آپدیت امنیتی اندروید چیست و چرا مهم است؟

0 749

بیشتر گوشی‌های اندروید هر ماه به روز رسانی‌های امنیتی دریافت می‌کنند؛ اما این آپدیت امنیتی اندروید/ Android Security Updates چیست و آیا نصب آن‌ها اهمیت دارد؟

به گزارش ایستاتگ و به نقل از makeuseof، اگر از گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید، مطمئناً اعلان‌های دوره‌ای به روز رسانی‌های امنیتی را دریافت کرده‌اید. آن‌ها می‌توانند در هر زمانی ظاهر شوند و به طور معمول یک یا دو مشکل گوشی هوشمند اندرویدی شما را حل می‌کنند.

 

اما آپدیت امنیتی اندروید چیست و چرا برای گوشی هوشمند اندرویدی شما اهمیت دارد؟

 

آپدیت امنیتی اندروید

به‌روزرسانی‌های امنیتی اندروید، آپدیت‌های نرم‌افزاری هستند که وصله‌ها یا ویژگی‌های جدیدی را برای رفع مشکلات امنیتی موجود یا محافظت در برابر مشکلات امنیتی  ارائه می‌کنند.

برای درک بهتر آپدیت‌های امنیتی، گوشی هوشمند اندروید را به عنوان یک پایگاه نظامی در نظر بگیرید.

این پایگاه به شدت مستحکم است؛ اما دارای یک بخش مخفی است که هیچ کس از آن اطلاعی ندارد.

تا زمانی که دشمن از این بخش مخفی استفاده نکند، این پایگاه امن است.

اما به این معنا نیست که این گذرگاه مخفی وجود ندارد.

هنگامی که دشمن متوجه آن می‌شود، برای آن پایگاه مشکل بزرگی ایجاد خواهد شد.

به طور مشابه، گوشی هوشمند اندرویدی که دارای نقص‌های امنیتی است؛ هیچ نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهد.

اما این بدان معنا نیست که مشکلات وجود ندارند. درست مانند آن گذرگاه مخفی، زمانی که هکرها متوجه نقص‌های امنیتی می‌شوند، می‌توانند به عنوان یک دروازهٔ ورودی برای حمله به دستگاه از آن استفاده کنند.

کل هدف آپدیت‌های امنیتی شناسایی این نقص‌ها و ارائه وصله‌هایی برای رفع آن‌ها است تا از سوء استفاده هکرها جلوگیری شود.

به‌روزرسانی‌های امنیتی اندروید علاوه بر رفع این مشکلات، باعث به روز شدن دستگاه، دریافت ویژگی‌های جدید و عملکرد بهبود یافته می‌شوند.

به همین دلیل خرید برندهای گوشی‌های هوشمندی که با آپدیت‌های های امنیتی عالی همراه هستند، مهم است.

 

اگر مدتی از گوشی اندرویدی خود استفاده کرده‌اید، به احتمال زیاد یکی از آن آپدیت‌های های متعدد را دانلود کرده اید اما متوجه تغییری نشده‌اید.

شاید حتی برخی از مشکلاتی که پیش از این داشته‌اید ادامه پیدا کردند.

بنابراین، آیا آن آپدیت‌های امنیتی اندروید مهم هستند؟ آنها چقدر  مشکلات گوشی را حل می‌کنند؟ آیا استفاده از گوشی اندرویدی که آپدیت‌های امنیتی را دریافت نمی‌کند، ایمن است؟

 

آپدیت های امنیتی اندروید چقدر اهمیت دارند؟

ممکن است در ظاهر گوشی شما به خوبی کار کند و شما یک به روز رسانی امنیتی دریافت کنید، بنابراین از آن رد شوید و به آن توجهی نکنید.

اما این کار اشتباه است.

سیستم عامل اندروید، علیرغم سال‌ها بهبود، هنوز کامل نیست.

همانطور که ویژگی‌های جدید ایجاد می‌شوند، نقص‌های جدید نیز به همراه دارند.

این مشکلات می‌تواند در هر بخشی رخ دهند، از مشکلات نه چندان جدی گرفته تا موارد بسیار امنیتی که برای استفاده روزمره از گوشی هوشمند اندرویدی شما حیاتی هستند.

در حال حاضر، احتمال زیادی وجود دارد که گوشی شما نقص امنیتی داشته باشد و شما از آن بی خبر باشید.

 

چرا گوگل مشکلات امنیتی اندروید را از قبل برطرف نمی‌کند؟

تیم توسعه اندروید گوگل سعی می‌کنند این کار را انجام دهند. با این حال، ساختار اندروید به قدری وسعت دارد که اگر گوگل بخواهد قبل از انتشار، تمام نقص‌های امنیتی را برطرف کند، ممکن است نسخه بعدی سیستم عامل اندروید هرگز آماده نشود.

البته این بدان معنا نیست که آنها از روی عمد سیستم عامل را با اشکال عرضه می‌کنند.

برعکس، برخی از مشکلات تنها زمانی شناسایی می‌شوند که سیستم‌عامل توسط کاربران نهایی مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر این تیم‌های مستقل محققان و هکرهای اخلاقی وجود دارند که همیشه در حال بررسی نقص‌های امنیتی در سیستم‌عامل اندروید هستند.

هکرهای اخلاقی به طور خستگی ناپذیر برای شناسایی حفره‌های احتمالی در دستگاه اندرویدی شما کار می‌کنند.

تفاوت آن‌ها با هکرهای بد این است که به محض پیدا کردن یک نقص، از آن برای حمله به دستگاه‌های اندرویدی استفاده نمی‌کنند، بلکه آنها را به‌طور مخفیانه به گوگل گزارش می‌دهند تا شرکت بتواند در به‌روزرسانی‌های امنیتی بعدی، وصله‌ای برای آن ارائه دهد.

مانند این است که سارقان خوب، راه‌هایی برای نفوذ به آپارتمان تان پیدا می‌کنند و سپس به شما خبر می‌دهند تا بتوانید آنها را تعمیر کنید و از آسیب سارقان واقعی در امان باشید.

نصب به روز رسانی امنیتی یکی از فعال‌ترین اقدامات امنیتی است که می‌توانید برای محافظت از گوشی هوشمند اندروید انجام دهید.

 

اندروید متن باز است

دلیل دیگری وجود دارد که چرا باید آپدیت‌های امنیتی اندروید را نصب کنید. از آنجایی که اندروید منبع باز است؛ گوگل نسخه پایه آن را توسعه داده و به صورت رایگان در دسترس قرار می‌دهد.

پس از آن، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند نسخه پایه اندروید را تغییر دهند و آن را با نیازهای خاص خود تطبیق دهند.

در حالی که این ماهیت منبع باز خوب است، اما گوشی هوشمند اندروید را به مشکلات امنیتی بسیار فراتر از نسخه پایه اندروید مواجه می‌کند.

به همین دلیل دریافت و نصب هر به‌روزرسانی امنیتی اندروید بسیار مهم است. ممکن است نصب این آپدیت‌ها هیچ تغییری ایجاد نکند و شما متوجه‌ی آن نشوید، اما بخش عمده ای از نقص‌های امنیتی را از بین می‌برد؛ قبل از اینکه حتی متوجه آن شوید. و این عالی است.

 

برخی از موفقیت‌های مهم آپدیت های امنیتی اندروید

آپدیت امنیتی اندروید

اگر هنوز در مورد اهمیت آپدیت‌های امنیتی اندروید قانع نشده‌اید، در اینجا برخی از نقص‌های امنیتی تاریخی ذکر شده که با نصب آپدیت‌های امنیتی اندروید برطرف شده‌اند:

 

نقص StageFright (2015)

این یک آسیب‌پذیری امنیتی بود که به هکرها اجازه می‌داد با ارسال یک MMS به یک گوشی هوشمند اندروید دسترسی پیدا کنند. چه کسی فکرش را می‌کند که با دریافت MMS یک خطر امنیتی گوشی اش را تهدید کند؟ این آسیب‌پذیری در به‌روزرسانی‌هایی که از اندروید نسخه 5.0.2 شروع شده بود، رفع شد.

 

نقص QuadRooter (2016)

باگ QuadRooter که نزدیک به یک میلیارد گوشی را تحت تأثیر قرار داد، یک آسیب پذیری امنیتی بود که چیپست‌های کوالکوم را تحت تأثیر قرار داد.

این آسیب پذیری به مهاجمان این امکان را می‌داد که به یک گوشی اندرویدی دسترسی داشته باشند و به طور بالقوه به آنها امکان دسترسی به دوربین، میکروفون و هر چیز دیگر دستگاه را می‌داد. با به‌روزرسانی‌هایی که از اندروید 6.0.1 شروع شده بود، این مشکل رفع شد.

 

نقص BlueBorne (2017)

این آسیب‌پذیری به هکرها اجازه می‌دهد بدون نیاز به جفت شدن به بلوتوث دستگاه اندروید دسترسی پیدا کنند. در به روز رسانی‌های از نسخه 8.0  این مشکل رفع شد. آسیب‌پذیری مشابه مرتبط با بلوتوث با آپدیت‌های امنیتی دسامبر ۲۰۲۲ برطرف شد.

 

نقص StrandHogg (2019)

آسیب‌پذیری StrandHogg به هکرهای بد این امکان را می‌داد که برنامه‌های قانونی را کپی کنند و به آنها اجازه سرقت داده‌های این برنامه‌ها را می‌داد. این مشکل در آپدیت‌های مربوط به اندروید 10 رفع شد.

 

از آپدیت‌های امنیتی اندروید به سادگی رد نشوید

دریافت به‌روزرسانی امنیتی جدید ممکن است برای برخی از کاربران هیجان‌انگیز باشد، اما برای بسیاری از کاربران خسته‌کننده است. اگر به این فکر می‌کنید که آیا آپدیت‌های امنیتی جدید ارزش مصرف اینترنت را ندارد؛ بدون شک اشتباه می‌کنید.

شما هرگز نمی‌دانید که آپدیت‌های جدیدی که دریافت می‌کنید کدام آسیب پذیری امنیتی را برطرف می‌کند. پس چرا با نصب نکردن آن اطلاعات خود را به خطر می‌اندازید؟ هر زمان که می‌توانید به روز رسانی امنیتی را دریافت و نصب کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.