مسدود کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن های اندروید و آیفون

0 809

تقریباً تمام اپلیکشن های گوشی هوشمند شما می‌توانند از جی پی اس و موقعیت مکانی گوشی استفاده کرده و مکان فعلی شما را شناسایی کنند. در این شرایط حریم خصوصی شما به خطر می افتد و این اطلاعات ممکن است برای دستیبای به اهداف بازاریابی مورد سو استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایستاتگ، شما نمی‌توانید به طور کامل مانع از جمع آوری داده توسط گوشی همراهتان شوید، اما می‌توانید اقدامات زیادی برای کاهش جمع آوری داده‌ها انجام دهید.

ردیابی موقعیت مکانی توسط اپلیکیشن های گوشی همراه

جای تعجب نیست که شرکت‌های آی تی از خدمات مکان یابی گوشی هوشمند شما برای ردیابی رفت و آمد های شما استفاده می‌کنند.

به این ترتیب آنها گزارش‌های به روزی از ترافیک و آب و هوا، توصیه‌های رستوران و سایر اطلاعات مفید را به شما نشان می‌دهند. همچنین ممکن است این اطلاعات را به بازاریابان و سایرین علاقه مند به مطالعه عادات شما بفروشند.

به طور مثال مقامات قانونی و سازمان‌های دولتی (از جمله FBI، IRS، و اداره مبارزه با مواد مخدر) این داده‌های مکان را برای ردیابی مخفیانه شهروندان خریداری می‌کنند، بدون نیاز به حکم.

در اواسط ژوئن، گروهی از سناتورهای دموکرات قانونی را به عنوان قانون حفاظت از داده‌های سلامت و مکان ارائه کردند که مانع از اشتراک گذاری مکان و داده‌های بهداشتی توسط کارگزاران می‌شود.

اگرچه ممنوعیت به اشتراک گذاری داده‌ها منطقی به نظر می‌رسد؛ اما بهتر است بدانید در حال حاضر هیچ مانعی در برابر فروش آن وجود ندارد.

دسترسی به موقعیت مکانی چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

بسیاری از اپلیکیشن ها، از برنامه‌های آب و هوا گرفته تا بازی‌ها، در حین نصب درخواست دسترسی به موقعیت مکانی در تلفن را دارند.

وقتی به یک برنامه اجازه دسترسی به موقعیت مکانی خود را می‌دهید، از سیگنال GPS و ماهواره‌های تلفن شما استفاده می‌کند تا مکان شما را مشخص کند.

هنگامی که اجازه دسترسی دادید، برنامه‌ها داده‌ها را با اشخاص ثالث به اشتراک می‌گذارند.

سپس داده‌های مکانی ممکن است خریداری یا در اختیار هر کسی، از جمله مجری قانون، شرکت‌های بازاریابی و… قرار گیرد.

چگونه دسترسی به موقعیت مکانی را خاموش کنیم؟

گوشی هوشمند شما ابزارهایی برای محدود کردن جمع آوری داده‌ها دارد، اما همه آنها یکسان نیستند.

اپل که مدت‌هاست حریم خصوصی در آیفون را ارتقا داده است.

برخی از برنامه‌ها، مانند برنامه‌های ناوبری GPS، بدون دسترسی به موقعیت مکانی شما کار نمی‌کنند.

اما سایر برنامه‌ها، مانند برنامه‌های هواشناسی، می‌توانند روی «موقعیت تقریبی» تنظیم شوند، که مکان دقیق شما را ارسال نمی‌کند.

همچنین، می‌توانید دسترسی به موقعیت مکانی را به طور کامل غیرفعال کنید و فقط یک کد پستی وارد کنید.

بسیاری از برنامه‌ها، مانند بازی‌ها، برنامه‌های املاک و …، برای عملکرد خود به هیچ وجه نیازی به دسترسی به موقعیت مکانی شما ندارند.

با استفاده از مسیر زیر می‌توانید متوجه شوید که کدام اپلیکیشن ها به موقعیت مکانی شما دسترسی دارند:

  • در اندروید: Settings > Privacy > Permission Manager > Location
  • در آیفون: Settings > Privacy > Location Services

برای بررسی، تنظیمات را باز کنید و روی Location ضربه بزنید.

این صفحه به شما نشان می‌دهد که کدام برنامه‌ها اخیراً موقعیت مکانی شما را دریافت کرده‌اند.

چه گوشی شما از اندروید یا iOS استفاده کند، به یاد داشته باشید که اپراتور بی‌سیم شما نیز مکان شما را با جزئیات کمتری از دکل‌های تلفن همراه ردیابی می‌کند و این داده‌ها را برای یک تا پنج سال نگه می‌دارد.

روش غیر فعال کردن موقعیت مکانی:

در اندروید:
  1. انگشت خود را از بالای صفحه به پایین بکشید تا پنل تنظیمات سریع باز شود.
  2. روی Location ضربه بزنید تا خاموش شود.

اگر نمی‌توانید مکان را در پانل تنظیمات سریع خود پیدا کنید، به Settings > Google > Location بروید. دارندگان تلفن سامسونگ می‌توانند به مسیر Settings > Location. بروند.

توجه داشته باشید که خاموش کردن این تنظیمات به این معنی است که در صورت گم شدن یا دزدیده شدن تلفن، نمی‌توانید از Find My Device برای مکان یابی استفاده کنید.

اگر ترجیح می‌دهید Find My Device را فعال نگه دارید، می‌توانید سوئیچ جی پی اس را در موقعیت روشن بگذارید و دسترسی به مکان را برای اپلیکیشن های خاص غیرفعال کنید.

در صفحه دسترسی سریع، گزینه Location را لمس کرده و نگه دارید تا تنظیمات موقعیت مکانی را باز کنید. سپس روی «App location permissions» ضربه بزنید.

از آنجا می‌توانید دسترسی برنامه‌ها را به صورت جداگانه مدیریت کنید. گزینه‌ها عبارتند از: «همیشه مجاز باشد/ Allow all the time»، «فقط در هنگام استفاده از برنامه مجاز باشد/ Allow only while using the app»، «هر بار سؤال شود/ Ask every time» و «اجازه داده نشود/ Don’t allow.».

برای مثال، بهتر است برای Google Maps گزینه‌ی همیشه روشن را انتخاب کنید.

اما برای برنامه‌ها و بازی‌های ویدیویی «don’t allow» را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که گوگل اطلاعات مکانی را از تلفن‌ها دریافت می‌کند که سابقه موقعیت مکانی فعال دارند.

آیفون

اپل با بیان اینکه اطلاعات کاربران را به شرکت‌های خارجی نمی‌فروشد، در بحث حریم خصوصی بسیار خوب عمل می‌کند؛ اما این مسئله برای شرکت‌هایی که برنامه‌های آیفون می‌سازند صادق نیست.

مانند گوگل، اپل دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه مدیریت داده‌های مکان شما ارائه می‌دهد.

به طور خلاصه، به Settings > Privacy > Location Services بروید.

در بالای صفحه، یک سوئیچ برای خاموش کردن کامل ردیابی وجود دارد.

برخلاف تلفن‌های اندرویدی، حتی اگر خدمات موقعیت مکانی را خاموش کنید، در صورت استفاده از Find My iPhone یا فعال کردن حالت گمشده، تلفن به‌طور موقت سرویس‌ها را دوباره فعال می‌کند.

در این بخش فهرست برنامه‌هایی را خواهید دید که از خدمات مکانی استفاده می‌کنند.

روی یکی ضربه بزنید و تصمیم بگیرید که آیا به آن اجازه دسترسی می‌دهید یا خیر. در این راستا می‌توانید از گزینه‌های «هرگز/ never»، «در حال استفاده از برنامه/ while [you’re] using the app و … استفاده کنید.

هر یک از این گزینه‌ها قابلیت‌های متفاوتی دارد. برای مثال، اجازه دسترسی کامل به Google Maps، به‌روزرسانی‌های ترافیکی و حمل‌ونقل عمومی در زمان واقعی را به همراه نقشه‌ها و مسیرهای اصلی می‌دهد.

همچنین می‌توانید از صفحه خدمات موقعیت مکانی استفاده کنید تا ببینید کدام برنامه‌ها اخیراً موقعیت مکانی شما را دریافت کرده‌اند. که با فلش نشان داده شده است.

در زیر لیست برنامه‌ها، گزینه‌ای به نام خدمات سیستم وجود دارد.

با انتخاب آن، فهرستی از موقعیت‌هایی به شما ارائه می‌شود که آیفون شما به آن دسترسی دارد.

سوئیچ هر برنامه را تغییر دهید تا دسترسی را مدیریت کنید.

همچنین می‌توانید مجموعه داده‌های موقعیت مکانی را که اپل برای بهبود برنامه نقشه‌ها، اطلاعات ترافیک و مسیر و سایر ویژگی‌ها استفاده می‌کند، مسدود کنید.

با رفتن به Settings > Privacy > Location Services > System Services > Significant Locations هم می‌توانید تاریخچه موقعیت مکانی را خاموش کنید و لیست مکان‌هایی را که اخیراً با آیفون خود بازدید کرده‌اید پاک کنید.

آیا حالت هواپیما موقعیت مکانی را پنهان می‌کند؟

قرار دادن گوشی در حالت هواپیما یا خاموش کردن کامل آن، ردیابی گوشی را متوقف می‌کند.

منبع: woodzog و nytimes

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.