرد. در این راهنمای به پنج نکته‌ی کاربردی، تأثیر گرما بر روی خودروها و اقداماتی که می‌توان انجام داد، می‌پردازیم.

۵ مشکل رایج خودرو در تابستان و گرما

باتری

باتری، مانند بسیاری از دستگاه‌ها یا مواد، به شرایط آب و هوایی حساس هستند؛ زیرا بر عملکرد آن تأثیر می‌گذارد.

در فصل زمستان، هوای سرد فشار زیادی به باتری وارد می‌کند و گرمای تابستان هم مشکل ایجاد خواهد کرد.

هوای بسیار گرم بر فرآیندهای شیمیایی در باتری‌های خودرو تأثیر می‌گذارد، که ممکن است باعث شود باتری‌ها در نگهداری شارژ دچار مشکل شوند و در نهایت قدرت کافی تولید نکنند.

این مشکل زمانی شدیدتر می‌شود که استفاده از وسایلی مانند فن، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی و سقف برقی در تابستان بیشتر شده و همین موضوع فشار به باتری را زیادتر می‌کند.

برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است خودروی خود را قبل از تابستان سرویس کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا تمام مشکلات موجود در خودرو را حل کنید و مطمئن شوید که خودرو در شرایط استانداردی است.

انجام تست وضعیت باتری به شما نشان می‌دهد آیا باتری خودریتان نیاز به تعویض یا شارژ دارد. با انجام این کار، با اجتناب از هر گونه مشکلی در آینده، به راحتی می‌توانید در تابستان به مسافرت بروید و خیالتان جمع شود.

به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه، توصیه می‌شود با علایم مشکلات باتری آشنا شوید و در صورت مشاهده‌ی این نشانه‌ها، مشکل باتری را حل کنید.

لاستیک خودرو

لاستیک‌ها از مواد لاستیکی ساخته شده‌اند که با دمای گرم سازگاری ندارند؛ این مواد پس از استفاده طولانی مدت فرسوده می‌شوند.

هنگامی که جاده گرم می‌شود و شما در مسافت‌های طولانی رانندگی می‌کنید، گرما به هوای داخل لاستیک گسترش می‌یابد و در نهایت منجر به باد شدن بیش از حد لاستیک می‌شود. این تورم می‌تواند منجر به ترکیدن لاستیک شود و اگر در سرعت‌های بالا رخ دهد؛ حتی می‌تواند منجر به تصادف شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، باید فشار باد لاستیک‌ها را به طور مکرر چک کنید، این کار را در تابستان بیشتر انجام دهید.

زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر خرابی لاستیک‌ها در تابستان رخ می‌دهد.

بررسی فشار باد تایرها بسیار ساده است، برای انجام آن نیازی به تخصص ندارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک گیج فشار لاستیک را خریداری کنید.

فشار باد لاستیک توصیه شده توسط سازندگان خودرو برای خودروهای کوچک/کامپکت و سایز متوسط ​​بین ۳۰ تا ۴۰ PSI است، در حالی که کراس اوورها، خودروهای شاسی بلند و پیکاپ ها با لاستیک‌های بزرگتر فشار بیشتری و در محدوده‌ی ۴۰ تا ۴۵ PSI را دارند.

برای اطلاع از فشار توصیه شده لاستیک برای خودروی خود، برچسبی را که روی قاب درب سمت راننده قرار دارد؛ بررسی کنید یا دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه نمایید.

سیستم خنک کننده

خودروها دارای یک سیستم خنک کننده مستقل هستند که وظیفه اصلی آن حفظ دمای موتور است.

سیستم‌های خنک کننده خودرو کمک می‌کنند تا موتور با دمای مناسبی در زمستان و تابستان کار کند.

برای اینکه سیستم خنک‌کننده بتواند این کار را انجام دهد، به ضد یخ نیاز دارد.

در یک روز گرم تابستان، مایع خنک‌کننده دور موتور می‌چرخد تا موتور را خنک کند، اما زمانی که دما بسیار بالا باشد، ممکن است برخی از قسمت‌های موتور بیش از حد گرم شده و خراب شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق، همیشه سیستم خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تا مایع خنک کننده/ضد یخ با کیفیت بالا پر شده است.

همچنین می‌توانید با استفاده از تستر مایع خنک کننده، سطح حفاظت از سیستم را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا سطح غلظت مایع خنک‌کننده/ضد یخ را در سیستم بررسی کنید و به شما نشان می‌دهد موتور سالم است یا خیر.

روغن

قطعات موتور نیاز به روغن کاری مناسب دارند و با داغ شدن موتور، به دلیل دمای بالا روغن رقیق‌تر می‌شود و این شرایط در تابستان بدتر است. هنگامی که این مشکل رخ می‌دهد، ممکن است قسمت‌هایی از موتور آسیب ببینند و در نتیجه منجر به افزایش اصطکاک شود و در نهایت موتور خراب شود.

برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور و مشکلات خودرو در گرما، مطمئن شوید که روغن خودروی خود را در فواصل زمانی توصیه شده تعویض کرده‌اید، اما در طول تابستان بهتر است آن را خیلی زودتر از زمان توصیه شده تعویض کنید.

تهویه و کولر

در طول تابستان استفاده از سیستم تهویه خودرو به بالاترین حد خود می‌رسد. مسئله این است اگر تهویه مطبوع خودرو را به صورت دوره‌ای سرویس نکنید؛ در گرمای تابستان نمی‌تواند خودروی شما را خنک نگه دارد.

برای اینکه کولر گازی‌ها به درستی کار کنند باید به طور مرتب سرویس شوند. برخی از قسمت‌های سیستم تهویه مطبوع ممکن است دچار گرفتگی شده باشند و نیاز به تمیز کردن دارند. فیلتر هوا ممکن است کثیف شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

تسمه کمپرسور باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

برای جلوگیری از خرابی و مشکلات خودرو در گرما و تابستان چه باید کرد؟

خرابی و مشکلات خودرو در گرما و تابستان بیشتر و شایع‌تر است. با مطالعه نکات بالا می‌توانید مانع خرابی‌های غیرضروری خودروی خود شوید. این نکات را به صورت دوره‌ای پیاده سازی کنید تا خودرویتان هیچ وقت دچار این مشکلات رایج نشود.

گاهی اوقات خرابی خودرو در تابستان اجتناب ناپذیر است. در صورت بروز، فوراً مشکل را برطرف کنید.

 

منبع: beforward

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.