آینده و ۸ ترند فناوری اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۲

0 1,096

در دنیایی که هوش مصنوعی، داده‌ها و فناوری‌های ارتباطی در حال پیشرفت است؛ کنار گذاشتن اینترنت اشیا از فهرست فناوری‌های نوآورانه سخت است.

به گزارش ایستاتگ، در واقع، اینترنت اشیا ممکن است یکی از مهم‌ترین فناوری‌های موجود در حال حاضر باشد، زیرا مسئول موفقیت فناوری‌های دیگری مانند یادگیری ماشین است.

از آنجایی که چشم انداز بازار فناوری طی چندین سال آینده تکامل می‌یابد، کسب و کارها باید بر این شرایط نظارت کنند و در مورد فناوری‌های در حال توسعه تفکر نمایند.

در این مقاله قصد داریم در مورد آینده فناوری IoT و ترندهای آن در بازارهای سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ صحبت کنیم.

فناوری اینترنت اشیا

امروزه صنایع از یک مدل یکپارچه و تک دستگاهی فاصله گرفته و به رویکرد ماژولارتر و میکروسرویس ها روی آورده‌اند.

در این فناوری به جای اینکه یک دستگاه همه‌ی محاسبات و اندازه گیری ها را انجام دهد، شبکه‌ای از دستگاه‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند.

هر دستگاه ممکن است ابزار جداگانه خود را نیز داشته باشد و برای کل شبکه مفید است.

این در واقع هسته فناوری اینترنت اشیا است.

 رشد فناوری اینترنت اشیا

طبق اطلاعات Mordor Intelligence، انتظار می‌رود ارزش بازار فناوری اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۶ به ۱.۳۹ تریلیون دلار افزایش یابد.

البته رشد بازار اینترنت اشیا تحت تأثیر عواملی ممکن است کم یا زیاد شود.

به طور مثال همه گیر COVID-19، روش‌های کار از راه دور، دستگاه‌های خانه هوشمند و راه حل‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها را سرعت بخشیده است.

کسب‌وکارها برای توسعه راه‌حل‌های هوش مصنوعی بهتر رقابت می‌کنند.

این‌ها اغلب به شبکه‌ای از حسگرهای پیشرفته و رایانه‌های لبه در اینترنت اشیا نیاز دارند.

شبکه‌های اینترنت اشیا می‌توانند برخی وظایف را کارآمدتر انجام دهند.

از سوی دیگر کمبود تراشه به دلیل تقاضای زیاد و عرضه کم تراشه‌های نیمه هادی این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است.

وضعیت به دلیل بیماری همه گیر بدتر شده است.

اگرچه تولید این تراشه‌ها افزایش یافته، اما زمان زیادی طول می‌کشد تا کمبود تراشه برطرف شود.

طبق گفته Forrester، کمبود تراشه‌های نیمه هادی‌ها در سال ۲۰۲۲ رشد بازارهای IoT را ۱۰ تا ۱۵ درصد محدود می‌کند.

این به نظر خبر بدی برای کسب و کارهایی است که به دنبال سرمایه گذاری در بخش‌های جدید اینترنت اشیا هستند. اما این تمام ماجرا نیست.

خبرهای خوبی نیز وجود دارد.

در فوریه سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا قانونی برای تراشه‌های اروپایی تصویب کرد که ترکیبی از سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی برای کمک به رفع کمبود زنجیره تأمین است.

اینترنت اشیا توسط پهنای باند دولتی پشتیبانی می‌شود که گلوگاه اصلی این فناوری است. هرچه پهنای باند بیشتر باشد، تأخیر شبکه اینترنت اشیا کمتر است.

هرچه یک دستگاه سریعتر بتواند با دستگاه دیگری ارتباط برقرار کند، فناوری اینترنت اشیا بهتر و کارآمدتر خواهد بود.

اگر تأخیر زیادی وجود داشته باشد، مزایای زیادی برای IoT نسبت به جایگزین‌های آن وجود ندارد.

در گذشته، شبکه‌های پرسرعت توسط اتصالات کابلی و فیبری برقرار می‌شد که در این شرایط اینترنت اشیا محدود است.

اما اتصالات بی سیم ممکن است ناسازگار بوده و سرعت داده کمتری داشته باشند. با این حال، اینترنت اشیا افزایش یافته است

۸ ترند فناوری اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۲

ترند شماره یک: AIoT – هوش مصنوعی و فناوری IoT

یکی از جذاب‌ترین موارد استفاده از فناوری اینترنت اشیا، پشتیبانی از نرم افزارهای هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی و اینترنت اشیا رابطه دو طرفه دارند. هوش مصنوعی توسط IoT با داده‌های توزیع شده و IoT توسط AI با مدیریت پیشرفته کار می‌کند.

شبکه‌ای از داده‌ها

از آنجایی که فناوری‌های هوش مصنوعی به شدت بر داده‌ها متکی هستند، حسگرهای اینترنت اشیا دارایی بزرگی برای داده‌های یادگیری ماشین هستند.

تحقیقات گزارش می‌دهد که هوش مصنوعی در فناوری اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۶ به ارزش ۱۴۷۹۹ میلیون دلار خواهد رسید. داده‌های با کیفیت بالا برای موفقیت تکنیک‌های یادگیری ماشین بسیار اهمیت دارد.

به عنوان مثال، داده‌های لایو از سنسورهای اینترنت اشیا که بر تجهیزات کارخانه را نظارت می‌کنند، می‌توانند به الگوریتم‌های یادگیری ماشینی کمک کنند تا تشخیص دهند که تجهیزات چه زمانی نیاز به سرویس دارند.

بازرسی بصری: هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در کنار هم

بازرسی بصری بخش دیگری است که در آن IoT و هوش مصنوعی برای غنی‌سازی صنایع و توزیع با هم کار می‌کنند.

اگرچه یادگیری ماشینی در شناسایی الگوها بسیار تبحر دارد؛ اما بدون داده‌های با کیفیت نمی‌تواند این کار را انجام دهد. با افزایش پهنای باند و افزایش فرصت‌ها برای شبکه‌های IoT، استفاده از فناوری یادگیری ماشین در آینده افزایش خواهد یافت.

ترند شماره ۲: اتصال به اینترنت اشیا – ۵G، WiFi 6، LPWAN و ماهواره‌ها

چالش اصلی که شبکه‌های اینترنت اشیا به آن مواجه هستند، نرخ داده‌های بی‌سیم است.

با پیشرفت این فناوری‌ها، جنبه‌های فناوری اینترنت اشیا از جمله حسگرها، محاسبات لبه‌ای، پوشیدنی‌ها، خانه‌های هوشمند و غیره نیز بهبود خواهند یافت.

به تازگی، زیرساخت‌های بیشتری برای اتصالات جدیدتر ایجاد شده است که راه‌حل‌های IoT را کاربردی‌تر می‌کند. این فناوری‌های جدید شامل فناوری‌های ارتباطی مانند ۵G، WiFi 6، LPWAN و ماهواره‌ها هستند.

شبکه‌های تلفن همراه پیشرفته ۵G

در بسیاری از بخش‌های فناوری اینترنت اشیا، قبل از نگهداری مجموعه‌ای از دستگاه‌های لبه، حسگرها یا سایر دستگاه‌ها، باید زیرساخت‌های اتصال راه‌اندازی شود.

با این حال، شبکه‌های تلفن همراه مانند LTE می‌توانند یک جایگزین بالقوه برای موقعیت‌های خاص باشند. با این حال، ۴G LTE توسط پهنای باند محدود شده است. اما شبکه‌های ۵G بسیار سریع‌تر هستند و می‌توانند پردازش داده‌های مورد نیاز برای شبکه‌های IoT را بسیار کارآمدتر پشتیبانی کنند.

وای فای ۶

برای تنظیمات داخلی، وای فای که در باند ۶ گیگاهرتز کار می‌کند، پتانسیل پهنای باند فناوری اینترنت اشیا را تا میزان زیادی افزایش می‌دهد.

هر چه شبکه‌ای از دستگاه‌ها سریع‌تر با هم ارتباط باشند، سیستم قابل اعتمادتر خواهد بود.

WiFi 6 را می‌توان در خانه‌ها استفاده کرد، به این معنی که این فناوری می‌تواند مزایای زیادی برای شبکه‌های IoT خانه‌های هوشمند ارائه دهد.

LPWAN

اتصال شبکه گسترده کم مصرف یک فناوری جدیدی است که برای اتصال دستگاه‌هایی با استفاده از پهنای باند کم با نرخ بیت کم در مقایس بزرگ‌تر کاربردی است.

این فناوری برای دستگاه‌های IoT که به صورت ماشین به ماشین با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، انتخاب خوبی اسن.

LPWAN ها مصرف انرژی کارآمدتری دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند. اگر نیاز به استفاده از تعداد زیادی دستگاه در یک منطقه وسیع دارید، فناوری LPWAN انتخاب بهتری است.

ماهواره

در برخی موارد، فناوری IoT می‌تواند توسط ماهواره‌ها برای شبکه‌های جغرافیایی جدا از استفاده شود. دستگاه‌های اینترنت اشیاء ماهواره‌ای Traksat که توسط ماهواره‌های گلوبالاستار پشتیبانی می‌شوند، کارکنان را قادر می‌سازد تا حوادث اضطراری را گزارش کنند. اطلاعات GPS بلافاصله ثبت شده و برای آماده سازی عملیات نجات به یک ستاد مرکزی ارسال می‌شود.

ترند شماره ۳: محاسبات edge – تأخیر و امنیت کم

شبکه‌های edge به جای محاسبه همه چیز در یک منبع مرکزی، اطلاعات نزدیک‌تر به کاربر را پردازش می‌کنند و بار کل شبکه را برای همه کاربران کاهش می‌دهند.

محاسبات لبه نه تنها می‌تواند تأخیر فناوری IoT را کاهش دهد، بلکه باعث امنیت پردازش داده‌ها می‌شوند.

اگر بتوان داده‌ها را به جای انتقال به سرور مرکزی روی یک دستگاه edge پردازش کرد، امکان هک آن بسیار کاهش می‌یابد.

تنها چیزی که نیاز است این است که اطلاعات با دستگاه edge مبادله شود و سپس مستقیماً به کاربر تحویل داده شود. در این مورد نیازی به ذخیره اطلاعات با حافظه نیست.

محاسبات لبه برای هر شرایطی که نیاز به تصمیم گیری سریع است مفید است. این امر به ویژه در زمینه‌هایی مانند امنیت و ایمنی اهمیت دارد.

ترند شماره ۴: فناوری IoT پوشیدنی

در حالی که حسگرها و دستگاه‌های لبه برای بسیاری از بخش‌های فناوری اینترنت اشیا مهم هستند، دستگاه‌های پوشیدنی اینترنت اشیا را نباید نادیده گرفت.

ساعت‌های هوشمند، هدفون‌ها و هدست‌های واقعیت توسعه‌یافته (AR/VR) دستگاه‌های پوشیدنی IoT مهمی هستند که در سال ۲۰۲۲ به اوج رسیدند و پیشرفت آن‌ها ادامه دارد.

آینده ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند IOT

در گذشته، انتظار داشتیم که فناوری پوشیدنی، به ویژه ساعت‌های هوشمند، در نهایت جایگزین گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های رومیزی شود.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که این پیش بینی به واقعیت تبدیل شود

با این حال، فناوری IoT پوشیدنی به دلیل توانایی آن در ردیابی قسمت‌های حیاتی بیمار، پتانسیل بسیار زیادی برای کمک به بخش‌های پزشکی دارد. این دستگاه‌ها می‌توانند وظایفی مانند هشدار خودکار به دیگران در مواقع اضطراری و جمع آوری پرونده‌های سلامت را انجام دهند.

AR و VR

اگر فناوری اینترنت اشیا بتواند داده‌های متنی لحظه‌ای را به دستگاه‌ها برساند، پس قادر است عملکرد دستگاه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را بسیار کاربردی‌تر کند.

پزشکانی که جراحی را با کمک AR نصب شده روی سر انجام می‌دهند، می‌تواند از پیشرفت‌های اینترنت اشیا در این بخش سود ببرند.

ترند شماره ۵: خانه‌های هوشمند

ظهور دستیار گوگل، آمازون اکو، سیری اپل و سایر دستیارهای دیجیتال صنعت خانه هوشمند را متحول کرده است.

با توجه به اینکه فناوری اینترنت اشیاء خانگی در سال ۲۰۲۲ می‌تواند دستگاه‌های زیادی مانند چراغ‌ها، لوازم خانگی و حتی سیستم‌های امنیتی خانه را مدیریت کند، به نظر می‌رسد این فناوری به اوج رسیده است.

با این حال، هنوز فضای زیادی برای رشد وجود دارد که طی چند سال آینده شاهد آن خواهیم بود.

طبق گفته Mordor Intelligence، بازار خانه‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۵ به رشد ۲۵ درصدی می‌رسد که به این صنعت اجازه می‌دهد به اندازه ۲۴۶ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

یکی از قدم‌های بعدی تمرکز بر اتوماسیون خانه هوشمند است.

شبکه‌های اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند در حال توسعه‌ی توانایی خود برای خودکارسازی وظایفی مانند روشنایی، کنترل دما و امنیت هستند.

این امکانات را می‌توان به صورت دستی توسط مصرف کنندگان تنظیم کرد، یا می‌توان آنها را به طور خودکار با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی سفارشی ساخت.

ترند شماره ۶: شهرهای هوشمند

کاربردهای زیادی برای فناوری IoT در توسعه شبکه‌های شهر هوشمند وجود دارد.

نظارت بر ترافیک یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است.

امکان نظارت بر ترافیک با سنسورهایی که در سطح شهر قرار داده شده، کنترل بهتری بر تقاطع‌ها ایجاد می‌کند که برای بهینه سازی ترافیک بهتر می‌دهد.

نظارت بر سطح آب می‌تواند برای کمک به شناسایی و اطلاع رسانی در مورد سیل احتمالی مفید باشد. این اطلاعات همچنین می‌تواند اقدامات را برای جلوگیری از سیل در آینده ارائه دهد.

از سوی دیگر چراغ‌های خیابانی هوشمند امکانات متنوعی دارند. به‌عنوان جایگاهی برای حسگرها، می‌توان از آن‌ها برای تشخیص شرایط آب و هوایی، نظارت بر ترافیک، Wi-Fi عمومی و نظارت استفاده کرد.

از این چراغ‌های خیابانی می‌توان به عنوان یک دستگاه لبه‌ای نیز استفاده کرد که می‌تواند تابلوهای دیجیتال خیابان را کنترل کند.

ترند شماره ۷: مراقبت‌های بهداشتی

قبلاً در مورد ابزارهای پوشیدنی و مراقبت‌های بهداشتی حرف زدیم، اما موارد استفاده دیگری برای فناوری اینترنت اشیا در این بخش وجود دارد.

به عنوان مثال، WebRTC یکپارچه با شبکه‌های اینترنت اشیا می‌تواند امکاناتی برای امور پزشکی از راه دور کارآمدتر در مناطق خاص ارائه دهد.

همچنین موارد استفاده سنتی از اینترنت اشیا مانند سنسورهای اتاق بیمارستان نیز ارتقا می‌یابد که می‌تواند در طول دوره‌های آموزشی بر وضعیت حیاتی بیمار نظارت کند.

از کاربردهای دیگر آن می‌توان به کمک به پزشکان در تشخیص و درمان اشاره کرده که تکامل این فناوری به دلیل گسترش COVID-19 سرعت گرفته است.

ترند شماره ۸: کمک به بخش‌های تولیدی

فناوری اینترنت اشیا پتانسیل زیادی برای پیشرفت در صنعت تولید دارد.

با مجموعه‌ای از سنسورهای به کار گرفته شده در کف کارخانه، این صنعت بیش از هر زمان دیگری پیشرفت کرده و خودکار شده است.

یکی از مهم‌ترین نتایج گسترش حسگرهای اینترنت اشیا در تولید این است که این شبکه‌ها به کاربردهای پیشرفته هوش مصنوعی کمک می‌کند. هوش مصنوعی نمی‌تواند راه‌حل‌هایی مانند تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده، تشخیص نقص، دوقلوهای دیجیتالی و طراحی تولیدی را بدون داده‌های حیاتی ارائه‌شده توسط حسگرهای اینترنت اشیا ارائه دهد.

آینده فناوری IoT در سال ۲۰۲۲ و پس از آن چیست؟

آینده فناوری IoT در هر یک از ترندهای ذکر شده نهفته است و امکان گسترش آن در بسیاری از زمینه‌ها مانند صنعت خرده فروشی و ناوبری داخلی نیز وجود دارد.

البته اینترنت اشیا فناوری نیست که در بسیاری از موارد به تنهایی به کار گرفته شود.

هم افزایی فناوری‌هایی مانند IoT و هوش مصنوعی کسب و کارها را قادر می‌سازد تا نوآوری را پرورش داده و در برابر رقبای خود پیروز شوند.

. تنها چیزی که برای شروع نیاز است یک ایده یا یک چشم انداز برای مدرن سازی زیرساخت‌های کسب و کار برای حرکت به سمت آینده است.

منبع: iotforall

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.