تفاوت بین پروتکل‌های HTTP و HTTPS

0 453

شاید متوجه شده باشید که آدرس‌ها یا نشانی‌های اینترنتی وب‌سایت‌ها بیشتر اوقات با «http:// یا «https://» شروع می‌شوند؛ اما تفاوت بین پروتکل‌های HTTP و HTTPS چیست؟

به گزارش ایستاتگ و به نقل از wethegeek ،  به عنوان مثال، همین الان به نوار آدرس بالا نگاه کنید و متوجه می‌شوید که “http://” یا “https://” درست در کنار نماد قفل قرار دارد.

اینها پروتکل‌هایی هستند که برای انتقال داده‌ها از یک وب سایت بین مرورگر وب و سرور وب سایت استفاده می‌شوند.

اگر نوار آدرس مرورگر وب خود را مشاهده کنید، خواهید دید که هر وب سایت با HTTP و HTPPS شروع می‌شود.

اگر کنجکاو هستید که معنای این دو پروتکل چیست و چه تفاوتی باهم دارند در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

قبل از اینکه به تفاوت‌های این دو  پروتکل بپردازیم. ابتدا اجازه دهید معنای واقعی آنها را بررسی کنیم. بنابراین برای آشنایی بیشتر با پروتکل‌های HTTP و HTTPS، با ما همراه باشید.

 

پروتکل HTTP چیست؟

Tim Berners-Lee پروتکل کاربردی معروف به HTTP یا Hypertext Transfer Protocol را توسعه داد.

این پروتکل دستورالعمل‌های مورد توافق برای ارتباط بین مشتریان وب ومرورگرها و سرورهای وب سایت را  ارائه می‌دهد.

این پروتکل از پروتکل کنترل انتقال (TCP) استفاده می‌کند، که به بهترین نوع در پورت 80 است و امکان ارسال و دریافت داده‌ها از طریق اینترنت را فراهم می‌کند.

مشکل اصلی HTTP این است که به دلیل استفاده از فرامتن ساختار یافته، هیچ رمزگذاری برای محافظت از داده‌ها ندارد.

 

در واقع تمام داده‌های ارسال و دریافت شده از طریق HTTP در فایل‌های متنی ساده و بدون رمزگذاری تحویل و دریافت می‌شوند و این امکان را برای هر کسی که از جمله هکرها  فراهم می‌کنند که به رهگیری و خواندن داده‌ها بپردازد.

در نهایت، مجرمان سایبری ممکن است اطلاعات/داده‌های ارسال شده بین دو پلتفرم را رهگیری کرده و شما را مورد تهدید قرار دهند.

تصور کنید که از یک وب‌سایت مبتنی بر HTTP بازدید می‌کنید و از شما خواسته می‌شود یک حساب کاربری با استفاده از رمز ورود ایجاد کنید. با توجه به عدم رمزگذاری داده‌های مبادله شده بین سرورهای وب سایت و مرورگر، هکرها می‌توانند اعتبار ورود شما را رهگیری و رمزگشایی کنند.

 

پروتکل HTTPS چیست؟

HTTPS (پروتکل انتقال ابرمتن امن) چیزی جز نسخه پیشرفته و امن پروتکل HTTP نیست.

این پروتکل رمزگذاری (Transport Layer Security) یا TLS برای برقراری ارتباط بین مشتریان وب (مرورگرها) و سرورهای وب استفاده می‌شود. TLS یک نسخه امن از پروتکل رمزگذاری SSL است.

 

این رمزگذاری سرتاسری TLS و SSL از سرقت آنلاین اطلاعات خصوصی، از جمله شماره کارت اعتباری، نام کاربری، و اطلاعات مالی جلوگیری می‌کند.

به همین دلیل است که همیشه باید علامت قفل یا https:// را قبل از وارد کردن هر گونه اطلاعات خود در وب سایت بررسی کنید.

معمولاً می‌توانید با کلیک کردن روی نماد قفل که در کنار آدرس وب‌سایت در مرورگر نشان داده می‌شود، درباره اعتبار یک وب‌سایت یا عدم وجود آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

HTTP و HTTPS: کدام بهتر است؟

به طور خلاصه، HTTPS یک نسخه بهبود یافته از HTTP است و همیشه باید پروتکل https://  را بررسی کنید و از وجود آن مطمئن شوید. این امر به ویژه در مورد سایت‌هایی که داده‌های حساس را در خود جای می‌دهند صادق است، مانند سایت‌های خرید و هر وب سایت دیگری که کاربران باید برای  بررسی اعتبار، اطلاعات خصوصی شان را وارد کنند.

تفاوت‌های کلیدی بین HTTPS و HTTP در جدول زیر نشان داده شده است.

 

HTTP HTTPS

پارامترها

در پروتکل HTTP، URL ها با “http://” شروع می‌شوند. در پروتکل HTTPS، URL ها با “https://” شروع می‌شوند. URL

 

نداشتن هر نوع رمزگذاری، آن را برای هکرها در دسترس قرار می‌دهد. در مقایسه با HTTP، HTTPS بسیار امن‌تر است. یک گواهی SSL/TLS برای ایمن سازی ارتباطات بین مشتری و سرور ارائه می‌دهد. امنیت
اعتماد کمتری در بین بازدیدکنندگان دارد؛ زیرا می‌ترسند به دلیل نقض امنیتی اطلاعات خصوصی آنها فاش شود اعتماد بازدیدکنندگان زیاد است؛ زیرا آنها مطمئن هستند که داده‌های خصوصی آنها، مانند رمز ورود، اطلاعات حساب و غیره، ایمن هستند. اعتماد
از نظر سرعت، سریع‌تر از HTTPS است. وقتی صحبت از سرعت است، HTTPS کندتر است. این به دلیل زمان پردازش برای ایجاد یک ارتباط امن است.

 

سرعت
برای وبلاگ‌ها، انجمن‌ها، وب‌سایت‌های آموزشی، وب‌سایت‌های سرگرمی و مقاله‌ها که اطلاعات مصرفی دارند مفید است. این بهترین گزینه برای وب سایت‌هایی است که داده‌های حساس و خصوصی مانند داده‌های مالی یا سایر اطلاعات شخصی را جمع آوری می‌کنند. به عنوان مثال، درگاه‌های تجارت الکترونیک و درگاه‌های پرداخت باید از این پروتکل استفاده کنند.

 

استفاده
از نظر سئو، به افزایش رتبه جستجو کمکی نمی‌کند. با توجه به سئو، HTTPS  برنده است. گوگل وب‌سایت‌های رمزگذاری‌شده HTTPS را در ابتدا نشان می‌دهد.

 

سئو

آیا HTTPS هک می‌شود؟

بله. اگرچه HTTPS امنیت وب سایت را ارتقا می‌بخشد، اما  به طور کامل در برابر هک ایمن نیست.

دانستن این موضوع که HTTPS تنها یک لاین حفاظتی است بسیار حیاتی است. زیرا نقاط ضعف دیگری وجود دارد که هکرها ممکن است بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

وب سایت‌های فیشینگ می‌توانند به شکل‌های مختلفی وجود داشته باشند و حتی ممکن است از HTTPS استفاده کنند.

آنها از قدرت و اطمینانی که https:// و قفل آن ارائه می‌کند و باعث ایجاد احساس امنیت کاذب می‌شود استفاده می‌کنند و کاربران را فریب خواهند داد.

به همین دلیل توصیه می‌شود از یک VPN امن و قابل اعتماد در حین بازدید از وب سایت‌های https:// استفاده کنید.

 

در این پست با اصول و ویژگی‌های HTTPS و HTTP آشنا شدیم و تفاوت‌های بین HTTP و HTTPS را بررسی کردیم.

درک اینکه چرا استفاده از HTTPS برای سایتی که از آن بازدید می‌کنید مفید است، واضح است. بنابراین دفعه بعد که از هر وب‌سایتی بازدید می‌کنید، هنگام وارد کردن هر نوع رمز و اطلاعات ورود، مطمئن شوید که آیا https://  و علامت قفل در نوار آدرس آن وجود دارد یا خیر.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.